Promoting the Inclusion of Girls in STEM Fields: The “Elas&STEM Game”
Abstract
Introduction: The underrepresentation of women in STEM fields (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) has been evident worldwide. Objective: To develop a digital game, the Elas&STEM Game, designed to encourage the entry and retention of girls in STEM areas. Methodology: The process includes a literature review, game design, and development. Results: An online digital game capable of increasing the entry and retention of its target audience in STEM fields.
References
Efklides, A., Metallidou, P. (2020). Applying Metacognition and Self-Regulated Learning in the Classroom. Oxford Education, DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.961
Gargallo López, B.; Pérez-Pérez, C.; Garcia-Garcia, F. J.; Giménez Beut, J. A.; Portillo Poblador, N. (2020). La competencia aprender a aprender en la universidad: propuesta de modelo teórico. Educacion XX1, v.23, n.1, pp. 19–44. DOI: 10.5944/educxx1.23367
Guzman, I.; Berardi, R.;Maciel, C.; Cabero Tapia, P.; Marin-Raventos, G.; Rodriguez, N.; Rodriguez, M. (2020). Gender Gap in IT in Latin America. AMCIS 2020 Proceedings.
Holly, M. et al. (2024). "FemQuest - An Interactive Multiplayer Game to Engage Girls in Programming.” IEEE Conference on Games (CoG), Milan, Italy, 2024, pp. 1-8, DOI: 10.1109/CoG60054.2024.10645537.
Mcgonigal, J. (2012). A realidade em jogo. Rio de Janeiro: BestSeller, 378p.
Moura, A. J. M. (2020). Stemarias: o uso da gamificação para inserção de jovens mulheres nas áreas STEM. 2020. 125f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Processos Institucionais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M. A., Chatterjee, S. A. (2007). Design Science Research Methodology for Information Systems Research. Journal of Management Information Systems, 24(3), 45–77. 2007. DOI: 10.2753/MIS0742-1222240302
Ribeiro, S. G. et al. (2022). Ciência em Jogo: criação coletiva de RPG sobre mulheres na Ciência. Anais do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames 2022), Porto Alegre, RS. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2022.226096
SOFTEX. (2022). W-Tech - Uma perspectiva desafiadora sobre a participação feminina na economia da informação.
Souza, M.; Veado, L.; Moreira, R.; Figueiredo, E.; Costa, H. (2017). Games for learning: Bridging game-related education methods to software engineering knowledge areas. In: Proceedings Of The 39th IEEE/ACM International Conference On Software Engineering: Software Engineering and Education Track, 2017, Buenos Aires, Argentina. Anais... Buenos Aires, Argentina, pp. 170-179.
Spieler, B., Krnjic, V., Slany, W. (2019). Girls Create Games: Lessons Learned. 13th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2019), Odense, Denmark.
UNESCO. (2021). Uma equação desequilibrada: participação crescente de Mulheres em STEM na ALC (América Latina e Caribe). Relatório Técnico.
Vilas Boas, J.; Teixeira, M.; Damasceno, E.; Brancher, J. (2017). GamAPI - Uma API para Gamificação. Informática na educação: teoria & prática, v. 20, n.1, pp. 71-80. 2017. DOI: 10.22456/1982-1654.69917
Yamashita, V. T., Vilarinho, L. L. A., Gonçalves, L. B., Quintela, B. de M., Renhe, M. C., Chaves, L. J., et al. (2024). Desenvolvimento de um jogo digital para apoiar o ensino-aprendizagem de algoritmos: estratégias para engajar mulheres no Ensino Superior em Computação. XXIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames 2024). DOI: 10.5753/sbgames.2024.241246
