GEOMETRY QUEST: a game focusing on geometry

  • Igor de Oliveira Silva UFV
  • Hugo Rodrigo UFV
  • Fellipe de Oliveira Silva UFV
  • Pedro M. de Souza UFV

Abstract


During this project, an educational digital game was developed, using the Unity tool, using agile development methods to create the game, a game for 6th grade students with a focus on mathematics, with the aim of assisting learning of Geometry. Through tips and notes during the course of the game, it is possible to learn the basic concepts of Geometry, in this way the game GeometryQuest tries to help in learning through a new way of learning.

References

Alves, D. M., dos Santos Carneiro, R., and dos Santos Carneiro, R. (2022). Gamificação no ensino de matemática: Uma proposta para o uso de jogos digitais nas aulas como motivadores da aprendizagem. Revista Docência e Cibercultura, 6(3):146–164.

Ana Carolina Moreno e Elida Oliveira (2022). Brasil cai em ranking mundial de educação em matemática e ciências; e fica estagnado em leitura. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 de outubro 2022.

Ansimuz (2022). Sunny land. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 de março de 2023.

de Lima, A. C. O. and da Costa Negrão, F. (2022). O uso de jogos eletrônicos no processo de ensino e aprendizagem da matemática. Revista Docência e Cibercultura, 6(1):01–16.

Dustyroom (2019). Free casual game sfx pack. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 de março de 2023.

Hocking, J. (2022). Unity in Action: Multiplatform game development in C. Simon and Schuster.

Hughes, J. F., Van Dam, A., McGuire, M., Foley, J. D., Sklar, D., Feiner, S. K., and Akeley, K. (2014). Computer graphics: principles and practice. Pearson Education.

Lima, N. d. S. (2022). A importância do lúdico: jogos e brincadeiras no ensino fundamental i.

Mattioli, F. E., Lamounier Jr, E. A., Cardoso, A., Alves, N., and Muniz, M. (2009). Uma proposta para o desenvolvimento ágil de ambientes virtuais. SBC. Anais do WRVA.

Morganpurkis (2017). Rustling grass 4.wav. Disponível em: [link]. Acesso em: 5 de março de 2023.

Pova, R., Andrade, M. d. F. R., and Aparício, A. S. M. (2022). A importância do trabalho com jogos para o ensino de matemática. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, 6(1):95–109.

Rodrigues, M. (2021). Jogos educativos no ensino da matemática. Master’s thesis.

Sandin, M. and Muniz, L. (2022). A importância dos jogos e brincadeiras no ensino da matemática na educação infantil. Caderno de Diálogos, 1(1).

Sousa, P. M. (2023). V mostra de jogos digitais – ufv-crp. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 de junho de 2023.

Takita, B. R. and Santana, J. R. (2017). Bombermatics: Um jogo digital como recurso no ensino de matemÁtica.
Published
2023-11-06
SILVA, Igor de Oliveira; RODRIGO, Hugo; SILVA, Fellipe de Oliveira; SOUZA, Pedro M. de. GEOMETRY QUEST: a game focusing on geometry. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 729-738. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.233995.