BcS: Digital Games to Aid the Development of Special Children with Language Delays
Abstract
In view of the history and potential of games in the educational context, a portable interactive digital game was developed, under the Design Science Research method, BcS, aimed at special children with language development delay, aiming to stimulate speech. In the first evaluation cycle, children with Down Syndrome from a school in the city of Curitiba/PR were offered a new learning experience and speech stimulation, consisting of five types of varied activities, with the emission of sounds that can be repeated by the user. Such digital resources were well accepted by both the professional and the children involved, who showed evolution and interest during speech stimulation activities.
Keywords:
Digital Games, Down Syndrome, Language, Design Science Research
References
Aaker, D. A. et al. (2001) “Marketing Research”, John Wiley Sons, Inc.
Battaiola, A. L. (2000) “Jogos por computador: Histórico, relevância tecnológica e mercadológica, tendências e técnicas de implementação”. In Anais XIX Jornada de Atualização em Informática, p. 83–122.
Borges, C. and Salomao, N. M. R. (2003) “Aquisição da Linguagem: Considerações da Perspectiva da Interação Social”, http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n2/a13v16n2.pdf.
Brendon, M. (2019) “O Que é GitHub e Para Que é Usado?, https://www.hostinger.com.br/tutoriais/o-que-github/.
Brites, L. (2019) “Como Ajudar Alunos com Dificuldade de Aprendizagem”, https://neurosaber.com.br/como-ajudar-alunos-com-dificuldade-de-aprendizagem/.
Carneiro, R. U. C. and Costa, M. C. B. (2017) “Tecnologia e Deficiência Intelectual: Práticas Pedagógicas para Inclusão Digital”, https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/download/10449/6805.
Construct 2. (2019) Framework Construct 2, https://www.scirra.com/construct2
Dessen, M. A. and Silva, N. L. P. (2002) “Síndrome de Down: Etiologia, Caracterização e Impacto na Família”, https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/download/3304/2648
Detânico, A. and Konrath, M. (2019) “O Uso de Jogos Digitais na Educação Infantil no CEI Casa da Criança Desenvolvidas”, https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/1625/Detanico_Adriana_Soares.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Dresch, A., Lacerda, D. P. and Antunes, J. A. V. J. (2015) “Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia”, Bookman.
Gil, A. C. (2009) “Como elaborar projetos de pesquisa”, Atlas, 4. ed.
Griffith, J. L. et al. (1983) “Differences in Eye-Hand Motor Coordination of Video-GameUsers and Non-Users”, Eastern Illinois University.
Hamze, A. (2014) “O que é a Aprendizagem”, https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/o-que-e-aprendizagem.htm.
Lee, I. and Jones, J. (2008) “Full Bloom: A Brain Education Guide for Successful Aging”, SCB Distributors.
Lima, R. C. (2007) “O uso da tecnologia na educação especial”, http://www.webartigos.com/artigos/o-uso-da-tecnologia-na-educacao-especial/1880/.
Lima, I. L. B., Delgado, I. C. and Cavalcante, M. C. B. (2016) “Desenvolvimento da Linguagem na Síndrome de Down: Análise da Literatura”, https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/28611/23007.
Luria, A. R. and Tsvetkova, L. S. (1964) “The Programming of Constructive Activity in Local Brain Injuries”, Basic.
Mattar, J. (2010) “Games em educação: Como os Nativos Digitais Aprendem”, Pearson.
Nystrom, R. (2014) “Architecture, Performance and Games”, https://gameprogrammingpatterns.com/architecture-performance-and-games.html.
Piace, M. T. (2011) “Jogo eletrônico, flow e cognição”, https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18075.
Prates, L. and Martins, V. (2013) “Distúrbios da Fala e da Linguagem na Infância”, http://ftp.medicina.ufmg.br/ped/Arquivos/2013/disturbiofalaeimagem8periodo_21_08_2013.pdf.
Rangel, D. I. and Ribas, L. P. (2011) “Características da linguagem na SD: Implicações para Comunicação”, http://www.feevale.br/site/files/documentos/pdf/58652.pdf.
The New York Times, NYT (1994) “Dr. Jerome L. Dies at 67 Found Cause of Down Syndrome”, https://www.nytimes.com/1994/04/12/obituaries/dr-jerome-lejeune-dies-at-67-found-cause-of-down-syndrome.html.
Thome, L. and Colling, J. (2018) “O Uso de Recursos Tecnológicos Digitais na Promoção da Aprendizagem de Pessoas com Deficiência”, https://uceff.edu.br/revista/index.php/connectead/article/download/268/243/.
Tristao, R. M. and Feitosa, M. A. G. (1998) “Linguagem na Síndrome de Down”, http://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/download/17318/15819/.
Battaiola, A. L. (2000) “Jogos por computador: Histórico, relevância tecnológica e mercadológica, tendências e técnicas de implementação”. In Anais XIX Jornada de Atualização em Informática, p. 83–122.
Borges, C. and Salomao, N. M. R. (2003) “Aquisição da Linguagem: Considerações da Perspectiva da Interação Social”, http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n2/a13v16n2.pdf.
Brendon, M. (2019) “O Que é GitHub e Para Que é Usado?, https://www.hostinger.com.br/tutoriais/o-que-github/.
Brites, L. (2019) “Como Ajudar Alunos com Dificuldade de Aprendizagem”, https://neurosaber.com.br/como-ajudar-alunos-com-dificuldade-de-aprendizagem/.
Carneiro, R. U. C. and Costa, M. C. B. (2017) “Tecnologia e Deficiência Intelectual: Práticas Pedagógicas para Inclusão Digital”, https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/download/10449/6805.
Construct 2. (2019) Framework Construct 2, https://www.scirra.com/construct2
Dessen, M. A. and Silva, N. L. P. (2002) “Síndrome de Down: Etiologia, Caracterização e Impacto na Família”, https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/download/3304/2648
Detânico, A. and Konrath, M. (2019) “O Uso de Jogos Digitais na Educação Infantil no CEI Casa da Criança Desenvolvidas”, https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/1625/Detanico_Adriana_Soares.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Dresch, A., Lacerda, D. P. and Antunes, J. A. V. J. (2015) “Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia”, Bookman.
Gil, A. C. (2009) “Como elaborar projetos de pesquisa”, Atlas, 4. ed.
Griffith, J. L. et al. (1983) “Differences in Eye-Hand Motor Coordination of Video-GameUsers and Non-Users”, Eastern Illinois University.
Hamze, A. (2014) “O que é a Aprendizagem”, https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/o-que-e-aprendizagem.htm.
Lee, I. and Jones, J. (2008) “Full Bloom: A Brain Education Guide for Successful Aging”, SCB Distributors.
Lima, R. C. (2007) “O uso da tecnologia na educação especial”, http://www.webartigos.com/artigos/o-uso-da-tecnologia-na-educacao-especial/1880/.
Lima, I. L. B., Delgado, I. C. and Cavalcante, M. C. B. (2016) “Desenvolvimento da Linguagem na Síndrome de Down: Análise da Literatura”, https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/28611/23007.
Luria, A. R. and Tsvetkova, L. S. (1964) “The Programming of Constructive Activity in Local Brain Injuries”, Basic.
Mattar, J. (2010) “Games em educação: Como os Nativos Digitais Aprendem”, Pearson.
Nystrom, R. (2014) “Architecture, Performance and Games”, https://gameprogrammingpatterns.com/architecture-performance-and-games.html.
Piace, M. T. (2011) “Jogo eletrônico, flow e cognição”, https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18075.
Prates, L. and Martins, V. (2013) “Distúrbios da Fala e da Linguagem na Infância”, http://ftp.medicina.ufmg.br/ped/Arquivos/2013/disturbiofalaeimagem8periodo_21_08_2013.pdf.
Rangel, D. I. and Ribas, L. P. (2011) “Características da linguagem na SD: Implicações para Comunicação”, http://www.feevale.br/site/files/documentos/pdf/58652.pdf.
The New York Times, NYT (1994) “Dr. Jerome L. Dies at 67 Found Cause of Down Syndrome”, https://www.nytimes.com/1994/04/12/obituaries/dr-jerome-lejeune-dies-at-67-found-cause-of-down-syndrome.html.
Thome, L. and Colling, J. (2018) “O Uso de Recursos Tecnológicos Digitais na Promoção da Aprendizagem de Pessoas com Deficiência”, https://uceff.edu.br/revista/index.php/connectead/article/download/268/243/.
Tristao, R. M. and Feitosa, M. A. G. (1998) “Linguagem na Síndrome de Down”, http://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/download/17318/15819/.
Published
2020-11-24
How to Cite
CECCON, Diogo Luiz; PORTO, Josiane Brietzke.
BcS: Digital Games to Aid the Development of Special Children with Language Delays. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 522-531.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.522.
