Continuous Training of K-12 Teachers for Teaching Algorithms and Programming

Abstract


Introducing computer education into school requires trained teachers. However, as formally trained computing teachers in K-12 are scarce, some initiatives aim at training in-service teachers from other areas. In this context, this article presents the result of a teacher training covering basic computing competencies as well as pedagogical and technological knowledge to enable the teaching of computing in a multidisciplinary way in their respective disciplines following a constructionist approach. Results from a first application demonstrate the viability and positive contribution of such an in-service teacher training for computing education, contributing to the popularization of computing competencies in K-12.
Keywords: continuous training, teachers, K-12, computing, computer science, algorithms, programming

References

Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Rodrigues, P., Hauck, J., Borgatto, A. (2016) “Ensino de Computação de Forma Multidisciplinar em Disciplinas de História no Ensino Fundamental – Um Estudo de Caso”. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(3).


Basili, V. R., Caldiera, G., Rombach, H. D. (1994) “Goal Question Metric Paradigm”. Enc. of Software Engineering, John Wiley & Sons.


Branch, R. M. (2009) “Instructional Design: The ADDIE Approach”. New York: Springer.


CSTA. ACM. (2016) “CSTA K –12 Computer Science Framework”. Disponível em: https://csteachers.org/. Acesso em: maio de 2020.


De Kereki, I. F., Manataki, A. (2016) “Code Yourself and A Programar: a bilingual MOOC for teaching Computer Science to teenagers”. In: Proc. of the Frontiers in Education Conference, Erie, PA, EUA.


Ferreira, M. N. F., Pinheiro, F. da C., Gresse von Wangenheim, C., Filho, R. M., Hauck, J. C. R. (2020). Ensinando design de interface de usuário de aplicativos móveis no ensino fundamental. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28.


Gal-Ezer, J., Stephenson, C. (2010) “Computer science teacher preparation is critical”. ACM Inroads, 1(1), 61-66.


Granor, N., Delyser, L. A., Wang, K. (2016) “TEALS: Teacher Professional Development Using Industry Volunteers”. In: Pro. of the 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education, Memphis, EUA, 60-65.


Gresse von Wangenheim, C., Petri, G., Zibetti, A. W., Borgatto, A. F., Hauck, J. C. R., Pacheco, F. S., Missfeldt Filho, R. (2017) “dETECT: A Model for the Evaluation of Instructional Units for Teaching Computing in Middle School”. Informatics in Education, 16(2), 301-318.


Gresse von Wangenheim, C., Medeiros, G., Filho, R., Petri, G., Pinheiro, F., Ferreira, M., Hauck, J. C. R. (2019) “Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo de Tabuleiro para Ensinar o Conceito de Algoritmos na Educação Básica”. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(3).


Grover, S., Pea, R. (2013) “Computational thinking in K–12: A review of the state of the field”. Educational Researcher, 42(1), 38–43.


Goode, J. (2008) “Increasing Diversity in K-12 Computer Science: Strategies from the Field”. In: Proc. of the 39th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, Portland, OR, EUA.


INEP. (2019) “Sinopse Estatística da Educação Superior 2018”. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: maio de 2020.


INEP. (2016) “Notas Estatísticas Censo Escolar da Educação Básica”. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf. Acesso em: maio de 2020.


INEP. (2017) “Microdados da Prova Brasil”. Disponível em: https://www.qedu.org.br/brasil/pessoas/professor. Acesso em: maio de 2020.


Kretzer, F. M. (2020). “Desenvolvimento de uma Unidade Instrucional para Formação de Professores da Educação Básica para o Ensino de Computação”. TCC, CCO/INE/UFSC, Florianópolis, Brasil.


Kretzer, F. M., Gresse von Wangenheim, C., Hauck, J. C. R., Pacheco, F. S. (2020) “Formação Continuada de Professores para o Ensino de Algoritmos e Programação na Educação Básica: Um Estudo de Mapeamento Sistemático”. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 389-419.


Liu, J., Lin, C. H., Hasson, E. P., Barnett, Z., Xu, Y. I. (2011) “Introducing computer science to K-12 through a summer computing workshop for teachers”. In: Proc. of the 42nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Dallas, EUA, 389-394.


Martinez, M., Gomez, M. J., Moresi, M., Benotti, L. (2016) “Lessons Learned on Computer Science Teachers Professional Development. In: Proc. of the ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Arequipa, Peru, 77-82.


Mishra, P., Koehler, M. J. (2006) “Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge”. Teachers College Record, 108(6), 017-1054.


SBC (2018) “Diretrizes para ensino de computação na Educação Básica”. Disponível em: http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/131-curriculos-de-referencia/1177-diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica.


Tissenbaum, M., Sheldon, J., Abelson, H. (2019) “From Computational Thinking to Computational Action”. ACM Interactions, 62(3), 34-36.


Wing, J. M. (2006) “Computational thinking”. Communications of the ACM, 49(3), 33.


Yin, R. K. (2009) “Case Study Research: Design and Methods”. SAGE, 4 ed.
Published
2020-11-24
DA CRUZ ALVES, Nathalia; KRETZER, Fabíola Maria; VON WANGENHEIM, Christiane Gresse; FORTUNA FERREIRA, Miriam Nathalie; ROSSA HAUCK, Jean Carlo. Continuous Training of K-12 Teachers for Teaching Algorithms and Programming. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 11-20. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.11.