DBBoard Game: A Board Game for Teaching and Learning Database Concepts
Abstract
A way of teaching Database concepts and especially SQL are non-digital games, a low-cost alternative that is at the same time effective, engaging and fun. In view of this, the present work explains the DBBoard Game, a real estate bank-style board game as a tool to assist teachers in teaching and learning concepts of the discipline. The game was developed using free tools and relatively low cost materials. The results found showed that the game was well accepted by the students and that it promoted teaching and learning in an efficient way, strengthening the social interaction between the players, while also being fun and engaging.
Keywords:
Database, Board Game, Gamification
References
Barroso, R.; Santos, A. R.; Machado, V. (2019) Loop-Tabuleiro Lógico: uma proposta de ensino com Computação Desplugada. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2019. p. 628-636.
Brasil. (1999). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília: MEC, 1999.
Brasil.. (2006). Orientações Curriculares Nacionais (OCN). Brasília: MEC, 2006.
Casarotto, R. I. et al. (2018). Logirunner: um Jogo de Tabuleiro como Ferramenta para o Auxílio do Ensino e Aprendizagem de Algoritmos e Lógica de Programação. RENOTE, v. 16, n. 1, 2018.
De Oliveira, R. N. R. (2017). Guerra em Alto Mar: Relatando a Construção de um Jogo de Tabuleiro para a área de Educação em Computação. Monografia (L. em Ciên. da Comp.), UFPB, 2017.
Dorling, M. (2013). Computing Databases Unplugged: Updated Version. 2013.
Ellis-Barrett, L. (2016). Piktochart. The School Librarian, v. 64, n. 1, p. 20, 2016.
McLaughlin, M. J.; Mikolaitis, S. (2013). MySQL Workbench: Data Modeling & Development. McGraw-Hill Education, 2013.
Martinhago, A. et al. (2014). Computação desplugada no ensino de bancos de dados na educaçao superior. In: Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2014. p. 21-29.
Petri, G. et al. (2018). Benefícios dos jogos não-digitais no ensino de computação. In: Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2018.
Petri, G., Von Wangenheim, C. G., Borgatto, A. F. (2019). MEEGA+, Systematic Model to Evaluate Educational Games. 2019.
Von Wangenheim, C. G. et al. (2019). Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo de Tabuleiro para Ensinar o Conceito de Algoritmos na Educação Básica. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 27, n. 03, p. 310-335, 2019.
Brasil. (1999). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília: MEC, 1999.
Brasil.. (2006). Orientações Curriculares Nacionais (OCN). Brasília: MEC, 2006.
Casarotto, R. I. et al. (2018). Logirunner: um Jogo de Tabuleiro como Ferramenta para o Auxílio do Ensino e Aprendizagem de Algoritmos e Lógica de Programação. RENOTE, v. 16, n. 1, 2018.
De Oliveira, R. N. R. (2017). Guerra em Alto Mar: Relatando a Construção de um Jogo de Tabuleiro para a área de Educação em Computação. Monografia (L. em Ciên. da Comp.), UFPB, 2017.
Dorling, M. (2013). Computing Databases Unplugged: Updated Version. 2013.
Ellis-Barrett, L. (2016). Piktochart. The School Librarian, v. 64, n. 1, p. 20, 2016.
McLaughlin, M. J.; Mikolaitis, S. (2013). MySQL Workbench: Data Modeling & Development. McGraw-Hill Education, 2013.
Martinhago, A. et al. (2014). Computação desplugada no ensino de bancos de dados na educaçao superior. In: Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2014. p. 21-29.
Petri, G. et al. (2018). Benefícios dos jogos não-digitais no ensino de computação. In: Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2018.
Petri, G., Von Wangenheim, C. G., Borgatto, A. F. (2019). MEEGA+, Systematic Model to Evaluate Educational Games. 2019.
Von Wangenheim, C. G. et al. (2019). Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo de Tabuleiro para Ensinar o Conceito de Algoritmos na Educação Básica. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 27, n. 03, p. 310-335, 2019.
Published
2023-11-06
How to Cite
GIACOBO, Danilo.
DBBoard Game: A Board Game for Teaching and Learning Database Concepts. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 626-636.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.233165.
