Impacts of Training on the Development of Socio-Emotional, Academic, and Professional Skills of Female Software Developers

  • Letícia de Paula UFAC
  • Laura Sarkis UFAC
  • Daricélio Soares UFAC
  • Daniel Silva UFAC

Abstract


This article analyses the impact on the development of academic, professional and socio-emotional skills of students who participated in the WebAcademy project, a full stack software development training, seeking to highlight their perceptions within the software development ecosystem. A questionnaire was submitted to the 22 students who participated in the training. The questions addressed, among others, the five socio-emotional competencies of the National Common Curricular Base (BNCC). The results obtained showed that self-control, decision-making and social awareness (social-emotional skills) were positively impacted by 95.5%, academic training by 95.4% and professional training by 100%.

References

Amador, B. O., Turato, P. A., Bim, S. A., and Berardi, R. C. G. (2023). Sobre o impacto da atuação na extensão universitária na formação de estudantes. In Anais do XIV Computer on the Beach, Curitiba, PR, Brasil. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Base Nacional Comum Curricular (2024). Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying.

Bezerra, C. I. M., de Souza Macedo, M. A., and de Sousa Lopes, K. C. (2023). Fatores e dificuldades que influenciam na entrada e permanência das mulheres na Área de tic. Universidade Federal do Ceará (UFC) Campus de Quixadá.

Knectel, M. d. R. (2014). Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Intersaberes, Curitiba.

Lelis, M. R. L., Rodrigues, M. E. M., da Paz, R., and Marques, A. B. (2023). Atuação nos projetos parceiros do programa meninas digitais e seu impacto no desenvolvimento acadêmico e profissional de alunas: um survey. In XIV Computer on the Beach, Florianópolis, SC, Brazil. Universidade Federal do Ceará.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology.

Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Motogna, S., Alboaie, L., Todericiu, I. A., and Zaharia, C. (2022). Retaining women in computer science: The good, the bad and the ugly sides. In Proceedings of the Third Workshop on Gender Equality, Diversity, and Inclusion in Software Engineering, pages 35–42, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Sátyro, N. and D’Albuquerque, R. (2020). O que é um estudo de caso e quais as suas potencialidades. Sociedade e Cultura, 23.

Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M. C., Regnell, B., and Wesslén, A. (2012). Experimentation in Software Engineering. Springer Science & Business Media.
Published
2024-07-21
PAULA, Letícia de; SARKIS, Laura; SOARES, Daricélio; SILVA, Daniel. Impacts of Training on the Development of Socio-Emotional, Academic, and Professional Skills of Female Software Developers. In: PROCEEDINGS OF WORKSHOP ON SOCIAL, HUMAN AND ECONOMIC ASPECTS OF SOFTWARE (WASHES), 9. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 12-22. ISSN 2763-874X. DOI: https://doi.org/10.5753/washes.2024.2250.