The use of Gemini artificial intelligence in the argumentative process of ENEM essays - Perspective of Former Entrance Exam Candidates
Abstract
With technological advances, education professionals need to take advantage of technological resources to help college students learn. To this end, LearningLab project analyzed the use of Gemini artificial intelligence (AI) in the process of constructing arguments for writing the national high school exam (ENEM). This analysis was carried out in a quantitative and qualitative way, in which former university students answered two questionnaires, one about their difficulties in arguing and the other about their opinions regarding the use of AI in newsrooms. The results show that students enjoyed using AI in the process of learning a dissertation-argumentative text.
Keywords:
Artificial Intelligence, Gemini, Teaching and Learning
References
BRASIL. In: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A Redação do Enem 2023: cartilha do participante. Brasília, 2023.
Dantas, S.O.; Mesquita, E.M.C. (2020). In: Os argumentos mais usados nas redações produzidas pelos candidatos ao exame nacional do ensino médio (ENEM). Revista do SELL, Uberaba/MG (online) - V. 9 n. 1, p. 121-141, jan. /jun. – 2020.
DURSO, S. D. O.. (2024). In: REFLEXÕES SOBRE A APLICAÇÃO DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NA EDUCAÇÃO E SEUS IMPACTOS PARA A ATUAÇÃO DOCENTE . Educação Em Revista, 40, e47980. DOI: 10.1590/0102-469847980.
Fernandes, L. A. M. L. (2020). In: O funcionamento enunciativo da argumentação: a prova de redação do ENEM.
Kim, N. J. & Kim, M. K. (2022). In: Teacher’s Perceptions of Using an Artificial Intelligence-Based Educational Tool for Scientific Writing. Front. Educ. 7:755914. DOI: 10.3389/feduc.2022.755914.
PINHO, C. M. D. A., GASPAR, M. A., & SASSI, R. J.. (2024). In: APLICAÇÃO DE TÉCNICAS DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA CLASSIFICAÇÃO DE FUGA AO TEMA EM REDAÇÕES . Educação Em Revista, 40, e39773. DOI: 10.1590/0102-469839773.
Tavares, LA, Meira, MC, & Amaral, SF do. (2020). In: Inteligência Artificial na Educação: Pesquisa / Inteligência Artificial na Educação: Pesquisa. Revista Brasileira de Desenvolvimento 6 (7), 48699–48714. DOI: 10.34117/bjdv6n7-496.
Travaglia, L. C. (2018). In: Tipologia textual e ensino de língua. Domínios De Lingu@gem, 12(3), 1336–1400. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-1.
Valova, I., Mladenova, T., & Kanev, G. (2024). In: Students' Perception of ChatGPT Usage in Education. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Vol. 15, No. 1, 2024.
Dantas, S.O.; Mesquita, E.M.C. (2020). In: Os argumentos mais usados nas redações produzidas pelos candidatos ao exame nacional do ensino médio (ENEM). Revista do SELL, Uberaba/MG (online) - V. 9 n. 1, p. 121-141, jan. /jun. – 2020.
DURSO, S. D. O.. (2024). In: REFLEXÕES SOBRE A APLICAÇÃO DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NA EDUCAÇÃO E SEUS IMPACTOS PARA A ATUAÇÃO DOCENTE . Educação Em Revista, 40, e47980. DOI: 10.1590/0102-469847980.
Fernandes, L. A. M. L. (2020). In: O funcionamento enunciativo da argumentação: a prova de redação do ENEM.
Kim, N. J. & Kim, M. K. (2022). In: Teacher’s Perceptions of Using an Artificial Intelligence-Based Educational Tool for Scientific Writing. Front. Educ. 7:755914. DOI: 10.3389/feduc.2022.755914.
PINHO, C. M. D. A., GASPAR, M. A., & SASSI, R. J.. (2024). In: APLICAÇÃO DE TÉCNICAS DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA CLASSIFICAÇÃO DE FUGA AO TEMA EM REDAÇÕES . Educação Em Revista, 40, e39773. DOI: 10.1590/0102-469839773.
Tavares, LA, Meira, MC, & Amaral, SF do. (2020). In: Inteligência Artificial na Educação: Pesquisa / Inteligência Artificial na Educação: Pesquisa. Revista Brasileira de Desenvolvimento 6 (7), 48699–48714. DOI: 10.34117/bjdv6n7-496.
Travaglia, L. C. (2018). In: Tipologia textual e ensino de língua. Domínios De Lingu@gem, 12(3), 1336–1400. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-1.
Valova, I., Mladenova, T., & Kanev, G. (2024). In: Students' Perception of ChatGPT Usage in Education. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Vol. 15, No. 1, 2024.
Published
2024-11-04
How to Cite
RODRIGUES, Raí da Silva; CHAABAN, Pedro C.; ROCHA, Marina; RABELO, Jacilane de H..
The use of Gemini artificial intelligence in the argumentative process of ENEM essays - Perspective of Former Entrance Exam Candidates. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 1865-1876.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242593.
