POTENTIALIZA 3D: game for teaching basic geometric shapes to students with Intellectual Disabilities

  • Francisco da Conceição Silva Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Fernando Pereira Oliveira Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Elisiane Monteiro Soares Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Thiago Mourão Pereira Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Emerson Elias Sodre Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Gabriel Santos Borges Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Jesiel Bastos Santos Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Erika Patrícia Ferreira Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Abstract


This study presents the Potencializa 3D game, developed in the light of the cultural-historical theory - CHT (VYGOTSKY, 1984), which purpose is to serve as a pedagogical instrument to the teacher in the teaching of basic mathematical concepts to students with Intellectual Disability (ID). The Potencializa 3D game proposes to work established correlations through basic geometric shapes, to better develop motor coordination, perception and notions of laterality. Its activities were developed based on the categories of mediation, zones of development and activity, of the CHT. The study arises from the need to provide to students with ID of the city of Viana-MA accessibility to technological resources in school routine, in a pedagogical way.
Keywords: Educational game, historical-cultural theory, Intellectual Disability, Potencializa 3D

References

AAIDD (2018) American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, 8403 Colesville Road, Suite 900 Silver Spring, MD 20910, Washington, D.C. Disponível em: https://www.aaidd.org/intellectual-disability/definition/faqs-on-intellectual-disability. Acesso em: 18 de jun. 2020.


BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF.


______. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 27 jun. 2020.


______. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Censo 2010. Brasília, DF. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 18 de jun. 2020.


______. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 27 jun 2020.


Galvão, L. R. et al. (2018). Desenvolvimento de um Aplicativo Lúdico para Pessoas com Deficiência Intelectual. In: XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8048. Acesso em: 20 jun 2020.


Leontiev, A. N. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro.


Luria, A.R. (1992). A Construção da Mente. São Paulo: Ícone.


Malaquias, F. F. O. et al. (2013). VirtualMat: A serious games to teach logicalmathematical concepts for students with intellectual disability. “Technology and disability”, v. 25, n. 2.


Medeiros, S. A. et al. (2019). O Uso do Software SEBRAN ABC como Recurso Potencializador para o Desenvolvimento de Habilidades Matemáticas nas Pessoas com Deficiência Intelectual. In: IV Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2019). Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8901/8802. Acesso em: 20 jun 2020.


Rossit, R.A.S. Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo. 2004. Tese.


SILVA, F. C. et al. POTENCIALIZA: software para o ensino de atividades matemáticas iniciais em discentes com deficiência intelectual. In: NUEVAS IDEAS EN INFORMÁTICA EDUCATIVA TISE 2014. Fortaleza. 2014, Fortaleza.


Vygotsky, Lev Semenovich. (1984). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.


______. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S., LURIA, A. R. e LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 4.ed. Tradução Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone: Universidade de São Paulo, 1988, p.103-118.


______. Fundamentos da Defectologia: Obras Completas. Tomo cinco. Cuba: Editorial Pueblo y Educación, 1997.
Published
2020-11-24
SILVA, Francisco da Conceição; OLIVEIRA, Fernando Pereira; SOARES, Elisiane Monteiro; PEREIRA, Thiago Mourão; SODRE, Emerson Elias; BORGES, Gabriel Santos; SANTOS, Jesiel Bastos; FERREIRA, Erika Patrícia. POTENTIALIZA 3D: game for teaching basic geometric shapes to students with Intellectual Disabilities. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 431-440. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.431.