Empurrando limites: The game that shows the importance of having more accessible cities

  • Bruna dos Santos de Jesus IFBA
  • Matheus Augusto Souza dos Santos IFBA
  • Luiz Claudio Machado Dos Santos IFBA

Abstract


The ongoing debate regarding accessibility and the need for improvements in public roads does not find a satisfactory response in the reality of Brazilian streets, which, through a simple observant walk, reveal themselves inadequately adapted for people with disabilities. In response to this challenge, the waterfall methodology was employed to structure the project, resulting in the creation of the game "Pushing Limits," an educational and awareness-raising tool. Its main objective is to address the issue of accessibility in Brazilian urban areas, providing players with the opportunity to experience, from the perspective of the wheelchair-bound protagonist, the challenges faced in mobility on streets and public roads.

Keywords: Accessibility, public roads, Person with disabilities

References

Barbosa, A. S. (2015). “Mobilidade urbana para pessoas com deficiência no Brasil: um estudo em blogs”. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 8, 142-154.

Barbosa, R. S., Moura, P. A. G., Filho, L. C. P., Moura Júnior, R. M. F., Sales, E. S. M., Santos, T. S. L., & Araújo, M. L. V. (2022). “INCRUSIVE: Um jogo sério sobre a acessibilidade para cadeirantes”. XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, páginas 1101-1105.

Belarmino, G. D., Oliveira, R. N. R. de, Rodriguez, C. L., Goya, D. H., & Rocha, R. V. da (2021). "Descrição e análise dos processos de produção de um jogo educacional e seus impactos na sua qualidade." In XX SBGames – Gramado – RS – Brasil, 18 a 21 de outubro.

Belli, M., & Alves, A. G. (2019). "Acessibilidade em jogos para dispositivos móveis." In XVIII SBGames – Rio de Janeiro – RJ – Brasil, 28 de outubro.

Brasil. (2015) Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. “Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência”. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 de abril de 2023.

Castells, M. (2005). “A sociedade em rede”. (Vol. 1, No. 6). São Paulo: Paz e terra.Classe, T. M. de, & Araujo, R. M. de. (2020). "Jogos como Plataformas Mediadoras em um Mundo Aberto e Digital." In XIX SBGames – Recife – PE – Brasil, 7 a 10 de novembro.

Estatuto da Pessoa com Deficiência. (2015). Disponível em: [link]. Acesso em 25 de Março de 2023.

Galvão, V., Rodrigues, K., Maciel, C., Nunes, E., & Trevisan, D. (2022). “Máquinas de empatia - Uma visão geral histórica da indústria sobre elementos característicos dos jogos empáticos”. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, (pp. 468-477). Porto Alegre: SBC.

Mantoan, M. T. E., & Prieto, R. G. (2003). “Inclusão escolar: o que é”. Por quê, 12.

Pacete, L. G. (2022). "O que faz do Brasil um mercado tão estratégico para os games?" Forbes Tech. Disponível em: [link]. Acesso em: 27 de Abril de 2023.

Pixilart. (2023). "Free Online Art Community and Pixel Art Tool". [link]

Prensky, M. (2012). “Aprendizagem baseada em jogos digitais”. São Paulo: Senac-SP.

Pressman, R. S. (2011). “Engenharia de Software: uma Abordagem Profissional”. (7a ed.). Porto Alegre: AMGH.

Ramos, D. K. R. (Organ.), & Cruz, D. M. C. (Organ.). (2018). “Jogos Digitais: Em contextos educacionais”. Curitiba: CRV.

Santos, C. R. dos Santos. "A importância dos jogos na educação infantil". Meu Artigo. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 de Abril de 2022.

São Paulo (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica.(2021). “Uso de tecnologias em contexto de pandemia: o que aprendemos e como prosseguir aprendendo?”. São Paulo: SME/COPED. 78 p. Il.

SENAC-RS. (2022). “Planejamento de jogos digitais para multiplataformas”. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 de abril de 2022.

Sobrinho, F. A., Ferreira, L. N. A., Neto, C. P., Silv, S. M. P., Silva, U. V., Andrade, A. M., Rodrigues, A., & Couto, D. C. C. (2015). "Jogo do Boto: Serious Game para Sensibilização Ambiental de Estudantes da Região Amazônica." In XIV SBGames – Teresina – PI – Brasil, 11 a 13 de novembro.

Unity Technologies. (2023). “Unity Documentation”. Disponível em: [link]. Acesso em 24 de Abril de 2023.
Published
2023-11-06
JESUS, Bruna dos Santos de; SANTOS, Matheus Augusto Souza dos; SANTOS, Luiz Claudio Machado Dos. Empurrando limites: The game that shows the importance of having more accessible cities. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 659-670. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.234183.