Practices and digital technological resources for remote education: an investigation of Brazilian professor's profile

Resumo


Digital Technology Resources (DTR) are considered essential in society and education for teaching-learning. Due to the Covid-19 pandemic, higher education classes have moved from face-to-face to remote teaching. Therefore, students and professors have the challenge of using DTRs as the main artifacts in their activities. This paper investigates the professors’ perceptions of DTRs in teaching practices before and during social isolation. A survey that obtained 140 responses indicates that several DTRs will remainupon the face-to-face teaching modality resumes. So, by sharing the Survey’s results, we hope to support future instructional design practices and suggest new requirements for educational software development.

Palavras-chave: Remote Teaching, Digital Technology Resources, Design

Referências

Ahmady, S., Shahbazi, S., Heidari, M. (2020). Transition to Virtual Learning during the Coronavirus Disease–2019 Crisis in Iran: Opportunity or Challenge? Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 1-2. doi:10.1017/dmp.2020.142

Alves, J. M., Ferreira, J. V., Botrel, L., Ferreira, M., & Araújo, P. H. (2020). Ensino a distância: características e desafios. In Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre (Vol. 2, No. 11).

Anastacio, L. R. (2020). Aprendizagem Colaborativa no Ensino Remoto Emergencial. SENPE-Seminário Nacional de Pesquisa em Educação (ISSN 2675-8970), 3(1).

Bezerra, K. P., de Lima Costa, K. F., de Oliveira, L. C., Fernandes, A. C. L., de Carvalho, F. P. B., & de Sousa Rosso, I. C. A. (2020). Ensino remoto em universidades públicas estaduais: o futuro que se faz presente. Research, Society and Development, 9(9), e359997226-e359997226

Conte, T., Cabral, R., & Travassos, G. H. (2009). Aplicando Grounded Theory na Análise Qualitativa de um Estudo de Observação em Engenharia de Software–Um Relato de Experiência. In V Workshop" Um Olhar Socio-técnico sobre a Engenharia de Software"(WOSES 2009) (Vol. 1, pp. 26-37).

Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.

De Deus, W. S., Fioravanti, M. L., de Oliveira, C. D., & Barbosa, E. F. (2020). Emergency Remote Computer Science Education in Brazil during the COVID-19 pandemic: Impacts and Strategies. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 1032-1059. doi: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1032

Dos Santos, C. C., Paillard, G., Moreira, L. O., da Silva Filho, F. R., & Coutinho, E. F. (2020, November). Uma Análise Qualitativa sobre Atividades Remotas em Disciplinas no Período de Isolamento Social. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 292-301). SBC.

Freire, A. P., Paiva, D. M. B., & de Mattos Fortes, R. P. (2020). Acessibilidade Digital Durante a Pandemia da COVID-19-Uma Investigação sobre as Instituições de Ensino Superior Públicas Brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 956-984. doi: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.956

Kitchenham, B. A., & Pfleeger, S. L. (2002). Principles of survey research part 2: designing a survey. ACM SIGSOFT Software Engineer. doi: https://doi.org/10.1145/566493.566495

Lima, J. V. V., Silva, C. A. D., de Alencar, F. M. R., & Santos, W. B. (2020, November). Metodologias Ativas como forma de reduzir os desafios do ensino em Engenharia de Software: diagnóstico de um survey. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 172-181). SBC.

Malhotra, R. (2016). Empirical research in software engineering: concepts, analysis, and applications. CRC Press.

Martins, B. A., & de Araújo Rangni, R. (2020). A COVID-19 sob a ótica de professores da educação superior no Brasil. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), 6, e140720-e140720

Packowski, J. C., & do Amaral, L. C. (2021). Desafios do ensino remoto em meio à pandemia de covid-19: um survey aplicado a professores e alunos. Boletim de Conjuntura (BOCA), 7(20), 134-140.

Pereira, M., Cardoso, P. F., Reis, M. V. S. (2018). Uso de tecnologias educacionais por professores do ensino médio: Um estudo de caso. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 7, No. 1, p. 105). doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.105

Pimentel, M (2020). Há conversação em sua aula online? Horizontes, SBC, 05 de mai. de 2020. Retrieved from: Accessed in: 11 de jul. de 2020.

Salvagni, J., Wojcichoski, N., & Guerin, M. (2020). Desafios à implementação do ensino remoto no ensino superior brasileiro em um contexto de pandemia. Educação Por Escrito, 11(2), e38898-e38898.

Silva, W. T. da, & do Nascimento Silva, E. (2016). O papel do docente na educação à distância: perspectivas para o novo profissional. e3-Revista de Economia, Empresas e Empreendedores na CPLP, 2(1), 62-75.

Venega, V., Garrido, F., & Maciel, R. S. P. (2019). Requisitos para adaptação de ambientes MOOC sob diferentes perspectivas educacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30, No. 1, p. 596).

Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M. C., Regnell, B., & Wesslén, A. (2012). Experimentation in software engineering. Springer Science & Business Media
Publicado
22/11/2021
Como Citar

Selecione um Formato
LIMA, Mayka de Souza; MACIEL, Rita Suzana Pitangueira. Practices and digital technological resources for remote education: an investigation of Brazilian professor's profile. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 225-236. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218676.