Ethics: What is the Research Scenario in the Brazilian Symposium SBIE?

Resumo


There is no doubt about the relevance of Computing in Education (CE), especially after the COVID-19 pandemic. However, the more we deal with computational artifacts in Education, the more we will have to face ethical dilemmas and concerns behind the engineering of the educational artifact and its values and qualities. In the context of the Brazilian Symposium on Computers in Education (SBIE), this paper aims to answer the question: what is the panorama of the occurrence of ethical aspects in SBIE publications between 2011-2020? To answer this question, we followed the methodology of Systematic Literature Review. We analyze topics such as Informed Consent, Ethics Committee, technological domains, ethical principles, and research contexts.

Palavras-chave: Ethics, Computing in Education, Metascience, SBIE, Systematic Literature Review

Referências

Amorim, P. F., Sacramento, C., Capra, E. P., Tavares, P. Z., and Ferreira, S. B. L. (2019). Submit or not my hci research project to the ethics committee, that is the question. In Proceedings of the 18th IHC-Br, IHC ’19, New York, NY, USA. ACM.

Araújo, F., Araújo, G., and Lima, M. (2015). An exploratory study about the influence of the web 2.0 on digital education of socially vulnerable youths. XXVI SBIE.

Barcaro, E. and Freire, E. (2009). A importância da disciplina Ética no curso de informática. Fasci-Tech, 01(01):17–28.

Bispo Jr., E. (2019). Questões epistemológicas em mineração de dados educacionais. XXX SBIE.

Bock, A., España, S., Gulden, J., Jahn, K., Nweke, L. O., and Richter, A. (2021). The ethics of information systems: The present state of the discussion and avenues for future work. Number 51 in ECIS 2021 Researchin-Progress Papers.

Brasil (2012). Conselho Nacional da Saúde. RESOLUÇÃO Nº 466, DE 12 DE DEZEMBRO DE 2012. Disponı́vel em 07/07/2021: https://cutt.ly/mmS8Eua.

Brasil (2016). Conselho Nacional da Saúde. RESOLUÇÃO Nº 510, DE 07 DE ABRIL DE 2016. Disponı́vel em 07/07/2021: https://cutt.ly/yjSF2Lm.

Brown, B., Weilenmann, A., McMillan, D., and Lampinen, A. (2016). Five provocations for ethical hci research. In Proceedings of the 2016 CHI, CHI ’16, page 852–863, New York, NY, USA. ACM.

Canal, M. and Pereira, R. (2018). Avaliação de comunicabilidade em rede social online para apoio à formação continuada de professores da educação inclusiva: uma visão orientada a valores. XXIX SBIE.

Canclini, N. (2006). Culturas hı́bridas. Edusp, São Paulo, SP.

Dantas, A. L., Pinto, G., and Sena, C. (2013). Apresentando o bem: Um objeto de aprendizagem para mediar o processo educacional de crianças com deficiência visual e videntes nas operações básicas de matemática. XXIV SBIE.

de Sousa, F., Rasmussen, I., and Pierroux, P. (2018). Zombies and ethical theories: Exploring transformational play as a framework for teaching with videogames. Learning, Culture and Social Interaction, 19:40–50.

Escobar, A. (2018). Designs for the Pluriverse: Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. New Ecologies for the Twenty-First Century. Duke University Press.

Ferraz, C. A. (2014). Ética Elementos Básicos. NEPFIL online, Pelotas, RS.

Fieser, J. (2020). Ethics. In The Internet encyclopedia of philosophy. https://iep.utm.edu/ethics/. Accessed: 03/03/2021.

Freire, R., David, P., and de Oliveira, F. (2011). Dialogicidade na formação online de professores de matemática. XXII SBIE.

Johnson, D. (2008). Computer Ethics. Pearson, 4 edition.

Kemczinski, A., Gasparini, I., and Gomes, A. (2020). Informática na educação. In Maciel, C. and Viterbo, J., editors, Computação e Sociedade, Vol. 2, page 141.

Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele Univ., 33.

Kitchenham, B. and Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and University of Durham.

Machado, Y. and Oliveira, F. (2020). Uma experiência de orientação profissional com jogos por meio do gamifique. In Anais do XXXI SBIE, pages 511–521, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Miglievic, A. (2016). Intelectuais e epistemologia crı́tica latino-americana: do anti-colonial ao decolonial. Rassegna Iberistica, 39(105).

Moraes, M., Folkestad, J., and Birmingham, D. (2019). Critical lens in learning analytics research: A systematic literature review. XXX SBIE.

Pimentel, M. (2017). Design science research e pesquisas com os cotidianos escolares para fazerpensar as pesquisas em informática na educação. XXVIII SBIE.

Preuss, E., Vieira, M., Coutinho, K., Henriques, R., and Baldassarri, S. (2020). Uso de mesa tangı́vel na educação inclusiva. In Anais do XXXI SBIE, pages 742–751, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Santos, J., Ribeiro, A., Brito, I., Souza, M., Matos, E., and Sampaio, L. (2020). Uma experiência de avaliação multidimensional de cursos de redes de computadores em ambientes de testbeds. In Anais do XXXI SBIE, pages 1703–1712, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Schneider, G., Bernardini, F., and Boscarioli, C. (2019). Ensino do pensamento computacional por meio de internet das coisas: Possibilidades e desafios. XXX SBIE.

Silva, J., Gomes, A., Ramos, J., Souza, F., and Rodrigues, R. (2016). Dificuldades e sugestões para a adoção de software público em atividades acadêmicas. XXVII SBIE.

Sposito, C. (2011). O ensino da ética em cursos de computação : normativo ou dialógico? Master’s thesis, UFMT, Instituto de Educação, Mato Grosso, MT.

Urtiga, T. and Castro, T. (2018). Detecção de bullying escolar em redes sociais e suas implicações na educação de adolescentes. XXIX SBIE.

Woloszyn, V., Machado, G., Oliveira, J., Wives, L., and Saggion, H. (2017). Beatnik: an algorithm to automatic generation of educational description of movies. XXVIII SBIE.
Publicado
22/11/2021
Como Citar

Selecione um Formato
CARVALHO, Luiz Paulo; SUZANO, José Antônio; OLIVEIRA, Jonice; GASPARINI, Isabela; SANTORO, Flavia Maria. Ethics: What is the Research Scenario in the Brazilian Symposium SBIE?. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1308-1319. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218618.