Harvest Learning: An educational farm simulation game to help you learn about Astronomy and Earth Sciences
Abstract
Astronomy is mandatory in the early years of elementary school, as recommended by the BNCC (National Council for the Development of Natural Resources). However, its inclusion in the Brazilian educational context still presents several obstacles. In this scenario, educational games can be an alternative, considering their potential to motivate and engage students. This work presents the educational game "Harvest Learning,"which aims to help students aged 9 to 12 practice and understand astronomical and natural phenomena (seasons, day-night cycles, among others). The game includes a simulation in which the player must manage a farm, carrying out planting and harvesting activities. The game already consists of a playable version in the Unity game engine, which is undergoing adjustments and refinements.
References
Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Básica. Ministério da Educação, Brasília, DF. Inclui a unidade temática “Terra e Universo” com conteúdos de Astronomia nos componentes de Ciências da Natureza.
Bruner, J. (1990). Acts of meaning: Four lectures on mind and culture, volume 3. Harvard university press.
Evangelista, J. R., dos Santos, L. S., e Oliveira, A. M. (2025). Explorando a lua: Uma abordagem didática e lúdica para o ensino de astronomia. Experiências em Ensino de Ciências, 20(1):66–78.
Gallo, G. F. S. (2023). Uso da computação gráfica para ensino de astronomia: desenvolvimento de um software educacional utilizando unity. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Universidade Estadual Paulista, UNESP. Acesso em: 13 jul. 2025.
Petri, G. e von Wangenheim, C. G. (2019). A method for the evaluation of the quality of games for computing education. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 951.
Pires, F. G. d. S. (2021). Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior.
Plass, J. L., Homer, B. D., e Kinzer, C. K. (2015). Foundations of game-based learning. Educational psychologist, 50(4):258–283.
Savi, R. e Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).
Siedler, L., Oliveira, A., Scheid, M., Stieler, B., Schmidt, L., Mello, G., e Weege, N. (2022). Uma volta pelo sistema solar: Aprendendo astronomia através de um serious game. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (SBGames), pages 183–188. SBC. Acesso em: 13 jul. 2025.
Silva, D., Pires, F., Melo, R., e Pessoa, M. (2022). Glboard: um sistema para auxiliar na captura e análise de dados em jogos educacionais. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 959–968. SBC.
