Higher Education Coordination Training Simulator: a Study with Experts in DISC Methodology

Resumo


For a higher education course to be successful, it is necessary to train a Higher Education Course Coordinator to meet the course's political, pedagogical and administrative requirements. A lack of knowledge in one of these skills can lead to several challenges. To this end, CoordSim was created, a Course Coordinator Simulator, which will train and present tasks to the coordinator or candidate for the position, containing situations related to this context. This paper aims to present a study with experts in the DISC Methodology to classify the responses to tasks issued by CoordSim, which allows the Coordinator to have an insight into their behavior in their work environment.

Palavras-chave: education, coordinator, simulator, disc

Referências

ARAGÃO, J., ZUCCOLOTTO, P., and PEREIRA, V. (2022). Desafios do coordenador na gestão de cursos de graduação: Um estudo comparativo em universidade pública e privada. XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária [, 1, 18. [link].

BARBOSA, M. A. and MENDONÇA, J. R. C. (2016). O professor-gestor e as políticas institucionais para formação de professores de ensino superior para a gestão universitária. Revista Economia Gestão, 16

BIBEAULT, B., A. ROSA, A., and KATZ, Y. (2015). jQuery in Action. Simon and Schuster.

CABRAL, L. B. and ROSA, J. C. (2021). A metodologia disc aplicada ao processo de treinamento e desenvolvimento (td): Um estudo de caso na empresa linie esquadrias e vidros –brusque/sc. evista Visão: Gestão Organizacional, Caçador (SC), Brasil, v. 10, n. 1, p. 92-111

COSTA, S. and MOREIRA, M. (2001). A resolução de problemas como um tipo especial de aprendizagem significativa. Caderno catarinense de ensino de física. Florianópolis. Vol. 18, n. 3 (dez. 2001), p. 263-277

Fernandes, C. M., Siqueira, M., and Vieira, A. M. (2014). Impacto da percepção de suporte organizacional sobre o comprometimento organizacional afetivo: o papel moderador da liderança. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 8, n. 4, p. 140-162.

Jaspers, M. W., Steen, T., Van Den Bos, C., and Geenen, M. (2004). The think aloud method: a guide to user interface design. International journal of medical informatics, 73(11-12):781–795

NIEDERAUER, J. (2017). Php para quem conhece php. Novatec Editora.

RODRIGUES, J. M. and SOUZA, T. (2018). Aplicação de metodologia disc como ferramenta de gestão pedagógica e profissional no instituto posso mais. Pedagogia em Ação, v. 10, n. 2, p. 120-131.

SAUAIA, A. C. A. and ZERRENNER, S. A. (2009). Jogos de empresas e economia experimental: um estudo da racionalidade organizacional na tomada de decisão. Revista de Administração Contemporânea, v. 13, p. 189-209.

SCHLATTER, G. V. (2016). Arquitetura pedagógica para construção de competências de gestão através de simuladores de negócoios. Programa de Pós-Graduação / Doutorado Em Informática Na Educação Da Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul. [link].

SILVA, A. and DELGADO, J. (1997). Agentes de software: conceitos e tecnologias. Anais do Terceiro Encontro Nacional do Colégio de Engenharia Eletrotécnica. Ordem dos Engenheiros. Portugal.

Simon, H. A. and Ericsson, K. A. (1984). Protocol analysis: Verbal reports as data. (No Title).
Publicado
04/11/2024
FERNANDES, Anderson Mine; DAMASCENO, Eduardo Filgueiras; VALENTIM, Natasha Malveira Costa. Higher Education Coordination Training Simulator: a Study with Experts in DISC Methodology. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2608-2616. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244879.