A Serious Game with Geolocalition to Support Learning ofChildren with Autism and Learning Difficulties

Resumo


People with Autism Spectrum Disorder (ASD) have characteristicsdescribed as the disability to relate to others, communication disorders, andobsessive concern about what is unchanging. In this sense, this paper aimsto present an application for mobile devices, in a serious game format, whosepurpose is to aid the teaching-learning process of autistic children, also seekingto reduce their isolation tendencies. Also, it shows both ontologies and theMultiagent System integrated into the application. The validation occurred withautism specialists through questionnaires. The results indicate that the proposedapplication presents the potential to reach its objectives.
Palavras-chave: Autism Spectrum Disorder, Learning Objects, Ontology, Geolocation, Serious Games

Referências

Association, A. P. et al. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Artmed Editora.


Braga, M. (2001). Realidade virtual e educação. Revista de biologia e ciências da terra, 1(1):0.


Brasil, B. (2016). “como pokémon go transformou vida de jovem com autismo que não conseguia sair de casa”. http://www.bbc.com/portuguese/ geral-36964257. Acessado: 01-11-2019.


Brom, C., Preuss, M., and Klement, D. (2011). Are educational computer micro-games engaging and effective for knowledge acquisition at high-schools? a quasi-experimental study. Computers & Education, 57(3):1971–1988.


Camargo, S. P. H. and Bosa, C. A. (2009). Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & sociedade, 21(1):65–74.


Clinical Protocol, M. S. T. G. (2018). Classificação estatística internacional de doenças e problemas relacionados à saúde (cid-10).


Colpani, R., Homem, P., and Rodrigo, M. (2016). Realidade aumentada e gamificação na educação: uma aplicação para auxiliar no processo de aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(1).


Crescer (2018). “autismo: 1 em cada 59 crianças está dentro do transtorno do espectro autista”. https://revistacrescer. globo.com/Criancas/Comportamento/noticia/2018/04/ autismo-1-em-cada-59-criancas-estao-dentro-do-espectro-autista. html. Acessado: 01-11-2019.


Davis, F. D., Bagozzi, R. P., and Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management science, 35(8):982– 1003.


GO, P. (2017). “pokemon go”. https://www.pokemongo.com/pt-pt/. Acessado: 01-11-2019.


Hypescience (2016). “como pokémon go está ajudando crianças com autism e aspeger”. http://hypescience.com/como-pokemon-go-esta-ajudando-criancas-com-autismo-e-asperger/. Acessado: 01-11-2019.


Likert, R. (1976). Una técnica para la medición de actitudes. CH Wainerman (comp.), Escalas de medición en ciencias sociales. Buenos Aires: Ediciones Nueva Vision´, 1(99):260.


Machado, J. d. A. C., Rocha, J. R., Santos, L. M., and Piccinin, A. (2008). Terapia assistida por animais (taa). Revista científica eletrônica de medicina veterinaria´, 6(10):1–7.


Macnaughton, R. J. (1996). Numbers, scales, and qualitative research. The Lancet, 347(9008):1099–1100.


Moura, D., de Oliveira Filh, D. L. S., Laertius, D., Silva, A. J. G., Paiva, P., de Sales, T., Cavalcante, R., and Queiroz, F. (2016). Teo: Uma suıte de jogos interativos para apoio ao tratamento de crianças com autismo. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 27, page 627.


Munõz, P. d. O. L. and Otta, E. (2014). Terapia assistida por animais: Interação entre cães e crianças autistas.


Passerino, L. M. (2005). Pessoas com autismo em ambientes digitais de aprendizagem: estudo dos processos de interação social e mediação.


Saleh, M. S., Aljaam, J. M., and Karime, A. a. (2013). An edutainment system for assist-ing qatari children with moderate intellectual and learning disability through exerting physical activities. In 2013 IEEE Global (EDUCON). IEEE.


Society, N. A. (2018). “what is autism?”. https://www.autism.org.uk/about/ what-is.aspx. Acessado: 01-11-2019.


Sosteric, M. and Hesemeier, S. (2002). When is a learning object not an object: A first step towards a theory of learning objects. The International Review of Research in open and distributed learning, 3(2).


Souza, H. (2016). Autismo use a tecnologia para ajudar. Disponível em: https://pplware.sapo.pt/informacao/autismo-use-a-tecnologia-para-ajudar.


Valente, J. A. (1997). O uso inteligente do computador na educação. Revista Patió, 1(1):19–21.


Volioti, C., Tsiatsos, T., Mavropoulou, S., and Karagiannidis, C. (2014). Vlss–virtual learning and social stories for children with autism. In 2014 IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies, pages 606–610. IEEE.


Wilder, J. W. (1978). New concepts in technical trading systems. Trend Research.


Wojciechowski, A. and Al-Musawi, R. (2017). Assisstive technology application for enhancing social and language skills of young children with autism. Multimedia Tools and Applications, 76(4):5419–5439.


Publicado
24/11/2020
Como Citar

Selecione um Formato
SILVA, Salatiel Dantas; SOUSA NETO, Ademar França de; MENDES NETO, Francisco Milton; LIMA, Rodrigo Monteiro de; DEMOLY, Karla Rosane do Amaral. A Serious Game with Geolocalition to Support Learning ofChildren with Autism and Learning Difficulties. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 342-351. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.342.