Music Teaching and Learning and the Use of Applications: a Qualitative Analysis

  • Bruno Costa Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0001-9655-8698
  • Cindy Vago Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio de Janeiro
  • Gilvan Vilarim Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio de Janeiro

Abstract


Music is a relevant discipline for basic education, and it is possible to find in the Brazilian National Common Core (BNCC) several skills related to the realm of musical learning. The process of musical teaching and learning can utilize various means to achieve its pedagogical objectives. Numerous authors address the importance of using apps for enhancement in the process. However, the opportunities and challenges in using apps for the development of musical skills outlined in the BNCC are not systematized. The aim of this work is to indicate the possibilities of using musical apps in a formal teaching and learning context in light of the musical skills to be developed, as defined by the BNCC.

Keywords: App, Music Teaching, Qualitative Analysis

References

Brasil. (1996) “Lei nº 9.394, de 20 de dez. de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional”. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 de set. de 2022

Brasil. (2016) “Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o Art. 26. §6º da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional”. Disponível em: [link]. Acesso em 29 de jun. de 2023

Carvalho, Tereza C. D. C. V.; David, Priscila B. (2021) “O aplicativo Perfect Piano como recurso digital no Ensino Remoto de música em tempos de Pandemia”. In: Anais do X Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2021).

Duarte, Alex Marques. (2014) “Aplicativos musicais para tablets e smartphones: novos recursos para a educação musical”. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música). Universidade de Brasília, Brasília

Duarte, A. M. e Marins, P. R. A. (2015) “Um estudo sobre a utilização de aplicativos para tablets e smartphones no ensino da música”. In: Anais do XXI Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Educação Musical: formação humana, ética e produção de conhecimento. Natal

Ministério da Educação (s.d.) “Base Nacional Comum Curricular”. Disponível em: [link]. Acesso em 29 de jun. de 2023

Nova Escola. (2022) “5 Planos de aula para desenvolver a habilidade EI03TS03 da BNCC”. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 set. 2022.

XYDAS, Spiros D. (2014) “Transforming music classes and rehearsals with compositions and iPads: Reflections from a mid-career music educator”. Troy/Michigan, Baker Middle School.
Published
2024-11-04
COSTA, Bruno; VAGO, Cindy; VILARIM, Gilvan. Music Teaching and Learning and the Use of Applications: a Qualitative Analysis. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 370-379. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242582.