Beyond Entertainment: The Educational Value of Astronomy-Themed Comercial Games

Abstract


The study explores the potential of space-themed commercial board games for teaching astronomy. For this purpose, a survey was carried out in commercial games databases, searching for keywords or thematic families. Through the analysis of 52 educational games, we identified the diversity of mechanics and scientific concepts explored. Games can teach about planets, space exploration and constellations, as well as develop skills such as critical thinking and problem solving. The study concludes that space themed board games offer a valuable tool to make astronomy learning more dynamic and enjoyable.

Keywords: Astronomy, Board games, Education

References

Caniato, R. (1990). O Céu. São Paulo: Ática.

Dewey, J. (1959). Democracia e Educação. (Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira). 3ª ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Damineli, A., & Steiner, J. (2010). O Fascínio do universo. Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas. DOI: 10.11606/9788578760151.

Huizinga, J. (1993). Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 4. ed. (Tradução de João Paulo Monteiro). São Paulo: Perspectiva.

Kishimoto, T. M. (Org.). (1999). Jogos, brinquedo, brincadeira e a educação. 3. ed. São Paulo: Cortez.

Langhi, R., & Nardi, R. (2014). Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 41-59.

Moura, M. O. (1996). A séria busca no jogo: do lúdico na matemática. In T. M. Kishimoto (Org.), Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação (pp. 34). São Paulo: Cortez.

Nogueira, S., & Canalle, J. B. G. (2009). Astronomia: ensino fundamental e médio. Brasília: MEC, SEB; MCT; AEB. (Coleção Explorando o ensino; v. 11).

Peixoto, D. E. (2018). Astronomia como disciplina integradora para o Ensino de Ciências. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Silva, A. K. V. da, & Borba, S. M. P. (2007). Jogos Matemáticos: Possíveis contribuições do Lúdico à alfabetização de Jovens e Adultos. [link]. Acesso em: 28 de maio de 2024.
Published
2024-09-30
RIBEIRO DA SILVA, Rafaela; ZAVERUCHA DO VALLE, Tânia; MONTEIRO MAIA, Renata. Beyond Entertainment: The Educational Value of Astronomy-Themed Comercial Games. In: EDUCATION TRACK – SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES) , 2024 Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 153-158. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2024.241303.