Brazilian Educational Open Data: A Systematic Mapping of Literature

  • Leandro A. Ferreira Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Rodrigo L. Rodrigues Universidade Federal Rural de Pernambuco http://orcid.org/0000-0002-3598-5204
  • Rodrigo N. P. M. de Souza Universidade Federal Rural de Pernambuco

Abstract


Brazilian open educational data have important information for the entire educational context, but still little used. The area has been growing in recent years, but it still does not generate enough content for all levels of Brazilian education. This systematic mapping covered scientific papers that used Brazilian open educational data. The study identified that in the last three years the interest in this area of research has increased, but the majority focused on higher education, data from elementary and secondary education have been little explored. This article presents an overview of the use of open educational data in Brazil, demonstrating that there is still a lot to invest in this area of research.

Keywords: Open educational data, INEP, Microdata

References

BERNERS-LEE, Tim. (2006) Linked Data. https://www.w3.org/DesignIssues/LinkedData.html, Junho.

BRAGA, L. C. C.; DRUMMOND, I. N. (2017) Uma Abordagem de Mineração Descritiva Aplicada a Dados Abertos Governamentais Empregando a Ferramenta R. Anais do Computer on the Beach, p. 51–60.

BRASIL. (2011) Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). PDE/PROVA BRASIL Plano de Desenvolvimento da Educação 2011, Brasília, [link], Junho.

CAMILO, Cássio Oliveira; SILVA, João Carlos da. (2009) Mineração de dados: Conceitos, tarefas, métodos e ferramentas, Universidade Federal de Goiás (UFC), v. 1, n. 1, p. 1-29.

DAVENPORT, Thomas H.; PATIL, D. J. (2012) Data scientist. Harvard business review, v. 90, n. 5, p. 70-76.

DOURADO, Raphael et al. (2017) Novas possibilidades de avaliação em larga escala na educação básica através do uso de EDM e Learning Analytics. In: Anais do VI Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação. SBC.

ISOTANI, Seiji; BITTENCOURT, Ig Ibert. (2015) Dados Abertos Conectados: Em busca da Web do Conhecimento. Novatec Editora.

LIMA, Cristovão et al. (2019) SADLABI: Proposta de um Sistema de Apoio à Decisão para a gerência de Laboratórios de Informática. In: Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. SBC, p. 1479-1483.

MANHÃES, Laci Mary Barbosa et al. (2012) Previsão de estudantes com risco de evasão utilizando técnicas de mineração de dados. In: Brazilian symposium on computers in education (simpósio brasileiro de informática na educação-sbie).

MORO, S., LAUREANO, R., CORTEZ, P. (2011) Using data mining for bank direct marketing: An Application of the crisp-dm methodology. EUROSIS. Proceedings of European Simulation and Modelling Conference-ESM, page 117–121.

OPEN KNOWLEDGE. (2012) Open data handbook, http://opendatahandbook.org/, Junho.

PEDROSO, Louise; TANAKA, Asterio; CAPPELLI, Claudia. (2013) A Lei de Acesso à Informação brasileira e os desafios tecnológicos dos dados abertos governamentais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO (SBSI), 9., João Pessoa. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 523-528.

Penteado, B. E., Isotani, S. (2017) Dados abertos educacionais: que informações temos disponíveis? VI Congresso Brasileiro de Educação, vol. 4, p. 1933-1938.

PETERSEN, K., FELDT, R., MUJTABA, S., and MATTSSON, M. (2008) Systematic mapping studies in software engineering. In Ease, volume 8, pages 68–77.

RIGO, Sandro J.; CAZELLA, Silvio C.; CAMBRUZZI, Wagner. (2012) Minerando Dados Educacionais com foco na evasão escolar: oportunidades, desafios e necessidades. In: Anais do Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação. p. 168-177.

RIGOTTI, José Irineu Rangel; CERQUEIRA, Cézar Augusto. (2015) As bases de dados do INEP e os indicadores educacionais: conceitos e aplicações. Livros, p. 71-88.

SIMON, Augusto; CAZELLA, Sílvio. (2017) Mineração de Dados Educacionais nos Resultados do ENEM de 2015. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 754.
Published
2021-11-22
FERREIRA, Leandro A.; RODRIGUES, Rodrigo L.; SOUZA, Rodrigo N. P. M. de. Brazilian Educational Open Data: A Systematic Mapping of Literature. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1186-1195. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218158.