OptimaCorporation: Reducing the Perceived Complexity of Optimization Problems Through an Educational Game

  • Waldecir Martins UEA
  • Fabrizio Honda UEA
  • Fernanda Pires UEA
  • Marcela Pessoa UEA

Abstract


This work presents “Optima Corporation”, an educational game to aid in learning and reducing the perception of complexity in “N-Queens”, “Knight’s Walk” and “Shortest Path” optimization problems. The target audience for the game is students enrolled in Algorithm Design and Analysis (ADA) or similar courses, intended for Windows operating systems. We are developing this game using the game engine Unity, and computer science students evaluated its previous version, whose corrections we are incorporating into the current version.

References

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning.

Bennedsen, J. e Caspersen, M. E. (2019). Failure rates in introductory programming: 12 years later. ACM inroads, 10(2):30–36.

Binsfeld, R. L., Watanabe, R., Silva, R. C., e Carelli, I. M. (2009). Alunos como designers: relato de experiência para aprendizagem de linguagens formais e autômatos. In VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment. sn.

Bruner, J. (2010). Narrative, culture, and mind. Telling stories: Language, narrative, and social life, 46:49.

Egenfeldt-Nielsen, S. (2006). Overview of research on the educational use of video games. Nordic journal of digital literacy, 1(3):184–214.

Gasparini, I., Carvalho, M., e Hounsell, M. (2015). Jogos digitais para alfabetização matemática: Um mapeamento sistemático da produção brasileira. SBGames: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 430–437.

Honda, F., Pires, F., Pessoa, M., e Maia, J. (2022). Cadê minha pizza? um jogo para exercitar matemática e pensamento computacional através de grafos. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 876–885. SBC.

Kattenbelt, C. e Raessens, J. (2003). 34. computer games and the complexity of experience.

Macedo, F. H. (2024). A utilização de jogos no processo de ensino da língua portuguesa. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, 1(1).

Melo, D., Pires, F., e de Freitas, R. (2019). As aventuras de biguió: um jogo educacional sobre coberturas e caminhos de rainhas, torres e cavalos. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 1310.

Nascimento, L. T., Honda, F., Melo, D., Pessoa, M., Oliveira, E. H., Fernandes, D., e Pires, F. G. (2023). My name: desenvolvimento de um conjunto de mecânicas para abordar o problema da mochila em um jogo educacional. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 888–899. SBC.

Pastre de Oliveira, G. (2024). Aspectos matemáticos do problema das n-rainhas ea construção do conhecimento por alunos de ciência da computação. Educação Matemática Pesquisa, 26(1).

Pires, F. G. d. S. (2021). Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior.

Plass, J. L., Homer, B. D., e Kinzer, C. K. (2015). Foundations of game-based learning. Educational psychologist, 50(4):258–283.

Savi, R. e Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).

Silva, D., Pires, F., Melo, R., e Pessoa, M. (2022). Glboard: um sistema para auxiliar na captura e análise de dados em jogos educacionais. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 959–968. SBC.
Published
2025-09-30
MARTINS, Waldecir; HONDA, Fabrizio; PIRES, Fernanda; PESSOA, Marcela. OptimaCorporation: Reducing the Perceived Complexity of Optimization Problems Through an Educational Game. In: WORKSHOP MAGICA: GAMES IN SCHOOL AND UNDERGRADUATE COURSES - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 14. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 486-491. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2025.14886.