Application of an Intelligent Tutoring System in an Educational Digital Game for Training in Fake News Identification in Portuguese: Case Studies in High School
Abstract
Using digital educational games (DEG) to enable people to identify Fake News has proven to be a promising approach. However, as each individual has his/her own pace of learning, this work sought evidence that the following hypothesis is valid: the effectiveness of a DEG for training in the Fake News identification task can be improved if such a DEG is integrated to an intelligent tutoring system (ITS). To this end, a prototype integrating a JED and an STI was developed and applied to six case studies with high school students in Rio de Janeiro. Study results show evidence that the hypothesis is valid, in addition to a positive assessment provided by students regarding the contribution of the ITS to improving their performance in the Fake News identification task.
Keywords:
digital education games, fake news, intelligent tutoring system
References
Abreu, P. M. R., Berwanger, P. M., & Costa, R. B. (2018). Gameficação e as fake news: Uma análise do jogo Cheque Isso! Projeção e Docência, 9(2), 166–177.
Aïmeur, E., & Frasson, C. (2000). Reference model for evaluating intelligent tutoring systems. Université de Montréal, TICE.
Auberry, K. (2018). Increasing students’ ability to identify fake news through information literacy education and content management systems. The Reference Librarian, 59(4).
Bambang Junior, R. (2020). The fake news detective: A game to learn busting fake news as fact checkers using pedagogy for critical thinking. School of Computer Science Graduate Student Publications, 1(17).
Francesco, N. N., & Leone, S. D. (2020). Educação midiática contra
Gavidia, J. J. Z., & Andrade, L. C. V. d. (2003). Sistemas tutores inteligentes. Trabalho de Conclusão da Disciplina de IA, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Giraffa, L. M. M. (1999). Uma arquitetura de tutor utilizando estados mentais.
Katsaounidou, A., Vrysis, L., Kotsakis, R., Dimoulas, C., & Veglis, A. (2019). Mathe the game: A serious game for education and training in news verification. Education Sciences, 9:155.
Ma, W., Adesope, O. O., Nesbit, J. C., & Liu, Q. (2014). Intelligent tutoring systems and learning outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4): 901.
Moreira, T. d. O., Passos, C. A., Matias da Silva, F. R., Souza Freire, P. M., Fernandes de Souza, I., Bosaipo Sales da Silva, C. R., & Goldschmidt, R. R. (2023a). Jedi: A digital educational game to support student training in identifying Portuguese-written fake news: Case studies in high school, undergraduate and graduate scenarios. Education and Information Technologies, 1–31.
Moreira, T. O., da Silva, C. S., Passos, C., Fernandes, I., & Goldschmidt, R. R. (2023b). Tutor inteligente em jogo educacional digital para capacitação na identificação de fake news em português: Experimentos preliminares. In Anais Estendidos do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 14–20). SBC.
Musgrove, A. T., et al. (2018). Real or fake? Resources for teaching college students how to identify fake news. College & Undergraduate Libraries, 25(3), 243–260.
Nascimento, C. E. G. (2020). Fake news, mentira organizada e educação: Uma reflexão a partir do pensamento de Hannah Arendt. Revista Docência e Cibercultura, 4: 243–263.
Paraschivoiu, I., Buchner, J., Praxmarer, R., & Layer-Wagner, T. (2021). Escape the fake: Development and evaluation of an augmented reality escape room game for fighting fake news. In CHI PLAY '21: The Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 1:320–325..
Passos, C. A., da Silva, F. R. M., Fernandes, I., Freire, P. M. S., & Goldschmidt, R. R. (2021). Jedi: Um jogo educacional digital para apoiar a capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Estudos de caso nos ensinos médio e superior. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29: 634–661.
Passos, C. A., Silva, F. R., Souza, I. F., Freire, P. M., & Goldschmidt, R. R. (2020). Jogos educacionais digitais como ferramentas de apoio à capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Um estudo de caso. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 401–410). SBC.
Rocha, P. S., Ferreira, B., Monteiro, D., Nunes, D. d. S. C., & do Nascimento Góes, H. C. (2010). Ensino e aprendizagem de programação: Análise da aplicação de proposta metodológica baseada no sistema personalizado de ensino. RENOTE, 8(3).
Roozenbeek, J., & Linden, S. (2019). Fake news game confers psychological resistance against online misinformation. Palgrave Communications, 5(1): 65.
Savi, R., Wangenheim, C., & Borgatto, A. (2011). Um modelo de avaliação de jogos educacionais na engenharia de software. In Anais do XXV Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES 2011), São Paulo.
UNESCO. (2019). Jornalismo, fake news e desinformação: Manual para educação e treinamento em jornalismo. [link]
Urban, A., Hewitt, C., & Moore, J. (2018). Fake it to make it, media literacy, and persuasive design: Using the functional triad as a tool for investigating persuasive elements in a fake news simulator. In Proceedings of the Association for Information Science and Technology, volume 55, pages 915–916.
Yang, S., Lee, J., Kim, H.-J., Kang, M., Chong, E., & Kim, E.-M. (2021). Can an online educational game contribute to developing information literate citizens? Computers & Education, 161:104057.
Aïmeur, E., & Frasson, C. (2000). Reference model for evaluating intelligent tutoring systems. Université de Montréal, TICE.
Auberry, K. (2018). Increasing students’ ability to identify fake news through information literacy education and content management systems. The Reference Librarian, 59(4).
Bambang Junior, R. (2020). The fake news detective: A game to learn busting fake news as fact checkers using pedagogy for critical thinking. School of Computer Science Graduate Student Publications, 1(17).
Francesco, N. N., & Leone, S. D. (2020). Educação midiática contra
Gavidia, J. J. Z., & Andrade, L. C. V. d. (2003). Sistemas tutores inteligentes. Trabalho de Conclusão da Disciplina de IA, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Giraffa, L. M. M. (1999). Uma arquitetura de tutor utilizando estados mentais.
Katsaounidou, A., Vrysis, L., Kotsakis, R., Dimoulas, C., & Veglis, A. (2019). Mathe the game: A serious game for education and training in news verification. Education Sciences, 9:155.
Ma, W., Adesope, O. O., Nesbit, J. C., & Liu, Q. (2014). Intelligent tutoring systems and learning outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4): 901.
Moreira, T. d. O., Passos, C. A., Matias da Silva, F. R., Souza Freire, P. M., Fernandes de Souza, I., Bosaipo Sales da Silva, C. R., & Goldschmidt, R. R. (2023a). Jedi: A digital educational game to support student training in identifying Portuguese-written fake news: Case studies in high school, undergraduate and graduate scenarios. Education and Information Technologies, 1–31.
Moreira, T. O., da Silva, C. S., Passos, C., Fernandes, I., & Goldschmidt, R. R. (2023b). Tutor inteligente em jogo educacional digital para capacitação na identificação de fake news em português: Experimentos preliminares. In Anais Estendidos do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 14–20). SBC.
Musgrove, A. T., et al. (2018). Real or fake? Resources for teaching college students how to identify fake news. College & Undergraduate Libraries, 25(3), 243–260.
Nascimento, C. E. G. (2020). Fake news, mentira organizada e educação: Uma reflexão a partir do pensamento de Hannah Arendt. Revista Docência e Cibercultura, 4: 243–263.
Paraschivoiu, I., Buchner, J., Praxmarer, R., & Layer-Wagner, T. (2021). Escape the fake: Development and evaluation of an augmented reality escape room game for fighting fake news. In CHI PLAY '21: The Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 1:320–325..
Passos, C. A., da Silva, F. R. M., Fernandes, I., Freire, P. M. S., & Goldschmidt, R. R. (2021). Jedi: Um jogo educacional digital para apoiar a capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Estudos de caso nos ensinos médio e superior. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29: 634–661.
Passos, C. A., Silva, F. R., Souza, I. F., Freire, P. M., & Goldschmidt, R. R. (2020). Jogos educacionais digitais como ferramentas de apoio à capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Um estudo de caso. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 401–410). SBC.
Rocha, P. S., Ferreira, B., Monteiro, D., Nunes, D. d. S. C., & do Nascimento Góes, H. C. (2010). Ensino e aprendizagem de programação: Análise da aplicação de proposta metodológica baseada no sistema personalizado de ensino. RENOTE, 8(3).
Roozenbeek, J., & Linden, S. (2019). Fake news game confers psychological resistance against online misinformation. Palgrave Communications, 5(1): 65.
Savi, R., Wangenheim, C., & Borgatto, A. (2011). Um modelo de avaliação de jogos educacionais na engenharia de software. In Anais do XXV Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES 2011), São Paulo.
UNESCO. (2019). Jornalismo, fake news e desinformação: Manual para educação e treinamento em jornalismo. [link]
Urban, A., Hewitt, C., & Moore, J. (2018). Fake it to make it, media literacy, and persuasive design: Using the functional triad as a tool for investigating persuasive elements in a fake news simulator. In Proceedings of the Association for Information Science and Technology, volume 55, pages 915–916.
Yang, S., Lee, J., Kim, H.-J., Kang, M., Chong, E., & Kim, E.-M. (2021). Can an online educational game contribute to developing information literate citizens? Computers & Education, 161:104057.
Published
2024-11-04
How to Cite
MOREIRA, Treice O.; SILVA, Cláudia S. da; PASSOS, Cláudio; FERNANDES, Isabel; GOLDSCHMIDT, Ronaldo R..
Application of an Intelligent Tutoring System in an Educational Digital Game for Training in Fake News Identification in Portuguese: Case Studies in High School. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 602-615.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.241890.
