Redesign of the MEC RED Platform: A study informed by different methods
Abstract
The MEC Digital Educational Resources Platform (MEC RED) centralizes content from users and the main portals of the Brazilian Ministry of Education (MEC) for all people interested in education and digital culture. This study evaluates MEC RED with the aim of meeting the MEC's demand for improving User Experience and expanding its social networking features. This evaluation occurred in 3 distinct phases, involving different methods and evaluator profiles. The results indicated 20 points for the redesign of the platform, aiming to make it more inclusive and accessible to the diversity of users. Using a real scenario, the study contributes by showing the benefits of conducting assessments with multiple methods to inform the redesign of an existing solution.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana. Disponível em: [link].
BORGES, F. F., TEIXEIRA, J. A. & ACEDO, S. O. (2020). Uso de repositórios de recursos educacionais abertos nas práticas pedagógicas: uma revisão sistemática. In Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa (RELATEC), 19(2), p. 1-20.
CLARKE, V., & BRAUN, V. (2017). Thematic analysis. In The Journal of Positive Psychology, 12(3), p. 297-298.
DA SILVA, M. Desenvolvendo as relações interpessoais no trabalho coletivo de professores. In: Relações interpessoais na formação de professores. 2002. p. 79.
ENEC. Estratégia Nacional de Escolas Conectadas. Ministério da Educação. Disponível em: [link].
GAMA, J. A. A., DOS SANTOS, G. F., VICENTE, K. B., & DE CASTRO, Z. T. (2020). Nós somos as redes: reflexões sobre o uso das redes sociais na escola. Humanidades & Inovação, 7(9), 184-193.
LAZAR, J., FENG, J. & HOCHHEISER, H. (2017). Research Methods in Human Computer Interaction. [S. l.]: Elsevier Science & Technology Books, 560 p...
MEC. (2024) “Plataforma MEC de Recursos Educacionais Digitais”. Disponível em: [link].
MENEZES, K., ORTIZ, J. & PEREIRA, R. (2023). “Avaliando a acessibilidade a partir de uma perspectiva inclusiva: o caso da Plataforma MEC de Recursos Educacionais Digitais”. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pp. 1018-1029.
MENEZES, K. & PEREIRA, R. (2022). “MeTA: Um Método para Avaliação de Tecnologias Educacionais Acessíveis”. In Anais Estendidos do XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pp. 52-61.
MENEZES, K., REIS, R., TODT, E., DE BONA, L. & PEREIRA, R. (2024). Relatório Técnico: Avaliação da Plataforma MEC RED por Especialistas. UFPR. 41p. DOI: [link].
MEDEIROS, R., DOARTE, M., MACIEL, C & Boscarioli, C. (2021). “Uma Análise Comparativa entre Repositórios de Recursos Educacionais Abertos para a Educação Básica”. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, . p. 213-224.
MORGAN, D. L. (1997). Focus Group Guidebook. [S. l.]: SAGE Publications, Incorporated. 981 p.
NIELSEN, J. (1994). “Heuristic Evaluation”, in Mack, R. & Nielsen, J. (eds.) Usability Inspection Methods. New York, NY: John Wiley & Sons, p. 25-62.
NIELSEN, J; MOLICH, R. Heuristic evaluation of user interfaces. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Syste
OLIVEIRA, M. R., SANT’ANNA, I. B., RAMOS, G. S., DE BONA, L. C. E., CASTILHO, M. A., DEL FABRO, M. D. & TODT, E. (2018). “Open Educational Resources Platform Based on Collective Intelligence”. In 2018 IEEE 4th International Conference on Collaboration and Internet Computing (CIC), p. 346-353.
ONU. (2015). “Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável”. Disponível em [link].
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (1948) “Declaração Universal dos Direitos Humanos”. Disponível em: [link]
ROCHA, H.; BARANAUSKAS, M. C. Design e Avaliação de Interfaces Humano-Computador. In: Editora Unicamp, 2003. 258 p.
TOMBINI, C. & ZAMPERETTI, M. (2021). “As Redes Sociais nos Espaços de Ensino e Aprendizagem em Tempos de Pandemia”. In Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, p. 158-167.
UNESCO, I. (2019). Recommendation on open educational resources (OER). Legal Instruments.
W3C BRASIL. (2018). “Web Content Accessibility Guidelines 2.0”. Disponível em: [link].
