Evaluating Artifacts for the Teaching and Learning of Computational Thinking Together with Computing Undergraduate Students

  • Juliana R. Basto Diniz Federal Rural University of Pernambuco
  • Manoel Pereira de Lima Filho Federal Rural University of Pernambuco
  • Sonia Virgínia A. França Federal Rural University of Pernambuco

Abstract


Algorithmic thinking, pattern recognition, decomposition and abstraction are terms that structure the strategies of Computational Thinking involving concepts in problem solutions that can be innovative and creative. This paper describes an experience in developing and adapting artifacts for teaching computational thinking at basic education, combining plugged and unplugged strategies, carried out with undergraduate Computer students. Such artifacts were presented at different moments and the students' impressions were obtained and analyzed from the perspective of the teaching of Computational Thinking and the general skills of education, recommended by the National Common Curricular Base and the document of Guidelines for Teaching Computing in Basic Education of the Brazilian Computer Society.

Keywords: Computational Thinking, Evaluation of teaching artifacts, Computing undergraduate students

References

Brackmann, Christian P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica 226 f. Ph.D. dissertation. Programa de Pós-graduação em Informática na Educação, Centro de Estudos Interdisciplinar em Novas Tecnologias na Educação, UFRGS, Porto Alegre.

Brasil, Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília,Brasil.

Brookshear.J. G.(2008). Ciência da computação: uma visão abrangente (7th ed.). Bookman.

Filippo, Denise; Roque, Gianna e Pedrosa, Stella. Pesquisa-ação: possibilidades para a Informática Educativa. In: PIMENTEL, Mariano; SANTOS, Edméa. (Org.) Metodologia de pesquisa científica em Informática na Educação: abordagem qualitativa. Porto Alegre: SBC, 2021. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 3) Disponível em: [link]. Acesso em: 11/06/2022

Grebogy, Elaine Cristina; Santos, Icleia; Castilho, Marcos Alexandre. Mapeamento das Iniciativas de Promoção do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 32., 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 965-975. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.217412.

Guarda, Graziela. Ferreira.; Pinto, Sérgio Crespo. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 31. 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463.

Marji, M. (2014). Aprenda a Programar com Scratch. Novatec.

Prensky, Mark (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac São Paulo, Brasil.

Ribeiro, L., Foss, L., & Cavalheiro, S. A. da C. (2020). Entendendo o Pensamento Computacional. In Computação na Educação Básica: fundamentos e experiências (pp. 16–30). Penso.

Sociedade Brasileira de Computação. (2019). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Available: [link]. em: 11/06/2022.

Silva, D. S; Melo S. L. e Diniz J. R. B. "Developing a didactic sequence for introducing computational thinking in the early years of elementary school," 2021 XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), 2021, pp. 526-529, doi: 10.1109/LACLO54177.2021.00095.
Published
2022-11-16
DINIZ, Juliana R. Basto; LIMA FILHO, Manoel Pereira de; FRANÇA, Sonia Virgínia A.. Evaluating Artifacts for the Teaching and Learning of Computational Thinking Together with Computing Undergraduate Students. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1292-1302. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224741.