O Uso de Storytelling para Apoiar o Compartilhamento de Conhecimento

  • Roberta Salim UFRJ
  • Angélica F. S. Dias UFRJ
  • Juliana B. S. França UFRJ
  • Bruno B. Lage UFRJ
  • Marcos R. S. Borges UFRJ

Abstract


Public schools in Rio de Janeiro have recently adopted an approach, which is essentially communicative, concerning teaching English. The use of group storytelling supported by technology is an effective way of collecting data related to moments shared by a group. When such stories are formalized, the tacit knowledge can also be observed, making reality known. By using a tool called Sofia, specially made for collecting information through stories, students are supposed to work collaboratively so that a certain result can be achieved.

References

Ferreira, Naura S. Carapeto. (2013) Gestão Democrática da Educação, Atuais Tendências, Novos Desafios. 8 ed. Sãp Paulo: Cortez.

Fuks, Hugo; Pimentel; Mariano (organizadores). (2012) Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier.

Gil, A.C. (2008) Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Kumar, V. S. (1996) Computer-Supported Collaborative Learning: Issues for research, In 8th Annual Graduate Symposium on Computer Science, University of Saskatchewan, Canada.

Lage, B. B.; Quintanilha, C. B. C. (2010) Sofia 2.0: A Maturação de um Arcabouço para Soluções de Group Storytelling através de uma Instanciação Avant-garde. Orientador: Marcos Roberto da Silva Borges. Rio de Janeiro: UFRJ/IM/DCC. Projeto Final de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação).

Laporti, V, Borges, M., Barganholo, V. P. (2009) "Athena: A collaborative approach to requirements elicitation." Computers in Industry 60.6.367-380.

Larsen-Freeman. Diane. (2000) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Lemos, J.; Alves, C.; Duboc, L.; Rodrigues, G. N. (2012) "A systematic mapping study on creativity in requirements engineering". In Proc. of the 27th Annual ACM Symposium on Applied Computing (pp. 1083-1088). ACM. Mar.

Nonaka, I. (1991) “The knowledge-creating Company”. Harvard Business Review, pp. 96-104.

Nonaka, I.; Takeuchi, H. (1997) Criação do Conhecimento na Empresa. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier, 358p.

Oliveira, E. W.; Borges, M.R.S. (2014.) A Influência da Diversidade de Conhecimento no Processo de Aprendizagem Colaborativa. XI SBSC – Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativo, Curitiba, PR.

Perret, R. ; Borges, M. R.S; Santoro, F.M. (2014) Applying Group Storytelling in Knowledge Management. CRIWG 2004. Springer-Verlag Berlin Heidelberg

Richards, Jack C; Rodgers, Theodore S. (2001) Approaches and Techniques in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Salmon, Christian.(2007) Storytelling: la machine à fabriquer des histoires et à formater les esprits. Paris: La Decouverte.

Santoro, Flávia Maria; Brézillon, Patrick. (2006) The Role of Shared Context in Group Storytelling. Computing and Informatics, v. 25, 497-522.

Santoro, Flávia Maria; BORGES, Marcos R. da Silva; SANTOS; Neide. (2013) Um Framework para Estudos de Ambientes de Suporte à Aprendizagem Cooperativa. Dissertação de Mestrado.

Valente, José Armando. Informática na Educação: instrucionismo X construcionismo. http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/tecnologia/0003.html. Acessado em 05/08/2015.

Valle, C., Raybourn, E.M., Prinz, W., Borges, M.R.S. (2003) Group Storytelling to Support Tacit Knowledge Externalization. Proc. of the 10th International Conference on Human – Computer Interaction. Crete, Greece.
Published
2016-07-04
SALIM, Roberta; DIAS, Angélica F. S.; FRANÇA, Juliana B. S.; LAGE, Bruno B.; BORGES, Marcos R. S.. O Uso de Storytelling para Apoiar o Compartilhamento de Conhecimento. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COLLABORATIVE SYSTEMS (SBSC), 13. , 2016, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 1593-1606. ISSN 2326-2842. DOI: https://doi.org/10.5753/sbsc.2016.9512.