Composing Accessibility: evaluating MusiBraille, music education software for visually impaired students

  • Sara Elene Lobato dos Remedios Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Simone Bacellar Leal Ferreira Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) https://orcid.org/0000-0002-3610-7569
  • José Antonio dos Santos Borges Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Sandro Luís Freire de Castro Silva Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ)
  • Aline da Silva Alves Oswaldo Cruz Foundation (FioCruz) http://orcid.org/0009-0002-1519-7670

Abstract


In Brazil, people with visual impairments face challenges in guaranteeing their rights, including education. Advances in inclusive education are driven by assistive technologies, but in music education, approaches may not be fully inclusive. This study evaluates the interaction of people with visual impairments with music education software, identifying expectations and barriers faced by these people. The results led to the development of suggestions for the development of music education systems that are more adapted to the needs of these users, contributing to inclusion and accessibility in music education.

Keywords: Braille Music, Music Education for Blind, Musibraille

References

ACESSIBILIDADE.NET GUIA DE ACESSIBILIDADE AO SOFTWARE (2020). [link] Acesso em 26 de agosto de 2021.

Associação Brasileira de Normas Técnicas. (1994). NBR9050: Acessibilidade de Pessoas Portadoras de Deficiência a Edificações, Espaço, Mobiliário e Equipamentos Urbanos. Technical Report. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.

Bertoletti, A. (2012). Tecnologias Digitais no Ensino da Arte: Perspectivas Educacionais na Era da Conversão Digital. [Publisher]. 145 pages. il. 30 cm.

Borges, J.A.S & Tomé, D. (2014). Teaching Music to Blind Children: New Strategies for Teaching Through Interactive Use of Musibraille Software. Procedia Computer Science 27 (2014), 19–27.

Borges, J. A. S. & Tomé, D. (2009). MUSIBRAILLE-Manual de Operação. Nome da Editora, Local de Publicação.

Borges, J. A. & Tomé D. (2012). The Musibraille Project - Enabling the Inclusion of Blind Students in Music Courses. In ICCHP 2012, Part I, LNCS 7382, K. Miesenberger et al. (Eds.). 100–107.

Conselho Nacional de Saúde. 2012. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Disponível em: [link], Acesso em: 8 ago. 2021.

REMEDIOS, Sara Elene Lobato dos; SILVA, Sandro Luís Freire de Castro; FERREIRA, Simone Bacellar Leal. Investigando Tecnologias Educacionais para o Ensino e Aprendizagem de Música para Deficientes Visuais Totais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE COMPUTAÇÃO MUSICAL (SBCM), 18. , 2021, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 201-204. DOI: 10.5753/sbcm.2021.19447.

DOS REMEDIOS, Sara Elene Lobato; FERREIRA, Simone Bacellar Leal. Aspectos Humanos e Sociais no Ambiente de Aprendizagem de Música para Cegos no Brasil. In: WORKSHOP SOBRE ASPECTOS DA INTERAÇÃO HUMANOCOMPUTADOR NA WEB SOCIAL (WAIHCWS), 13. , 2022, Diamantina. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 16-23. ISSN 2596-0296. DOI: 10.5753/waihcws.2022.226630.

Ferreira, S. B. L., & Nunes, R. (2008). e-Usabilidade (1 ed.). LTC, Rio de Janeiro.

Ferreira, S. B. L., Silveira, D. S., Capra, E. P. & Ferreira, A. O. (2012). Protocols for Evaluation of Site Accessibility with the Participation of Blind Users. In Proceedings of the 4th International Conference on Software Development for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion (DSAI 2012), Vol. 14. 47–55.

Figueira, E. (2002). A Presença da Pessoa com Deficiência Visual nas Artes. [link] [Acesso em agosto de 2019].

Freitas, C. B. & Lobo, M. (2000). O Sistema CEP/CONEP. Caderno de Ética em Pesquisa – Comissão Nacional de Ética em Pesquisa, Conselho Nacional de Saúde (2000). Disponível em: [link], Acesso em dezembro de 2022.

Gil, A. C.(2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa (5 ed.). Atlas, São Paulo.

gov.br. 2021. Tecnologia Assistiva - Leitores de Tela. [link] Acesso em agosto de 2021.

Hamilton, R.H. , Pascual-Leone, A. & Schlaug, G. (2004). Absolute Pitch in Blind Musicians: Auditory and Vestibular Systems. Neuroreport 15, 5 (2004), 803–806.

Kitchenham, B. & Charters, S. (2007). Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE 2007-001. Keele University and Durham University Joint Report.

Lazar, J.; Feng, J. H. & H. Hochheiser. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. John Wiley & Sons.

Legal. (2008). Acesso à Web e Tecnologias Assistivas. [link] Acesso em agosto de 2021.

Nielsen, J. (2012). Usability 101: Introduction to Usability. [link] Acesso em outubro de 2021.

Payne, W. C., Xu, A. Y., Ahmed, F., Ye, L. & Hurst, A. (2020) How Blind and Visually Impaired Composers, Producers, and Songwriters Leverage and Adapt Music Technology. In ASSETS’20, October 26-28, 2020, Virtual Event, Greece

Pinto, M. C. (2007). Tecnologia e Ensino-Aprendizagem Musical na Escola: uma abordagem construtivista interdisciplinar mediada pelo software Encore versão 4.5. Ph. D. Dissertation. [Institution Name], Belo Horizonte.

Prates, R. O. & Barbosa, S. D. J. (2003). Avaliação de Interfaces de Usuário - Conceitos e Métodos. In Jornada de Atualização em Informática (JAI) do XXIII Conference of SBC.

Recker, J. (2013). Scientific Research in Information Systems: A Beginner’s Guide (1 ed.). Springer Berlin Heidelberg, New York.

Rocha, A. B. O. (2017). O Ensino da Música para Deficientes Visuais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento 05, 8 (novembro 2017), 105–120.

Silva, C. F., Ferreira, S. B. L. & Ramos, J. F. M. (2016). WhatsApp Accessibility from the Perspective of Visually Impaired People. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’16). São Paulo.

Tudissaki, S. E. (2010). Processos de Ensino e Aprendizagem Musical para Deficientes Visuais. Revista Espaço Intermediário I, II (novembro 2010), 31–43.

W3.ORG. [link] Acesso em abril de 2022.

W3C. 2018. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. [link] Acesso em dezembro de 2021.
Published
2024-11-04
REMEDIOS, Sara Elene Lobato dos; FERREIRA, Simone Bacellar Leal; BORGES, José Antonio dos Santos; SILVA, Sandro Luís Freire de Castro; ALVES, Aline da Silva. Composing Accessibility: evaluating MusiBraille, music education software for visually impaired students. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 1193-1207. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242268.