Innovating in Education with the use of Digital Games: The development of “República em Jogo” in a Digital version to be used in the II Sociology Olympiad of the State of Rio de Janeiro
Abstract
This article emerged from the partnership between the institutions IFRJ and UFRJ with the objective of transforming the physical game “República em Jogo” into a digital version to be used in the II Sociology Olympiad of the State of Rio de Janeiro. The digital version brought advantages and, above all, innovation to the event, using technology for the competition and promoting significant learning in topics such as: democracy, political participation and citizenship. In addition to the academic contribution, the created game promotes educational and social practices in an interactive way. Parallel to this, the game will also contribute to the development of new teaching-learning approaches in the classroom, bringing new methodologies with the use of digital games.
References
Costa, Leandro Demenciano (2009) ‘O que os jogos de entretenimento têm que os jogos educativos não têm” in VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment - Rio de Janeiro.
Dorner, R., Gobel, S. , Effelsberg W. e Wolfgang WIEMEYER, E. J. (2016) “Serious Games Foundations, Concepts and Practice”, São Paulo, Editora Springer.
Freire, Paulo (2014) “Educação e mudança” Editora Paz e Terra.
Johnson, Steven, (2005) “Surpreendente!: a televisão e o videogame nos tornam mais inteligentes”, Rio de Janeiro, Editora Campus.
Mattar, João (2010), “Games em educação: como os nativos digitais aprendem”, São Paulo, Editora Pearson Prentice Hall.
Mendes, T. G., (2011) “Jogos Digitais como Objetos de Aprendizagem: Apontamentos para uma Metodologia de Desenvolvimento”, in X SBGames - Salvador - BA, [link].
Silva, R. S. da , Lima, R. M. de e Costa, C. S. (2017) “República em jogo” in Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica, Rio de Janeiro, Colégio Pedro II.
