"Caçador dos Mares": a game to support teaching basic notions of the Cartesian plane
Abstract
Sea Hunter is an engaging educational game crafted to bolster mathematical skills among high school students. It gamifies complex topics like analytic geometry, probability, and statistics, and empowers students to make informed decisions based on probabilistic risks. By threading fun and learning together through strategic challenges, Sea Hunter makes mathematics not only more approachable but also enjoyable, hence fostering critical skills for future success. This game’s efficiency underscores the untapped potential of educational games, especially in mathematics.References
Bogost, I. (2007). Persuasive games: the expressive power of videogames. The MIT Press, Cambridge.
BRASIL (1998). Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental - Ministério da Educação.
BRASIL (2017).Base Nacional Comum Curricular. [link]. Ministério da Educação; Acessado em 01-07-2023.
de Carvalho, M., Gasparini, I., e Hounsell, M. S. (2015). Jogos digitais para alfabetização matemática: Um mapeamento sistemático da produção brasileira. In SBC Proceedings of SBGames 2015 - Arts & Design Track. (Accessed on 06/19/2023).
Dillon, R. (2010). On the Way to Fun: an emotion-based approach to successful game design. CRC Press, Boca Raton.
Eklund, L. (2015). Focus group interviews as a way to evaluate and understand game play experiences. In Game research methods: An overview, chapter 9, pages 133–150. ETC Press.
Hevner, A. R., March, S. T., Park, J., e Ram, S. (2004). Design science in information systems research. MIS Quarterly, 28(1):75–105.
Marins, P. (2022). Matemática e Jogo de Tabuleiro: Uma Simbiose, pages 132–142. Devir.
Moro, M., Chaves, B., França, C., Dias, S., e Cruz, A. (2022). Um jogo de tabuleiro educativo para auxiliar na prevenção da covid-19. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 989–998, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Oliveira, G. S. e Reis, A. G. L. (2014). A importância dos jogos no processo de ensino de matemática. In V Encontro Nacional das Licenciaturas ENALIC14, pages 1–11.
Parmegiani, L. C., da C. Feitosa, J., e Brega, J. R. F. (2022). Jogo sério para matemática sobre geometria euclidiana plana. PhD thesis, Universidade Estadual Paulista (Unesp).
Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M. A., e Chatterjee, S. (2007). A design science research methodology for information systems research. Journal of Management Information Systems, 24(3):45–77.
Petri, G., von Wangenheim, C. G., e Borgatto, A. F. (2016). Meega+: an evolution of a model for the evaluation of educational games. INCoD/GQS, 3:1–40.
Rodrigues, A. P. D. (2015). Jogos lúdicos: contribuição na aprendizagem matemática. PhD thesis, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA Curso de Especialização em Letramentos e Práticas Interdisciplinares nos Anos Finais (6o ao 9o ano).
Santos, W. e Alves, L. (2016). D.o.m.: Um jogo de ficção científica mediando o ensinodas funções quadráticas. SBC Proceedings of SBGames, 1(1):1169–1172.
Tarouco, L. M. R., Fabre, M. J. M., Roland, L. C., e Konrath, M. L. P. (2004). Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação - RENOTE, 2:1–7.
Vorderer, P., Klimmt, C., e Ritterfeld, U. (2003). Motivation to play video games: The role of competition. In Proceedings of the 2003 international conference on Entertainment computing, pages 1–9. Springer.
Williams, A. e Katz, L. (2001). The use of focus group methodology in education: Some theoretical and practical considerations, 5 (3). IEJLL: International Electronic Journal for Leadership in Learning.
BRASIL (1998). Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental - Ministério da Educação.
BRASIL (2017).Base Nacional Comum Curricular. [link]. Ministério da Educação; Acessado em 01-07-2023.
de Carvalho, M., Gasparini, I., e Hounsell, M. S. (2015). Jogos digitais para alfabetização matemática: Um mapeamento sistemático da produção brasileira. In SBC Proceedings of SBGames 2015 - Arts & Design Track. (Accessed on 06/19/2023).
Dillon, R. (2010). On the Way to Fun: an emotion-based approach to successful game design. CRC Press, Boca Raton.
Eklund, L. (2015). Focus group interviews as a way to evaluate and understand game play experiences. In Game research methods: An overview, chapter 9, pages 133–150. ETC Press.
Hevner, A. R., March, S. T., Park, J., e Ram, S. (2004). Design science in information systems research. MIS Quarterly, 28(1):75–105.
Marins, P. (2022). Matemática e Jogo de Tabuleiro: Uma Simbiose, pages 132–142. Devir.
Moro, M., Chaves, B., França, C., Dias, S., e Cruz, A. (2022). Um jogo de tabuleiro educativo para auxiliar na prevenção da covid-19. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 989–998, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Oliveira, G. S. e Reis, A. G. L. (2014). A importância dos jogos no processo de ensino de matemática. In V Encontro Nacional das Licenciaturas ENALIC14, pages 1–11.
Parmegiani, L. C., da C. Feitosa, J., e Brega, J. R. F. (2022). Jogo sério para matemática sobre geometria euclidiana plana. PhD thesis, Universidade Estadual Paulista (Unesp).
Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M. A., e Chatterjee, S. (2007). A design science research methodology for information systems research. Journal of Management Information Systems, 24(3):45–77.
Petri, G., von Wangenheim, C. G., e Borgatto, A. F. (2016). Meega+: an evolution of a model for the evaluation of educational games. INCoD/GQS, 3:1–40.
Rodrigues, A. P. D. (2015). Jogos lúdicos: contribuição na aprendizagem matemática. PhD thesis, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA Curso de Especialização em Letramentos e Práticas Interdisciplinares nos Anos Finais (6o ao 9o ano).
Santos, W. e Alves, L. (2016). D.o.m.: Um jogo de ficção científica mediando o ensinodas funções quadráticas. SBC Proceedings of SBGames, 1(1):1169–1172.
Tarouco, L. M. R., Fabre, M. J. M., Roland, L. C., e Konrath, M. L. P. (2004). Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação - RENOTE, 2:1–7.
Vorderer, P., Klimmt, C., e Ritterfeld, U. (2003). Motivation to play video games: The role of competition. In Proceedings of the 2003 international conference on Entertainment computing, pages 1–9. Springer.
Williams, A. e Katz, L. (2001). The use of focus group methodology in education: Some theoretical and practical considerations, 5 (3). IEJLL: International Electronic Journal for Leadership in Learning.
Published
2023-11-06
How to Cite
AZEREDO, Caio Silva; PARREIRAS, Marcus; XEXÉO, Geraldo Bonorino; SANTOS, Rafael Batista dos; OLIVEIRA, Lucas Barcellos; PEREGRINO, Rodrigo Lima.
"Caçador dos Mares": a game to support teaching basic notions of the Cartesian plane. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 548-558.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.234198.
