An analysis of school performance by area of ​​knowledge as a way to demystify gender stereotypes in Computing

Abstract


This work analyzes the school performance by gender of students in the technical course in Computer Science into six areas of knowledge. A database was developed, with information from 255 students from all grades of the technical course in Computers for the Internet, integrated with high school of a Federal Institute in 2019, 161 boys and 94 girls. The analysis of the average grades of six knowledge areas grouped by gender showed that female students have a slightly higher average than male students in all areas of knowledge.

Keywords: Yield, genre, Computing

References

INEP. Censo da Educação Superior. Notas estatísticas. Ministério da Educação - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2017.

LOUZADA, N.; SANTANA, T.; ASSIS, I.; BRAGA, R.; BRAGA, A. Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de Tecnologia da Informação. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 13., 2019, Belém. Anais do XIII Women in Information Technology. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, july 2019. p. 69-78.

MARQUES, D.; SILVA, A. C. da; GUEDES, G. B.; SANTOS JUNIOR, C. R. dos. Desempenho Acadêmico e o Ingresso no Curso Superior: uma análise das estudantes ingressantes entre 2016 a 2020 do curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15., 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 51-60. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15841.

MENINAS DIGITAIS (2021). Meninas Digitais. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 de setembro de 2021.

NUNES, D.J. Educação Superior em Computação, Estatísticas 2019. Sociedade Brasileira de Computação-SBC. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 de julho de 2021.

PEREIRA, J. S.; DE MOURA, L. R.; COELHO, N. M. A.; MONTES, G. C.; MAGESTI, I. O.; COELHO, A. M.. Uma Análise da Participação das Mulheres nos Cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14., 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 139-148. ISSN 2763-8626.DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11284.

PISA EM FOCO. O que está por trás da desigualdade de gênero na educação?. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PIF-49%20(por).pdf. Acesso em: 24 mai. 2020.

RESENDE, D. G.; GOMES JR, L. C.; BERARDI, R. C. G.. A influência da diversidade de gênero e da sociabilidade no desempenho acadêmico de equipes de estudantes de graduação em Computação - uma análise preliminar. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1363-1372. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1363.

RIBEIRO, K. da S. F. M.; MACIEL, C.. Fatores de Influência na Escolha pela Continuidade da Carreira em Computação pelas Estudantes de Ensino Médio Técnico em Informática. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 40-49. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11274.

RIBEIRO, K. S. M.; MACIEL, C.; BIM, S. A. Relatório do Programa Meninas Digitais para o período 2018-2019. Sociedade Brasileira de Computação. Relatório. Porto Alegre, 2019, 12p.

SANTOS, C. M. Por que as mulheres "desapareceram" dos cursos de computação?. 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 de maio de 2020.

TEIXEIRA, A.; POSSER, C. V. Mulheres que aprendem informática: Um estudo de gênero na área de TI. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2016. p. 707.
Published
2021-11-22
SILVA, Maria Alice N.; SANTANA, Thalia S.; BRAGA, Adriano H.. An analysis of school performance by area of ​​knowledge as a way to demystify gender stereotypes in Computing. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1330-1339. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218737.