Perfil diagnóstico do nível cibercultural de estudantes de graduação para aplicação da metodologia Sala de Aula Invertida

  • Ana C. V. Simões UFS
  • Fernanda R. Tavares UFS
  • Henrique N. Schneider UFS

Abstract


The Digital Technologies, along with cyberspace, become very important allies in the teaching-learning process. In this context, this work aimed to draw a diagnostic profile of the cybercultural level of students enrolled in a subject in an undergraduate course to verify the feasibility of applying the Flipped Classroom methodology. To draw this profile, we provided a questionnaire to students enrolled in the course, resulting in 20 questionnaires answered. In face of the results we can conclude that all research partitipants who answered the questionnaire had a satisfactory level of dromoaptitude that allowed the application of the proposed active methodology.

References

Bergmann, J. e Sams, A. [2016]. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, v. 114.

Bishop, J [2013]. A Controlled study of the flipped classroom with numerical methods for engineers. 284 f. Tese [Doutorado em Ensino de Engenharia] - UTAH State University, Logan.

Bollela, V. R. e Cesaretti, M. L. R. [2017]. Sala de aula invertida na educação para as profissões de saúde: conceitos essenciais para a prática. Rev. Eletr. Farm., v. 14, n. 1, p. 39-48.

Conselho Nacional de Educação – CNE [2017]. Resolução nº 6, de 19 de outubro de 2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Duke Undergraduate Education. Learning in a Flipped Class. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.

Han, E. e Klein, K. C. [2019]. Pre-class learning methods for flipped classrooms. American Journal of Pharmaceutical Education, v. 83, n. 1.

Harvard University. "The flipped classroom will redefine the role of educators". Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.

Lévy, P. [1999]. Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Massachusetts Institute of Technology (MIT). Researchers from MIT and Tufts study effects of flipped classrooms. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.

Miranda, A. L. [2021]. Cyberculture and education: points and counterpoints between the vision of Pierre Lévy and David Lyon. Trans/Form/Ação, v. 44, p. 45-68.

Pavanelo, E. e Lima, R. [2017]. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, p. 739-759.

Schneider, H. N. [2013]. A educação na contemporaneidade: Flexibilidade, comunicação e colaboração. International Journal of Knowledge Engineering and Management [IJKEM], v. 2, n. 2, p. 86-104.

Souza, A. A. N. e Schneider, H. N. [2022]. Da educação 1.0 à educação 3.0: desafios para a prática docente no Século XXI. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-20.

Stanford University. Vantage Point: How the flipped classroom boosts faculty interest in teaching. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.

Teixeira, M. M. [2013]. A cibercultura na educação. Revista Pátio, v. 67.

Trivinho, E. [2007]. A dromocracia cibercultural: lógica da vida humana na civilização mediática avançada. São Paulo, Paulus.
Published
2023-11-06
SIMÕES, Ana C. V.; TAVARES, Fernanda R.; SCHNEIDER, Henrique N.. Perfil diagnóstico do nível cibercultural de estudantes de graduação para aplicação da metodologia Sala de Aula Invertida. In: SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 1-7. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie_estendido.2023.234719.