Proposição de uma sequência didática baseada no pensamento computacional para idosos

  • Emerson Rogério de Oliveira Jr. IFRS
  • Lis Ângela De Bortoli IFRS
  • Ana Carolina Bertoletti De Marchi UPF
  • Adriano Pasqualotti UPF
  • Henrique Teixeira Gil IPCB

Abstract


This article proposes a didactic sequence based on the assumptions of computational thinking for older adults. The method used involved defining, applying, and evaluating a didactic sequence structured in ten experiences. The development of experiences occurred once a week, lasting 90 minutes, for seven months. The didactic sequence was elaborated with several activities that were carried out through the block programming language Scratch. The main result points out that it is possible to use computational thinking in pedagogical activities for older adults resulting in cognitive gains and greater socialization.
Keywords: Older adult, Computational thinking, Scratch, Cognition, Socialization

References

Amaral, L.: Silva, G. and Pantaleão. E. (2015). Plataforma Robocode como Ferramenta Lúdica de Ensino de Programação de Computadores - Pesquisa e Extensão Universitária em Escolas Públicas de Minas Gerais. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 200-208.

Anguera, J. e colaboradores (2013) “Video training enhances cognitive control in older adults”. Nature, v. 501, n. 7465, p. 97-101.

Bardin. L. (2016). “Análise de conteúdo”, São Paulo: Edições 70. Bosi, E. (1987), “Memória e Sociedade — Lembranças de Velhos”, São Paulo: Queiroz.

Brackmann. C. P. (2017) “Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica”. Tese (Doutorado em Informática da Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

De Bortoli, L. e De Marchi, A. (2022) “Educação não formal de idosos: revisão sistemática de metodologias de ensino”. Research, Society and Development, v. 11, n. 12,e76111234278.

Flaks, M. K. (2018) “Memória e seus subsistemas” In: Santos, F. et al. (eds.) Estimulação cognitiva para idosos: ênfase em memória. Rio de Janeiro: Atheneu, p. 35-40.

Gil, H. (2016) “Educação gerontológica na contemporaneidade: a gerontagogia, as universidades de terceira idade e os nativos digitais”. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, v. 12, n. 3, p. 212-233.

Hertzog, C. et al. (2008) “Enrichment Effects on Adult Cognitive Development: Can the Functional Capacity of Older Adults Be Preserved and Enhanced?”. Psychol Sci Public Interest, v. 9, n. 1, p. 1-65.

Isbell, C. et al. (2009) “(re)defining computing curricula by (re)defining computing”. ACM SIGCSE Bulletin, v. 41, n. 4, p. 195-207.

Kim, D., Lee, I., Park, J. (2019) “Latent class analysis of non-formal learners’ self-directed learning patterns in open educational resource repositories”. British Journal of Educational Technology, v. 50, n. 6 p. 1-17.

Machado, K., Pereira, S. e Cezario, N. (2020) “A Compreensão do Envelhecimento através de Teorias Biológicas”. Revista Interdisciplinar do Pensamento Científico, v. 6, n. 1, p. 254-262.

Mosquera, J., Stobäus, C. (2012) “O Envelhecimento Saudável: Educação, Saúde e Psicologia Positiva”, In: FERREIRA, Anderson Jackle; STOBÄUS, Claus Dieter; GOULART, Denise; MOSQUERA, Juan José Mouriño (orgs.). Educação & envelhecimento [recurso eletrônico]. Porto Alegre: EdiPUCRS. p. 14-22.

O’Rand, A. (2016) “Long, Broad and Deep: New Research Directions in Aging and Inequality”, In: BENGTSON, V.L., SETTERSTEN, R. (eds.) Handbook of Theories of Aging, 3rd Edition, Springer Publishing Company.

Oliveira Jr., E. R. e Pasqualotti, A. (2021) “Pensamento computacional e processos cognitivos com pessoas idosas: revisão sistemática”. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, e563101120020.

Rincon, A. et al. (2022) “Digital storytelling in older adults with typical aging, and with mild cognitive impairment or dementia: a systematic literature review”. Journal of Applied Gerontology, v. 41, n. 3, p. 867-880.

Rocha, K.; Basso, M. e Notare, M. (2020) “Aproximações teóricas entre pensamento computacional e abstração reflexionante”. Renote, v. 18, n. 2, p. 581-590.

Rosano, C. et al (2010) “Health, Aging and Body Composition Study: The effect of maintaining cognition on risk of disability and death”. Journal of American Geriatric Society. v. 58, n. 5, p. 889-894.

Santos, J. et al. (2019) “Participação social de idosos: associações com saúde, mobilidade e propósito de vida”. Psicologia, Saúde & Doenças. v. 20, n. 2, p. 367-383.

Schneider, R. e Irigaray, T. (2008) “O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais”. Estudos de Psicologia. v. 25, n. 4, p. 585-593.

Shute, V., Sun C. e Asbell-Clarke, J. (2017) “Demystifying Computational Thinking”. Educational Research Review. n. 22, p. 142-158.

Silva, H.; Silva, T. (2018) “Saúde cognitiva e promoção do envelhecimento cognitivo bem-sucedido”, In: Estimulação cognitiva para idosos – ênfase em memória, p. 9-14.

Silva, T. et al. (2018) “Envelhecimento demográfico e cognitivo e a funcionalidade da população brasileira”, In: Estimulação cognitiva para idosos: ênfase em memória, p. 1-8.

Tavares, T. E., da Cruz, M. K. e Marques, S. G. (2022) “Pensamento Computacional na Oficina ‘Ginástica Cerebral’ para Pessoas Idosas”, In: Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. p. 142-151.

Teixeira, S. M. et al. (2015) “Reflexões acerca do estigma do envelhecer na contemporaneidade”. Estud. interdiscipl. envelhec. v. 20, n. 2, p. 503-515.

Terán, V. (2018) “Educación del adulto mayor para enfrentar limitaciones derivadas del envejecimiento”. Transformación. v. 14, n. 1, p. 70-80.

Wing, J. M. (2016) “Computational thinking”. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35.
Published
2023-11-06
OLIVEIRA JR., Emerson Rogério de; BORTOLI, Lis Ângela De; MARCHI, Ana Carolina Bertoletti De; PASQUALOTTI, Adriano; GIL, Henrique Teixeira. Proposição de uma sequência didática baseada no pensamento computacional para idosos. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 1536-1545. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.233376.