The Impact of Computational Thinking Pillars on the Development of BNCC Competencies through the Micro:bit

Resumo


This article examines how the pillars of computational thinking - decomposition, pattern recognition, abstraction, and algorithms - support the development of skills outlined in Brazil's National Common Curricular Base (BNCC) for grades 6th to 9th. The study analyzes the alignment between computational thinking pillars and BNCC competencies across various subjects of the final years of elementary school, and lays the groundwork for future integration of practical micro:bit projects to work with both, aiming to enhance students' cognitive, socio-emotional, and technological skills, while strengthening pedagogical practices in line with BNCC standards.

Palavras-chave: computational thinking, BNCC competencies, micro:bit

Referências

Albuquerque, M. C. P., Fonseca, W. S., Oliveira, D. G., e Sousa, R. C. O. (2020). O uso do Micro:bit e sua aplicabilidade em uma escola pública da região Norte. Revista de Estudos e Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico (Educitec), v. 6, p. 111920. Instituto Federal do Amazonas. Doi: DOI: 10.31417/educitec.v6i.1119.

BBC. (2024). Everything you need to know about the BBC micro:bit. [link]. Aug 14th, 2024.

Beleti, J. C. R. e Sforni, M. S. F. (2023). Pesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional. Educação em Foco, v. 26, n. 49, p. 6623. Editora UEMG. Doi: DOI: 10.36704/eef.v26i49.6623.

Brandhofer, G. (2021). The Micro:bit and Computational Thinking: evaluation results of a computational project. PhD dissertation, University College Of Teacher Education Lower Austria, Austria. [link]. Mar 21th, 2024.

Brasil. (2007). Decreto 6094, de 24 de abril de 2007. [link]. Apr 23th, 2024.

Brasil. (2014). Lei 13005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. [link]. Apr 24th, 2024.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). [link]. Feb 28th, 2024.

Brasil. Ministério da Educação. (2023). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). [link]. Aug 15th, 2024.

Chaidi, E., et al. (2021). Educational robotics in Primary Education. A case in Greece. Research, Society And Development, v. 10, n. 9, p. 17110916371. Doi: DOI: 10.33448/rsd-v10i9.16371.

Guarda, G. F. e Pinto, S. C. C. S. (2020). Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. PhD dissertation, Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão – UFF, RJ. [link]. May 25th, 2024.

Sokolonski, A. C. (2020). Laboratório de Robótica Inclusiva: Robótica Educacional e Raciocínio Computacional no Ensino Médio. In Workshop de Informática na Escola (WIE), 26, pages 170–178. Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/cbie.wie.2020.170.

Tohyama, S. (2019). Collaborative Programming Learning using micro:bit in an Elementary School. Master Thesis, Shizuoka University, Japão. Mar 25th, 2024.

Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35. [link]. Apr 10th, 2024.
Publicado
04/11/2024
OSORIO, Alma G. Villamediana; CABREIRA, Tauã Milech. The Impact of Computational Thinking Pillars on the Development of BNCC Competencies through the Micro:bit. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2887-2895. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244985.