Music Teaching and Learning and the Use of Applications: a Qualitative Analysis
Abstract
Music is a relevant discipline for basic education, and it is possible to find in the Brazilian National Common Core (BNCC) several skills related to the realm of musical learning. The process of musical teaching and learning can utilize various means to achieve its pedagogical objectives. Numerous authors address the importance of using apps for enhancement in the process. However, the opportunities and challenges in using apps for the development of musical skills outlined in the BNCC are not systematized. The aim of this work is to indicate the possibilities of using musical apps in a formal teaching and learning context in light of the musical skills to be developed, as defined by the BNCC.
References
Brasil. (2016) “Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o Art. 26. §6º da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional”. Disponível em: [link]. Acesso em 29 de jun. de 2023
Carvalho, Tereza C. D. C. V.; David, Priscila B. (2021) “O aplicativo Perfect Piano como recurso digital no Ensino Remoto de música em tempos de Pandemia”. In: Anais do X Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2021).
Duarte, Alex Marques. (2014) “Aplicativos musicais para tablets e smartphones: novos recursos para a educação musical”. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música). Universidade de Brasília, Brasília
Duarte, A. M. e Marins, P. R. A. (2015) “Um estudo sobre a utilização de aplicativos para tablets e smartphones no ensino da música”. In: Anais do XXI Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Educação Musical: formação humana, ética e produção de conhecimento. Natal
Ministério da Educação (s.d.) “Base Nacional Comum Curricular”. Disponível em: [link]. Acesso em 29 de jun. de 2023
Nova Escola. (2022) “5 Planos de aula para desenvolver a habilidade EI03TS03 da BNCC”. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 set. 2022.
XYDAS, Spiros D. (2014) “Transforming music classes and rehearsals with compositions and iPads: Reflections from a mid-career music educator”. Troy/Michigan, Baker Middle School.
