Guidelines para Engenharia de um Brinquedo Robô Personalizado para Reabilitação de Pessoa com Deficiência

  • Jonas Boechat UFMT
  • Fernando Magalhães UFMT
  • Otávio Dantas UFMT
  • Luciana Borges UFMT
  • Elmo de Faria UFMT
  • Eunice Nunes UFMT

Resumo


This article presents recommendations on the principles of software development and design for an inclusive robot toy, using engineering tools and practices that assist in the development of a robot, focusing on the rehabilitation of children with disabilities. Such recommendations come from the experience acquired during three years of research in the FATA project. The robot was custom built to meet the needs of three children with cerebral palsy, and was designed in participatory design sessions.

Referências

Del Gaudio, C.; Oliveira, A. J.; Franzato, C.. Design Participativo e inovação social: a influência dos fatores contextuais. MIX Sustentável, v. 1, n. 2, p. 140 - 141, 2015.

Flutter. “beautiful native apps in record time”, 2020. [Online]. Available: https://flutter.dev. Acesso em: 12, março de 2020.


Goulart, P.; Assis, G. J. A.. Estudos sobre autismo em análise do comportamento: aspectos metodológicos. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 4, n. 2, p. 151 - 165, 2002.

Klinger, E. F.; Souza, A. P. R. Análise clínica do brincar de crianças do espectro autista. Distúrbios da Comunicação, v. 27, n. 1, 2015.

Melo, A. M.; Baranauskas, M. C. C.; Soares, S. C. M. Design com Crianças: da Prática a um Modelo de Processo. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 16, n. 01, 2008.

Nunes, E. P. S.; Conceição Junior, V. A.; Santos, L. V. G.; Pereira, M. F. L.; Borges, L. C. L. F. Inclusive Toys for Rehabilitation of Children with Disability: A Systematic Review. Lecture Notes in Computer Science (Internet), v. 10277, p. 503 - 514, 2017.

Otto. “ Otto diy - build your own robot,” 2020. [Online]. Available: www.ottodiy.com. Acesso em: 12 março de 2020.


Quinbundo, M. Introdução ao Flutter: O Básico. 2019. https://medium.com/flutter-angola. Acesso em: 12, março de 2020.


Schuler, D.; Namioka, A. Desenho participativo: princípios e práticas. CRC Press, 1993.

Souza, D. S.; Figueiredo, B. A.; Silva, Â. C. D. O brincar de crianças com deficiência física sob a perspectiva dos pais/The play of children with disabilities from the perspective of parents. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 25, n. 2, 2017.

Soleiman, P. et al. RoboParrot: A robotic platform for human robot interaction, case of autistic children. In: 2014 Second RSI/ISM International Conference on Robotics and Mechatronics (ICRoM). IEEE, 2014. p. 711 - 716.

Tsiakas, K.; Abellanoza, C.; Makedon, F.. Interactive learning and adaptation for robot assisted therapy for people with dementia. In: Proceedings of the 9th ACM International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments. 2016. p. 1 - 4.
Publicado
30/06/2020
Como Citar

Selecione um Formato
BOECHAT, Jonas; MAGALHÃES, Fernando ; DANTAS, Otávio ; BORGES, Luciana ; DE FARIA, Elmo ; NUNES, Eunice. Guidelines para Engenharia de um Brinquedo Robô Personalizado para Reabilitação de Pessoa com Deficiência. In: WORKSHOP SOBRE ASPECTOS SOCIAIS, HUMANOS E ECONÔMICOS DE SOFTWARE (WASHES), 5. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 101-105. ISSN 2763-874X. DOI: https://doi.org/10.5753/washes.2020.11202.