A efetividade de Sistemas Tutores Inteligentes no ensino: um estudo baseado no Mapeamento Sistemático da Literatura

  • Joanderson Viscovini da Silva UNEMAT
  • Tiago Luís de Andrade UNEMAT

Resumo


Com o avanço tecnológico torna-se essencial desenvolver novas formas de ensino que exploram o uso das tecnologias e do ambiente digital, e, nesse âmbito, os Sistemas Tutores Inteligentes (STIs) podem ter um papel importante, tornando inclusive o ensino mais acessível para todos. Diante disso, este artigo tem como objetivo avaliar a efetividade dos STIs no ensino, investigando se esses sistemas impactam o desempenho acadêmico. Para isso, foi realizado um Mapeamento Sistemático da Literatura e analisados 15 artigos sobre a aplicação desses sistemas. Os resultados indicam que os STIs têm impacto positivo no aprendizado, promovendo melhorias significativas nas notas e na confiança dos alunos no processo de ensino e aprendizagem.

Referências

Castro-Schez, J. J.; Glez-Morcillo, C.; Albusac, J.; Vallejo, D. (2020). An intelligent tutoring system for supporting active learning: A case study on predictive parsing learning. Information Sciences, 544, 446-468.

Cerezo, R.; Esteban, M.; Vallejo, G.; Sanchez-Santillan, M.; Nunez, J. C. (2020). Differential efficacy of an intelligent tutoring system for university students: A case study with learning disabilities. Sustainability, 12(21), 1-17.

Chango, W.; Cerezo, R.; Sanchez-Santillan, M.; Azevedo, R.; Romero, C. (2021). Improving prediction of students’ performance in intelligent tutoring systems using attribute selection and ensembles of different multimodal data sources. Journal of Computing in Higher Education, 33, 614-634.

Charland, P.; Letourneau, A.; Martineau, M.; Boasen, J.; Léger, P. (2024). Navigating the future of learning: A systematic review of AI-driven intelligent tutoring systems (ITS) in K-12 education. Research Square, 1-40.

Conati, C.; Barral, O.; Putnam, V.; Rieger, L. (2021). Toward personalized XAI: A case study in intelligent tutoring systems. Artificial Intelligence, 298, 103503.

Eryilmaz, M.; Adabashi, A. (2020). Development of an intelligent tutoring system using Bayesian networks and fuzzy logic for a higher student academic performance. Applied Sciences, 10(19), 6638-6656.

Ferreira, A. (2023). Duolingo e suas potencialidades no aprendizado da Língua Inglesa. 135 f. Dissertação (Mestrado em TIC na Educação e Formação) – Escola Superior de Educação de Bragança, Bragança.

Furlan, R.; Gatti, M.; Mene, R.; Schiffer, D.; Marchiori, C.; Levra, A.; Saturnino, V.; Brunetta, E.; Dipaola, F. (2021). A natural language processing–based virtual patient simulator and intelligent tutoring system for the clinical diagnostic process: Simulator development and case study. JMIR Medical Informatics, 9(4), e24073.

Ghoniem, R.; Habas, H.; Bdair, H. (2018). Three-dimensional simulation system based intelligent object-oriented paradigm for conducting physics experiments. Procedia Computer Science, 135, 490-502.

González, N.; Cubillos, C.; Roncagliolo, S.; Mellado, R. (2019). Study case of an adaptive educational tool oriented to university students for an object orientation course. Social Computing and Social Media, 153-169.

Guerrero-Roldán, A.; Rodríguez-González, M.; Baneres, D.; Elasri-Ejjaberi, A.; Cortadas, P. (2021). Experiences in the use of an adaptive intelligent system to enhance online learners' performance: A case study in Economics and Business courses. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18, 1-27.

Kulik, J.; Fletcher, J. (2016). Effectiveness of intelligent tutoring systems: A metaanalytic review. Review of Educational Research, 86, 42-78.

Lai, C.; Lin, C. (2025). Analysis of learning behaviors and outcomes for students with different knowledge levels: A case study of intelligent tutoring system for coding and learning (ITS-CAL). Journal of Educational Technology Systems, 53, 35-52.

Ma, W.; Adesope, O.; Nesbit, J.; Liu, Q. (2014). Intelligent tutoring systems and learning outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4), 901-918.

Menor, J.; Ballera, M. (2019). The impact of an intelligent tutoring system in programming: A case study in improving academic performance of student in tertiary education. International Journal of Simulation: Systems, Science & Technology, 20(2), 1-7.

Newar, D.; Zhao, R.; Siy, H.; Soh, L.; Song, M. (2023). SSDTutor: A feedback-driven intelligent tutoring system for secure software development. Science of Computer Programming, 227, 102933.

Oliveira, J. (2017). Tutor inteligente para primeiro e segundo ciclos. 70 f. Dissertação (Mestrado em Informática) – Universidade do Minho, Escola de Engenharia, Departamento de Informática, Braga.

Ostrander, A.; Bonner, D.; Walton, J.; Slavina, A.; Ouverson, K.; Kohl, A.; Gilbert, S.; Dorneich, M.; Sinatra, A.; Winer, E. (2019). Evaluation of an intelligent team tutoring system for a collaborative two-person problem: Surveillance. Computers in Human Behavior, 104, 105873.

Pereira, L.; Andrade, F.; Barros, L. (2022). ECG Tutor: desenvolvimento e avaliação de um sistema tutor inteligente gamificado para ensino de eletrocardiograma. Revista Brasileira de Educação Médica, 47(2), 1-10.

Petersen, K.; Vakkalanka, S.; Kuzniarz, L. (2015). Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, 64, 1-18.

Silva Neto, A. (2024). Desafios e perspectivas da educação com o avanço da inteligência artificial. Revista Ponto de Vista, 13(1), 1-14.

Steenbergen-Hu, S.; Cooper, H. (2014). A meta-analysis of the effectiveness of intelligent tutoring systems on college students’ academic learning. Journal of Educational Psychology, 106(2), 331-347.

Uriarte-Portillo, A.; Zatarain-Cabada, R.; Barrón-Estrada, M. A.; Ibanez, M. B.; González-Barrón, L. (2023). Intelligent augmented reality for learning geometry. Information, 14, 245-263.
Publicado
24/11/2025
SILVA, Joanderson Viscovini da; ANDRADE, Tiago Luís de. A efetividade de Sistemas Tutores Inteligentes no ensino: um estudo baseado no Mapeamento Sistemático da Literatura. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 36. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 483-494. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2025.12468.