Mentorship – Together in the Mission: A Mentoring- and Learning-Based Approach in an Extension, Research, Teaching, and Development Project

  • Raí da Silva Rodrigues UFC
  • Israely Lima UFC
  • Sufia Rios UFC
  • Pedro C. Chaaban UFC
  • Anny Oliveira UFC
  • Emídio Barbosa UFC
  • Jacilane de H. Rabelo UFC

Abstract


With the high dropout rate of students in Computer Science courses, extension projects have developed activities that aim to encourage retention and practical teaching. The LearningLab, an extension, teaching, research and software development project, structured a sponsorship system that promotes direct interaction between new members and veterans. Thus, the most experienced member (sponsor or godmother) facilitates adaptation to the project context, providing guidance on processes, tools and aspects of organizational culture. As a result, 88% of the sponsees said they had improved their use of tools such as Canva and Trello.

References

Bona, F., Chanin, R., Nascimento, N., & Sales, A. (2023). A Importância dos Cursos Complementares na Formação dos Profissionais da Área de Tecnologia da Informação. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 420-431). SBC.

Canon, C. A. S., & Pelegrinelli, G. (2019). Extensão universitária: o impacto de um projeto de extensão na formação profissional dos discentes na educação superior. Revista UFG, 19.

Fortunato, W., Calvosa, M., Pinheiro, J. L. A., Predes Junior, A., & Valdevino, M. M. (2024). Estratégias de atração e engajamento de estudantes da modalidade EaD: relato técnico de um projeto de extensão universitária. In EMPRAD-Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração. FEA/USP.

Holanda, M., Mandelli, M., Ishikawa, E., & Silva, D. (2021). Um relato de experiência do acolhimento d@s calour@s do Departamento de Ciência da Computação da Universidade de Brasília. In Anais do 29º Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Evento Online.

Lima, I., Andrade, A., Sousa, J., Rodrigues, R., Rocha, M., Dias, G., & Rabelo, J. (2024). LearningLab: uma trajetória de quatro anos de sucesso nas ações de permanência e formação dos estudantes de Computação do interior cearense. Anais do 29º Workshop sobre Educação em Computação (WEI), 127–138.

Pereira, A. P., & Ferreira, R. M. (2020). The impact of academic mentorship on student transition: A case study in higher education. Educational Research and Reviews, 15(5), 345-357.

Ramos, M. B., Acioly Filho, L. V., da Silva Melo, J., de Oliveira, F. D. V. R., Reis, J. D. S. S., da Paixão, A. G. S., ... & Dias, L. A. (2023). Extensão e Formação Humana: as experiências do Laboratório de Informática para Educação. Anais dos Encontros Nacionais de Engenharia e Desenvolvimento Social-ISSN 2594-7060, 18(1).

Santos, J. M., Silva, F. S., & Almeida, T. R. (2022). Effectiveness of mentoring programs in engineering courses: A comprehensive review. International Journal of Engineering Education, 38(4), 1203-1215. [link]

Souza, A., Santos, F., Santos, L., Belém, P., Silva, S., Vivacqua, A., & Mello, R. (2023). Investigando a percepção de feedback em times de desenvolvimento de software: Um estudo inicial. In Anais do 8º Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software (WASHES). João Pessoa/PB.
Published
2025-07-20
RODRIGUES, Raí da Silva; LIMA, Israely; RIOS, Sufia; CHAABAN, Pedro C.; OLIVEIRA, Anny; BARBOSA, Emídio; RABELO, Jacilane de H.. Mentorship – Together in the Mission: A Mentoring- and Learning-Based Approach in an Extension, Research, Teaching, and Development Project. In: PROCEEDINGS OF WORKSHOP ON SOCIAL, HUMAN AND ECONOMIC ASPECTS OF SOFTWARE (WASHES), 10. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 120-130. ISSN 2763-874X. DOI: https://doi.org/10.5753/washes.2025.8590.