Teaching materials used in teacher training in Computational Thinking
Abstract
This article presents the results from a systematic literacy mapping that investigatesthe availability of teaching materials used in teachers training with Computational Thinking(CT). The main 2015-2019 English and Portuguese-written CT papers bases were selected.Analysis revealed that digital tools like Scratch and Lightboot are the most used and that CTteaching is restricted to project learning and development. Thus, this work evidenced that thisis a new area with many gaps to be studied, specially for teachers that act, for example, onYoung and Adults of Education.
References
Barros, Taise T. T.; Reategui, Eliseo Berni; Meira, Ricardo Radaelli; Teixeira, Adriano Canabarro. (2018) Avaliando a Formação de Professores no Contexto do Pensamento Computacional. Revista Novas Tecnologias na Educação- RENOTE. v. 16. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/89274/51514. Acesso em: 19 fev. 2021.
Bell, Tim et al. (2011) Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.
Fernandes, Fabiano; Machado, Veruska. (2017) O estágio na licenciatura em computação como espaço para formação do professor pesquisador de sua prática: um relato de experiência. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 824, out. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/7468. Acesso em: 19 fev. 2021.
Kaila, E., Laakso, M. and E. Kurvinen, "Teaching future teachers to code — Programming and computational thinking for teacher students," 2018 41st International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO), Opatija, 2018, pp. 0677-0682, doi: 10.23919/MIPRO.2018.8400127.
Kitchenham, B., Charters, S. (2007) Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering, Tech. rep., Technical report, EBSE Technical Report EBSE-2007-01.
Kitchenham, B., Brereton, P. D. Budgen, (2010) The educational value of mapping studies of software engineering literature, 2010 ACM/IEEE 32nd International Conference on Software Engineering, vol. 1, IEEE, 2010, pp. 589–598.
Lira, Arianny de Sousa; Leitão, Darlene Alves; Castro, Juscileide Braga de. Como o processo de produção de mídias pode contribuir para a formação docente? (2019) Revista Novas Tecnologias na Educação- RENOTE. v. 17. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/95850/53869. 19 fev. 2021.
Martinelli, Suéllen Rodolfo; Sakata, Tiemi Christine; Zaina, Luciana Aparecida Martinez. (2019) MultiTACT: uma abordagem para a construção de atividades de ensino multidisciplinares para estimular o Pensamento Computacional no Ensino Fundamental I. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11199. Acesso em: 27 fev. 2021.
Medeiros, S., Martins, C., & Madeira, C. (2020) Contextualizando as Atividades Desplugadas para Aumentar o Engajamento das Crianças. In: Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 1543-1552). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/cbie.sbie.2020.1543.
Oliveira, E. C.; Bittencourt, R. A. and Trindade, R. P. (2019) "Introduction to Computational Thinking for K-12 Educators through Distance Learning," 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Covington, KY, USA, 2019, pp. 1-9, doi: 10.1109/FIE43999.2019.9028492.
Pasqual Júnior, Paulo Antônio; Oliveira, Simone de. (2019) Pensamento Computacional: Uma Proposta de Oficina Para a Formação de Professores. Revista Novas Tecnologias na Educação- RENOTE. v. 17. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/95707/53803.
Reimer, Y. J., Coe, Mm., Blank, L. M. and J. Braun (2018) "Effects of Professional Development on Programming Knowledge and Self-Efficacy," 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), San Jose, CA, USA, 2018, pp. 1-8, doi: 10.1109/FIE.2018.8659041.
Sue Sentance, Jane Sinclair, Carl Simmons, and Andrew Csizmadia. 2018. Classroom-Based Research Projects for Computing Teachers: Facilitating Professional Learning. ACM Trans. Comput. Educ. 18, 3, Article 14 (September 2018), 26 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3171129.
Silva, Vladimir; SILVA, Luis Lima Da; FRANÇA, Rozelma. Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 805-814, out. 2017. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/7299. Acesso em: 19 fev. 2021.
SOUZA, Isabelle Maria Lima de; RODRIGUES, Rivanilson da Silva; ANDRADE, Wilkerson. Explorando Robótica com Pensamento Computacional no Ensino Médio: Um estudo sobre seus efeitos na educação. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [S.l.], p. 490, nov. 2016. ISSN 2316-6533. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/6730/4617. Acesso em: 27 fev. 2021.
Schulz, J.M.; Schmachtenberg, R.F. (2017) Construindo o Pensamento Computacional: experiência com o desenvolvimento e aplicação de materiais didáticos desplugados. In: Seminário Institucional do PIBID/UNISC, 2017.
