Pedagogical strategy for permanence and success in the discipline of algorithms and programming techniques of the Internet Technology Technician course
Abstract
The discipline of algorithms and programming techniques is present in most courses in the area of Computing, whether among technical or higher education courses. As it is an initial subject and has a large number of failures and dropouts, it is imperative that different teaching/learning strategies are used. In secondary education integrated with professional and technological education, it is important to use playful strategies that focus on developing Computational Thinking in students and group work. This teaching strategy aims to use different approaches, ranging from the use of Unplugged Computing to the use of block language, such as Scratch. To achieve this objective, lesson plans adapted from the Programaê and Code.org initiative will be used. Preliminary results indicate good acceptance of the methods used and the impact on the first evaluations applied was satisfactory.
References
Lopes, B., Duarte, W., Nogueira, T., Lopes, R., and Ferreira, D. (2016). Método de ensino de programação mediada por simulação: Um estudo de caso no curso técnico integrado em informática. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 27(1):340
Medeiros, N. A. A. (2020). Avaliação diagnóstica em pensamento computacional: Uma proposta para avaliar os alunos do ensino fundamental com base no currículo de referência do cieb. Master’s thesis, Universidade Federal Do Rio Grande Do Norte
Paparidis, O. and Franco, M. (2016). Plataforma arduino como apoio ao ensino de programação no curso de técnico em informática integrado. In Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação, pages 2323–2332, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Penteado, C. S. and Damasceno, E. F. (2016). Controbuições da aplicação de jogos digitais no ensino de lógica de programação para o ensino médio integrado em informática. Revista E.T.C Educação, Tecnologia e Cultura, (14):1–18.
Pereira, D. E. F. (2021). Recurso educacional aberto para o estudo de algoritmos e lógica de programação: uma abordagem no ensino técnico integrado ao médio. Disponível em [link]
Programae! (2023). Planos de aula - curso blocos. Disponível em: [link].
Programae! (2023). Sobre o programae! Disponível em [link].
Rege, A., Vieira, V., Salgado, L., and Viterbo, J. (2023). O perfil dos ingressantes nos cursos técnicos integrados ao ensino médio em informática para internet e redes de computadores. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, pages 1069–1079, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC
Silva, W. d. S., Lima, M. S., Raposo, J. C. d. S., and Silva Júnior, L. C. F. d. (2018). Levantamento sobre as dificuldades dos discentes nas disciplinas de programação no curso técnico de informática. Diversitas Journal, 3(3):761–770
Vieira, M. F. V., Santana, A. L. M., and Raabe, A. L. A. (2017). Do logo ao pensamento computacional: o que se pode aprender com os resultados do uso da linguagem logo nas escolas brasileiras. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, 4(1):82–106
