Inclusive Periodic Window: A Universal Design-Based Approach for Learning
Abstract
School inclusion is the foundation for a more just and equitable society. The “Inclusive Periodic Window” proposes an accessible and interactive educational experience, integrating adaptive technologies into the Periodic Table, grounded in Universal Design for Learning. The proposal catered to students with hearing and visual impairments, autism, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, and various educational challenges. Its prototype incorporates Libras (Brazilian Sign Language), Braille, audio narration, subtitles, and dynamic visual elements, ensuring an immersive and personalized experience. With an integrated hardware and software system, the initiative broadens the understanding of a fundamental concept in the field of chemistry, making it accessible to various students.References
Barragán, H. (s.d.). Wiring: The First Development Platform for Arduino. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
de Oliveira, J. S., Fenner, H., Appelt, H. R., and dos Santos Pizon, C. (2013). Ensino de química inclusivo: tabela periódica adaptada a deficientes visuais. Experiências em Ensino de Ciëncias, 8(2):28–36.
dos Santos, A. E. (2020). Tabela periódica inclusiva: Profa. alda ernestina. Acesso em: 02 fev. 2025.
Greiman, B. (s.d.). SdFat Library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Mantoan, M. T. E. (2015). Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? Summus Editorial.
Marchi, S. R., Brogin, B., and Okimoto, M. L. L. R. (2022). See color: Desenvolvimento de uma linguagem tátil das cores para pessoas com deficiência visual. Estudos em Design, 30(1).
Masson, R., Chiari, P. H., Cardoso, T. P., and Mascarenhas, Y. P. (2016). Tabela periÓdica inclusiva. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(S1):999–1003.
Medeiros, A. R. N., dos Santos, A. E., Carvalho, V. S., Chiquitto, A. G., and Mourão, F. P. (2024). Tabela periódica inclusiva: desenvolvimento de um software para auxiliar professores no ensino inclusivo da química. Educação Química en Punto de Vista, 8:18–29. Acesso em: 02 fev. 2025.
Rose, D. (2000). Universal design for learning. Journal of Special Education Technology, 15(4):47–51.
Schatzmann, P. (s.d.a). Arduino Audio Tools Library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Schatzmann, P. (s.d.b). Esp32 a2dp library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Univesp (s.d.). Tabela periódica acessível. Acesso em: 02 fev. 2025.
de Oliveira, J. S., Fenner, H., Appelt, H. R., and dos Santos Pizon, C. (2013). Ensino de química inclusivo: tabela periódica adaptada a deficientes visuais. Experiências em Ensino de Ciëncias, 8(2):28–36.
dos Santos, A. E. (2020). Tabela periódica inclusiva: Profa. alda ernestina. Acesso em: 02 fev. 2025.
Greiman, B. (s.d.). SdFat Library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Mantoan, M. T. E. (2015). Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? Summus Editorial.
Marchi, S. R., Brogin, B., and Okimoto, M. L. L. R. (2022). See color: Desenvolvimento de uma linguagem tátil das cores para pessoas com deficiência visual. Estudos em Design, 30(1).
Masson, R., Chiari, P. H., Cardoso, T. P., and Mascarenhas, Y. P. (2016). Tabela periÓdica inclusiva. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(S1):999–1003.
Medeiros, A. R. N., dos Santos, A. E., Carvalho, V. S., Chiquitto, A. G., and Mourão, F. P. (2024). Tabela periódica inclusiva: desenvolvimento de um software para auxiliar professores no ensino inclusivo da química. Educação Química en Punto de Vista, 8:18–29. Acesso em: 02 fev. 2025.
Rose, D. (2000). Universal design for learning. Journal of Special Education Technology, 15(4):47–51.
Schatzmann, P. (s.d.a). Arduino Audio Tools Library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Schatzmann, P. (s.d.b). Esp32 a2dp library. [link]. Acessado em: 25 jan. 2025.
Univesp (s.d.). Tabela periódica acessível. Acesso em: 02 fev. 2025.
Published
2025-07-20
How to Cite
OLIVEIRA, Vitor Tavares de; OLIVEIRA, Carla Santos de; GUIMARÃES NETO, Renato Augusto Platz; FLÔR, Daniela Eloise; CRUZ, Elizete Pinto; SANTOS, Michele Barboza dos.
Inclusive Periodic Window: A Universal Design-Based Approach for Learning. In: INTEGRATED SOFTWARE AND HARDWARE SEMINAR (SEMISH), 52. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 321-332.
ISSN 2595-6205.
DOI: https://doi.org/10.5753/semish.2025.8699.
