An Analysis of Database Teaching Environments
Abstract
This paper examined the Database educational software state of art, covering the techniques of Relational Algebra, Entity-Relationship Modeling, and SQL commands in order to understand the advantages and disadvantages offered by them. After a careful comparative analysis, the authors propose a model of teaching and learning environmental capturing the benefits of environments analyzed and correcting some of its disadvantages. The applicability of this work is based on the use of this new model in the teaching and learning process of Database discipline.
Keywords:
Analysis, Teaching Environments, Database
References
Appel, Ana Paula; Traina Jr., Caetano. iDFQL - Uma Ferramenta de Apoio ao Processo de Ensino-Aprendizagem da Álgebra Relacional Baseado no Construcionismo. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação - USP. São Carlos, SP. 2004 14 p.
Buzin, Paulo F.W. Keglevich. A epistemologia da Ciência da Computação: Desafio do Ensino dessa Ciência. In: Revista de Educação, Ciência & Cultura – Centro Universitário La Salle, Vol. 6, n. 2, Canoas/RS, p.7-33, 2001.
Cândido, Carlos Henrrique. Aprendizagem em Banco de Dados: Implementação de Ferramenta de Modelagem E.R. Universidade Federal de Santa Catarina (UNIVAG) - Pós-Graduação em Banco De Dados. 2005. 44 p.
Ferreira, Janaína Liziane; Arantes, Álisson Rabelo. LEaRning: Uma Ferramenta Didática para Projeto Conceitual de Bancos de Dados. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Brasil. 2005. 6 p.
Peter Pin-Shan Chen. 1976. The entity-relationship model\—toward a unified view of data. ACM Trans. Database Syst. 1, 1 (March 1976), 9-36. DOI=10.1145/320434.320440 http://doi.acm.org/10.1145/320434.320440 apud [Ferreira e Arantes 2005]
Lautert, Larissa R. Implementação de um Simulador de Consultas em Àlgebra Relacional. Trabalho de Graduação. Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Tecnologia. Curso de Ciência da Computação. Santa Maria, RS, Brasil. 2010. 46 p.
Magalhães, Rafael L.; Neto, Michelle M. F. AprenDER: Ferramenta de Apoio à Construção de Diagrama Entidade Relacionamento para Deficientes Visuais. Coordenação de Informática. Instituto Federal Fluminense (IFF). 2007. 10 p.
Mitrovic, Antonija. An Intelligent SQL Tutor on the Web. Intelligent Computer Tutoring Group. Computer Science Department University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education 13 (2003) 171- 195.
Nunes, Irene Albertina Hugen. Curso de Especialização em Mídias na Educação. Capacitação para docentes da E.E.B. Manoel Cruz - Mídias na Sala de Aula. Universidade Federal do Rio Grande. São Joaquim, SC. 39 p. 2009
Paes, Ederson Luiz. EnsinAR: Ferramenta Didática para o Ensino de Álgebra Relacional. Universidade Federal de Santa Catarina - Centro Tecnológico. Departamento de Informática e Estatística. Florianópolis. 2004. 14 p.
Pahl, Claus; Barrett, Ronan; Kenny, Claire. Supporting Active Database Learning and Training Through Interactive Multimedia. Annual Joint Conference Integrating Technology into Computer Science Education. Leeds, United Kingdom, p. 27-31, 2004.
Sadiq, Shazia; Orlowska Maria; Sadiq, Wasim; LIN Joe. SQLator - An Online SQL Learning Workbench. School of Information Technology and Electrical. Annual Joint Conference Integrating Technology into Computer Science Education. Leeds, United Kingdom, p. 223-227, 2004.
Sancho, J. M. Para uma Tecnologia Educacional. ArtMed, 1998.
Souza, André Luiz. SQL OnLine, Ambiente de Apoio ao Ensino de Banco de Dados. Faculdades Associadas de Uberaba – FAZU. 2004 9 p.
Suraweera, Pramuditha; Mitrovic, Antonija. An Intelligent Tutoring System for Entity Relationship Modelling. Intelligent Computer Tutoring Group Department of Computer Science, University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Volume 14 Issue 3,4, December 2004. 44 p.
Suraweera, Pramuditha; Mitrovic, Antonija. An Intelligent Tutoring System for Entity Relationship Modelling. Intelligent Computer Tutoring Group Department of Computer Science, University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Volume 14 Issue 3,4, December 2004. 44 p.
Buzin, Paulo F.W. Keglevich. A epistemologia da Ciência da Computação: Desafio do Ensino dessa Ciência. In: Revista de Educação, Ciência & Cultura – Centro Universitário La Salle, Vol. 6, n. 2, Canoas/RS, p.7-33, 2001.
Cândido, Carlos Henrrique. Aprendizagem em Banco de Dados: Implementação de Ferramenta de Modelagem E.R. Universidade Federal de Santa Catarina (UNIVAG) - Pós-Graduação em Banco De Dados. 2005. 44 p.
Ferreira, Janaína Liziane; Arantes, Álisson Rabelo. LEaRning: Uma Ferramenta Didática para Projeto Conceitual de Bancos de Dados. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Brasil. 2005. 6 p.
Peter Pin-Shan Chen. 1976. The entity-relationship model\—toward a unified view of data. ACM Trans. Database Syst. 1, 1 (March 1976), 9-36. DOI=10.1145/320434.320440 http://doi.acm.org/10.1145/320434.320440 apud [Ferreira e Arantes 2005]
Lautert, Larissa R. Implementação de um Simulador de Consultas em Àlgebra Relacional. Trabalho de Graduação. Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Tecnologia. Curso de Ciência da Computação. Santa Maria, RS, Brasil. 2010. 46 p.
Magalhães, Rafael L.; Neto, Michelle M. F. AprenDER: Ferramenta de Apoio à Construção de Diagrama Entidade Relacionamento para Deficientes Visuais. Coordenação de Informática. Instituto Federal Fluminense (IFF). 2007. 10 p.
Mitrovic, Antonija. An Intelligent SQL Tutor on the Web. Intelligent Computer Tutoring Group. Computer Science Department University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education 13 (2003) 171- 195.
Nunes, Irene Albertina Hugen. Curso de Especialização em Mídias na Educação. Capacitação para docentes da E.E.B. Manoel Cruz - Mídias na Sala de Aula. Universidade Federal do Rio Grande. São Joaquim, SC. 39 p. 2009
Paes, Ederson Luiz. EnsinAR: Ferramenta Didática para o Ensino de Álgebra Relacional. Universidade Federal de Santa Catarina - Centro Tecnológico. Departamento de Informática e Estatística. Florianópolis. 2004. 14 p.
Pahl, Claus; Barrett, Ronan; Kenny, Claire. Supporting Active Database Learning and Training Through Interactive Multimedia. Annual Joint Conference Integrating Technology into Computer Science Education. Leeds, United Kingdom, p. 27-31, 2004.
Sadiq, Shazia; Orlowska Maria; Sadiq, Wasim; LIN Joe. SQLator - An Online SQL Learning Workbench. School of Information Technology and Electrical. Annual Joint Conference Integrating Technology into Computer Science Education. Leeds, United Kingdom, p. 223-227, 2004.
Sancho, J. M. Para uma Tecnologia Educacional. ArtMed, 1998.
Souza, André Luiz. SQL OnLine, Ambiente de Apoio ao Ensino de Banco de Dados. Faculdades Associadas de Uberaba – FAZU. 2004 9 p.
Suraweera, Pramuditha; Mitrovic, Antonija. An Intelligent Tutoring System for Entity Relationship Modelling. Intelligent Computer Tutoring Group Department of Computer Science, University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Volume 14 Issue 3,4, December 2004. 44 p.
Suraweera, Pramuditha; Mitrovic, Antonija. An Intelligent Tutoring System for Entity Relationship Modelling. Intelligent Computer Tutoring Group Department of Computer Science, University of Canterbury - New Zealand. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Volume 14 Issue 3,4, December 2004. 44 p.
Published
2012-05-16
How to Cite
PEREIRA, Juliana Alves; RESENDE, Antônio Maria Pereira de.
An Analysis of Database Teaching Environments. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON INFORMATION SYSTEMS (SBSI), 8. , 2012, São Paulo.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2012
.
p. 564-575.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbsi.2012.14441.
