Software Development for Social Purposes: Experience Report on University Extension Projects
Abstract
University extension plays a fundamental role in integrating academic knowledge with social demands, benefiting both the community and the students who participate as protagonists of the actions. In the context of Software Engineering, university extension has the potential to provide students with the opportunity to apply their knowledge in real projects, addressing social issues and developing innovative technological solutions. This article reports on the experience of the CodeLab-Unifesp extension group in creating software for social purposes, highlighting the adopted methodology, challenges faced, and preliminary and expected results of the developed projects. Three main challenges were identified in conducting projects: team volatility, choice of partnerships and quality communication between members and partners. To face these challenges, the following lessons learned stand out: flexibility in planning, emphasis on continuity, choosing flexible partners, promoting interaction and feedback, and exploring appropriate technologies and tools.References
ARMENARA, Valdirene A. (2022). Ferramentas de apoio ao professor de ensino superior sobre o estudante com TEA: manual e comunidade virtual de aprendizagem. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar Profissional em Inovação Tecnológica). Instituto de Ciência e Tecnologia, Universidade Federal de São Paulo, 235 p., 2022. Disponível em: [link]
BONASSINA, A. L. B., KUROSHIMA, K. N. (2021). Impactos do ensino, pesquisa e extensão universitária: instrumento de transformação socioambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 16(1), 163–180. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10932
BORDIN, Andréa Sabedra; RODRIGUES, Lorenzo Mendes; CASAGRANDE, Tarcisio. (2023) Ensino, Pesquisa e Extensão no Ensino de Engenharia de Software: Um Relato de Experiência. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 30-40. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2023.229755.
CNE (2018). Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018- Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dáoutras providências.
SILVA, J. V. de Abreu, SOARES, R., de Oliveira GARCIA, L. L., da Silva RODRIGUES, C. E., LIMA, W. D., SILVA, A. A. (2019). A promoção de inclusão digital de estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) através da Extensão Universitária. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, pp. 227-235).
FORPROEX (2012). FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus. Maio/2012. Disponível em: [link]. Acesso em março de 2024.
GADOTTI, M. Extensão Universitária: Para quê? (2017). Disponível em: [link]. Acesso em 29 de março 2024.
LEIFHEIT, Bhruno Roan; CEOLIN JUNIOR, Cassio; DE FREITAS, Daniel Oliveira; RIBEIRO, Bianca Maia; NEVES, Danielly Cristina do Carmo; FERNANDES, Sabrina Rodrigues; SILVA, Williamson Alison Freitas; BASSO, Fábio Paulo. (2023) Relato de Experiência no Projeto Engenharia de Software Aplicada à Causas Sociais: AVICO Brasil. In: ESCOLA REGIONAL DE ENGENHARIA DE SOFTWARE (ERES), 7. , 2023, Maringá/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 338-347. DOI: 10.5753/eres.2023.237777.
LIMA, Ítalo Jonas; SILVA, José Vitor; DE OLIVEIRA, Letícia; SILVA, André. (2020) Um relato de experiência da Extensão Universitária como prática formativa de estudantes de Sistemas de Informação. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 263-271.
MARTIN, Fred. 2006. Toy projects considered harmful. Communications. ACM 49, 7 (July 2006), 113–116. DOI: 10.1145/1139922.1139958
MARTINS, Rosa E. M. W., MARTINS Filho, Lourival José, SOUZA, Alba Regina Battisti de. (2021). Extensão universitária e formação docente: diálogos com a Educação Básica. Revista de Educação PUC-Campinas, 26, e215089. Epub 00 de de DOI: .org/10.24220/2318-0870v26e2021a5089
SANTANA, R. R., SANTANA, C. C. de A. P., COSTA NETO, S. B. da ., & Oliveira, Ê. C. de .. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46(2), e98702. DOI: 10.1590/2175-623698702
BONASSINA, A. L. B., KUROSHIMA, K. N. (2021). Impactos do ensino, pesquisa e extensão universitária: instrumento de transformação socioambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 16(1), 163–180. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10932
BORDIN, Andréa Sabedra; RODRIGUES, Lorenzo Mendes; CASAGRANDE, Tarcisio. (2023) Ensino, Pesquisa e Extensão no Ensino de Engenharia de Software: Um Relato de Experiência. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 30-40. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2023.229755.
CNE (2018). Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018- Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dáoutras providências.
SILVA, J. V. de Abreu, SOARES, R., de Oliveira GARCIA, L. L., da Silva RODRIGUES, C. E., LIMA, W. D., SILVA, A. A. (2019). A promoção de inclusão digital de estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) através da Extensão Universitária. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, pp. 227-235).
FORPROEX (2012). FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus. Maio/2012. Disponível em: [link]. Acesso em março de 2024.
GADOTTI, M. Extensão Universitária: Para quê? (2017). Disponível em: [link]. Acesso em 29 de março 2024.
LEIFHEIT, Bhruno Roan; CEOLIN JUNIOR, Cassio; DE FREITAS, Daniel Oliveira; RIBEIRO, Bianca Maia; NEVES, Danielly Cristina do Carmo; FERNANDES, Sabrina Rodrigues; SILVA, Williamson Alison Freitas; BASSO, Fábio Paulo. (2023) Relato de Experiência no Projeto Engenharia de Software Aplicada à Causas Sociais: AVICO Brasil. In: ESCOLA REGIONAL DE ENGENHARIA DE SOFTWARE (ERES), 7. , 2023, Maringá/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 338-347. DOI: 10.5753/eres.2023.237777.
LIMA, Ítalo Jonas; SILVA, José Vitor; DE OLIVEIRA, Letícia; SILVA, André. (2020) Um relato de experiência da Extensão Universitária como prática formativa de estudantes de Sistemas de Informação. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 263-271.
MARTIN, Fred. 2006. Toy projects considered harmful. Communications. ACM 49, 7 (July 2006), 113–116. DOI: 10.1145/1139922.1139958
MARTINS, Rosa E. M. W., MARTINS Filho, Lourival José, SOUZA, Alba Regina Battisti de. (2021). Extensão universitária e formação docente: diálogos com a Educação Básica. Revista de Educação PUC-Campinas, 26, e215089. Epub 00 de de DOI: .org/10.24220/2318-0870v26e2021a5089
SANTANA, R. R., SANTANA, C. C. de A. P., COSTA NETO, S. B. da ., & Oliveira, Ê. C. de .. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46(2), e98702. DOI: 10.1590/2175-623698702
Published
2024-07-21
How to Cite
STRINGHINI, Denise; SALIS, Daniel A. V. de; ALEXANDRE, Danilo S.; SIQUEIRA, Milena de M.; GUERRA, Felipe B.; OLIVEIRA, Tiago de.
Software Development for Social Purposes: Experience Report on University Extension Projects. In: PROCEEDINGS OF WORKSHOP ON SOCIAL, HUMAN AND ECONOMIC ASPECTS OF SOFTWARE (WASHES), 9. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 82-93.
ISSN 2763-874X.
DOI: https://doi.org/10.5753/washes.2024.2689.
