Perfil diagnóstico do nível cibercultural de estudantes de graduação para aplicação da metodologia Sala de Aula Invertida
Abstract
The Digital Technologies, along with cyberspace, become very important allies in the teaching-learning process. In this context, this work aimed to draw a diagnostic profile of the cybercultural level of students enrolled in a subject in an undergraduate course to verify the feasibility of applying the Flipped Classroom methodology. To draw this profile, we provided a questionnaire to students enrolled in the course, resulting in 20 questionnaires answered. In face of the results we can conclude that all research partitipants who answered the questionnaire had a satisfactory level of dromoaptitude that allowed the application of the proposed active methodology.
References
Bishop, J [2013]. A Controlled study of the flipped classroom with numerical methods for engineers. 284 f. Tese [Doutorado em Ensino de Engenharia] - UTAH State University, Logan.
Bollela, V. R. e Cesaretti, M. L. R. [2017]. Sala de aula invertida na educação para as profissões de saúde: conceitos essenciais para a prática. Rev. Eletr. Farm., v. 14, n. 1, p. 39-48.
Conselho Nacional de Educação – CNE [2017]. Resolução nº 6, de 19 de outubro de 2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Duke Undergraduate Education. Learning in a Flipped Class. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.
Han, E. e Klein, K. C. [2019]. Pre-class learning methods for flipped classrooms. American Journal of Pharmaceutical Education, v. 83, n. 1.
Harvard University. "The flipped classroom will redefine the role of educators". Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.
Lévy, P. [1999]. Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
Massachusetts Institute of Technology (MIT). Researchers from MIT and Tufts study effects of flipped classrooms. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.
Miranda, A. L. [2021]. Cyberculture and education: points and counterpoints between the vision of Pierre Lévy and David Lyon. Trans/Form/Ação, v. 44, p. 45-68.
Pavanelo, E. e Lima, R. [2017]. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, p. 739-759.
Schneider, H. N. [2013]. A educação na contemporaneidade: Flexibilidade, comunicação e colaboração. International Journal of Knowledge Engineering and Management [IJKEM], v. 2, n. 2, p. 86-104.
Souza, A. A. N. e Schneider, H. N. [2022]. Da educação 1.0 à educação 3.0: desafios para a prática docente no Século XXI. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-20.
Stanford University. Vantage Point: How the flipped classroom boosts faculty interest in teaching. Disponível em: [link]. Acessado em 11 de setembro de 2023.
Teixeira, M. M. [2013]. A cibercultura na educação. Revista Pátio, v. 67.
Trivinho, E. [2007]. A dromocracia cibercultural: lógica da vida humana na civilização mediática avançada. São Paulo, Paulus.
