OrbitAndo: a platform for teaching Astronomy from another world

  • Marcelo S. Siedler Federal University of Pelotas
  • Rafael C. Cardoso Federal University of Santa Maria
  • Anderson S. Ritta Federal University of Pelotas
  • Tatiana A. Tavares Federal University of Pelotas
  • Mariana C. Souza Sul-Rio-Grandense Federal Institute
  • Fernando J. Junior Sul-Rio-Grandense Federal Institute

Abstract


The use of ICTs in education has been increasingly explored in the students' teaching and learning process. Using technology allows the design of digital tools that can help the understanding of complex content. This paper introduces OrbitAndo, a computational platform composed of a series of interactive digital applications for teaching Astronomy. Besides detailing each of these applications, the work also highlights a platform validation cycle with elementary school students. As a result, it was possible to perceive that ICTs adoption as a teaching support tool, encourages students to actively participate in the knowledge construction about the studied topics.

Keywords: Astronomy, Teaching, Computational platform

References

Abreu, R. O. et al. (2015). A realidade aumentada como recurso didático alternativo para o ensino de astronomia: uma sequência didática para o estudo do sistema solar.

Almondes, J., Imperes Filho, F., dos Santos, A. R. F., de Leal, I., and Machado, V. (2019). Schoolg: Uma ferramenta computacional voltada para o auxílio no ensino de geografia no 5o. ano do ensino fundamenta. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 783.

Araujo, L., Machado, M., Vasconcelos, A. P., and Tavares, T. (2017). Doctorbio: Um estudo de caso sobre a utilização de recursos de realidade aumentada no ensino de ciencias biológicas. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 23, pages 294–302.

Bernardes, R. and Torres, T. (2012). Tecnologias sociais, tics e educação: pilares para a construção da tecnopedia social rural – tesoru –. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 1(1).

Brazil, A. and Baruque, L. (2015). Gamificação aplicada na graduação em jogos digitais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 677.

da Silva Ferreira, P. H. and Zorzal, E. R. (2018). Planetario–uso da realidade aumentada para apoiar o ensino do sistema solar. RENOTE, 16(2):281–290.

de Souza Carvalho, F. L., Reses, G. d. L. N., de Jesus Cravo, C., and da Graça Mendes, I. M. (2020). “space mission”: um percurso gamificado de atividades para apoio ao ensino de astronomia.

dos Santos, H. L., Lucas, L. B., Sanzovo, D. T., and Pimentel, R. G. (2019). O uso das tecnologias digitais para o ensino de astronomia: uma revisão sistemática de literatura. Research, Society and Development, 8(4):37.

dos Santos Ritta, Â., Piovesan, S. D., and da Silveira Siedler, M. (2020). O uso da realidade virtual para ensino de astronomia: Desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, 6:e096420–e096420.

Neto, B. d. S. R., Virgolino, A. B., Ferreira, D. A., and da Silva, M. V. B. (2019). Na onda do pitiu: Uma abordagem de educação ambiental gamificada no contexto amazônico. Brazilian Journal of Development, 5(12):32700–32712.

Palhano, M., de Oliveira, F., and Grossi, L. (2019). A realidade aumentada no ensino de sólidos geométricos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 1012.

Pereira, I. B., Santos, J., and Suárez, P. (2019). Análise de uma aplicação gamificada para o aprendizado de matemática discreta. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 636.

Piletti, N. (2001). Claudino. história e vida integrada. São Paulo: Ática.

Zambrano, L., Silva-Calpa, G., and Romo, J. (2021). Identificando requerimientos para el diseño de un aplicativo móvil de realidad aumentada para el aprendizaje del patrimonio histórico regional. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 12–23, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2022-11-16
SIEDLER, Marcelo S.; CARDOSO, Rafael C.; RITTA, Anderson S.; TAVARES, Tatiana A.; SOUZA, Mariana C.; J. JUNIOR, Fernando. OrbitAndo: a platform for teaching Astronomy from another world. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 494-504. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.225133.