Digital game: "Trilhas do Conhecimento" to help teach and learn for children with intellectual disabilities from APAE
Abstract
This article is about the development and application of an educational game created in the Unity platform for students from APAE (Associação de Pais e Amigos dos excepcionais) schools who have mild intellectual disabilities and are in the 4th and 5th grade. ”Trilhas do Conhecimento”proposes a game where the student takes on the role of Leonardo, a boy who embarks on trails and must complete challenges to advance to the next level. With a focus on the area of textual interpretation, encompassing content related to Portuguese language and Mathematics, the game promises to be a dynamic approach to assist in classroom learning.
Keywords:
APAE, Digital Game, Interpretation
References
APAE (2023). Quem somos. Disponível em: [link]. [Online; accessed in 2023].
Brown, E. (2018). Serious games in education: A critical review. Journal of Educational Gaming, 21(3):87–104.
Brown, E. (2019). Preserving cultural heritage through traditional games: Implications for education. International Journal of Cultural Studies, 22(4):345–362.
Costa, E. G., da Silva Raiol, K. C., and de Almeida, A. C. P. C. (2019). Os jogos educativos no atendimento educacional especializado à pessoa com deficiência intelectual.
da Rocha, M. G. d. S. (2022). A escolarização de estudantes com deficiência múltipla: Atuação e formação docente na perspectiva inclusiva. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 8(3):689–703.
Delavy, R. C. (2020). A importância dos jogos digitais educacionais na alfabetização dos alunos com deficiência intelectual.
EducaIBGE (2018). Pessoas com deficiência. [Online; accessed in 2023].
Garcia, L., Martinez, J., and Thompson, S. (2019). Serious games in the classroom: Exploring the potential of game-based learning. Journal of Interactive Learning Research, 34(1):56–73.
Garcia, L., Martinez, J., and Thompson, S. (2021). Traditional games as educational tools: Fostering cognitive, social, and emotional development. Journal of Educational Gaming, 25(3):45–62.
Johnson, A., Williams, P., and Clark, K. (2020). Serious games for learning: A systematic literature review. International Journal of Serious Games, 32(4):221–238.
Juul, J. (2010). A casual revolution: Reinventing video games and their players. The MIT Press.
Lima, M. d. F. T. and Sobreira, M. D. P. (2019). Dificuldades de aprendizagem da criança com deficiência intelectual. Revista de Psicologia, 13(48):294–311.
Mattioli, F. E., Lamounier Jr, E. A., Cardoso, A., Alves, N., and Muniz, M. (2009). Uma proposta para o desenvolvimento ágil de ambientes virtuais. SBC. Anais do WRVA.
McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin Books.
OLIVEIRA, E. d. S. d. et al. (2022). O uso do aplicativo jogo da memória silábica na aprendizagem de leitura para o aluno com deficiência intelectual.
Rocha, J. G. B. and Thiengo, E. R. (2019). Alfabetização de estudante com deficiência intelectual: uso de um software educativo. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 11(11):e513–e513.
Salen, K. and Zimmerman, E. (2008). Rules of Play: Game Design Fundamentals. The MIT Press.
Smith, R. and Johnson, M. (2020). The benefits of traditional board games for cognitive development. Child Development Perspectives, 14(2):87–93.
Sousa, P. M. (2023). V mostra de jogos digitais – ufv-crp. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 de junho de 2023.
Thompson, S. (2020). The power of digital games in education: An updated perspective. Educational Technology Magazine, 58(4):32–45.
Tori, R., Kirner, C., and Siscoutto, R. A. (2006). Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Editora SBC Porto Alegre.
Williams, P. (2017). Personalized learning through serious games: A review of the literature. Journal of Personalized Learning, 40(2):112–128.
Brown, E. (2018). Serious games in education: A critical review. Journal of Educational Gaming, 21(3):87–104.
Brown, E. (2019). Preserving cultural heritage through traditional games: Implications for education. International Journal of Cultural Studies, 22(4):345–362.
Costa, E. G., da Silva Raiol, K. C., and de Almeida, A. C. P. C. (2019). Os jogos educativos no atendimento educacional especializado à pessoa com deficiência intelectual.
da Rocha, M. G. d. S. (2022). A escolarização de estudantes com deficiência múltipla: Atuação e formação docente na perspectiva inclusiva. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 8(3):689–703.
Delavy, R. C. (2020). A importância dos jogos digitais educacionais na alfabetização dos alunos com deficiência intelectual.
EducaIBGE (2018). Pessoas com deficiência. [Online; accessed in 2023].
Garcia, L., Martinez, J., and Thompson, S. (2019). Serious games in the classroom: Exploring the potential of game-based learning. Journal of Interactive Learning Research, 34(1):56–73.
Garcia, L., Martinez, J., and Thompson, S. (2021). Traditional games as educational tools: Fostering cognitive, social, and emotional development. Journal of Educational Gaming, 25(3):45–62.
Johnson, A., Williams, P., and Clark, K. (2020). Serious games for learning: A systematic literature review. International Journal of Serious Games, 32(4):221–238.
Juul, J. (2010). A casual revolution: Reinventing video games and their players. The MIT Press.
Lima, M. d. F. T. and Sobreira, M. D. P. (2019). Dificuldades de aprendizagem da criança com deficiência intelectual. Revista de Psicologia, 13(48):294–311.
Mattioli, F. E., Lamounier Jr, E. A., Cardoso, A., Alves, N., and Muniz, M. (2009). Uma proposta para o desenvolvimento ágil de ambientes virtuais. SBC. Anais do WRVA.
McGonigal, J. (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin Books.
OLIVEIRA, E. d. S. d. et al. (2022). O uso do aplicativo jogo da memória silábica na aprendizagem de leitura para o aluno com deficiência intelectual.
Rocha, J. G. B. and Thiengo, E. R. (2019). Alfabetização de estudante com deficiência intelectual: uso de um software educativo. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 11(11):e513–e513.
Salen, K. and Zimmerman, E. (2008). Rules of Play: Game Design Fundamentals. The MIT Press.
Smith, R. and Johnson, M. (2020). The benefits of traditional board games for cognitive development. Child Development Perspectives, 14(2):87–93.
Sousa, P. M. (2023). V mostra de jogos digitais – ufv-crp. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 de junho de 2023.
Thompson, S. (2020). The power of digital games in education: An updated perspective. Educational Technology Magazine, 58(4):32–45.
Tori, R., Kirner, C., and Siscoutto, R. A. (2006). Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Editora SBC Porto Alegre.
Williams, P. (2017). Personalized learning through serious games: A review of the literature. Journal of Personalized Learning, 40(2):112–128.
Published
2023-11-06
How to Cite
ODA, Álvaro K.; SOARES, Danton S.; SAAR, Lucas N.; MACHADO, Luiz A.; ODA, Otávio M.; CASTRO, Hugo; REIS, Clausius D.; SOUSA, Pedro M. de.
Digital game: "Trilhas do Conhecimento" to help teach and learn for children with intellectual disabilities from APAE. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 781-791.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.234112.
