The use of Mazk intelligent tutor in the process of teaching and learning geography applied in elementary education

  • Francielli F. Moro UFSC
  • Edilene C. F. Valeriano UFSC
  • Viviane I. da Silva UFSC
  • Eliane Pozzebon UFSC
  • Luciana B. Friggo UFSC

Abstract


The use of Information and Communication Technologies related to sustainability in the educational environment has enabled positive impacts in schools. In this sense, the present article describes an experience with the use of the MAZK Intelligent Tutor System, as it assists in the students 'learning and in the teachers' practice obtaining real-time evaluative results, thus educating for sustainability, since it dispenses the use of paper in the application of the evaluative activities. A pilot test was developed with geography content within the virtual environment containing explanations, examples and exercises was developed to assist in the teaching-learning process and evaluation. Through the analysis of applied questionnaires the reports show that the intelligent tutor obtained positive results with its clarity and practicality being considered simple and dynamic favoring the interpersonal relationship between teachers and students.
Keywords: Intelligent Tutor, Sustainability, Teaching-learning

References

Barbosa, Rommel Melgaço (org.). Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2015.

Coelho, Marcelly Homem et tal (2017). Tecnologia, Inovação e Educação: Caminhando Juntas para o Desenvolvimento de Smart Cities. In: REVISTA RENOTE: Novas Tecnologias na Educação. v.15 nº2, dezembro de 2017.

Frigo, Luciana Bolan. Um modelo de Autoria para Sistemas Tutores Adaptativos. In: Tese de doutorado submetido ao Curso de Engenharia Elétrica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Repositório UFSC. 126p.

Secretaria de Estado de Educação - PR (2010) Diretrizes para o uso de tecnologias educacionais. In: Séries de cadernos temáticos, governo estadual do Paraná. Curitiba, BR.

Silva, A; Filho, J.A.C; (2016) Trabalho Colaborativo com Suporte Digital: uma experiência de formação. In: Anais do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE2016), XXII Workshodp em Informática na Educação (WIE), 24-27 de outubro, Uberlândia – MG, Brasil. 766.

Sustentabilidade e Tecnologia (2011): Avanços que ajudam o meio ambiente. Disponível em: [link]. Acessado em 02/04/2018.

Vidotto, Kajiana Nuernberg Sartor et tal. Ambiente Inteligente de Aprendizagem MAZK com alunos do Ensino Fundamental II na disciplina de Ciências. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 28., 2017, Recife. anais… . Recife: Sbie, 2017. p. 1367-1376.
Published
2018-10-04
MORO, Francielli F.; VALERIANO, Edilene C. F.; SILVA, Viviane I. da; POZZEBON, Eliane; FRIGGO, Luciana B.. The use of Mazk intelligent tutor in the process of teaching and learning geography applied in elementary education. In: WORKSHOP ON ADVANCED VIRTUAL ENVIRONMENTS AND EDUCATION (WAVE), 1. , 2018, Florianópolis-SC. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 18-26. DOI: https://doi.org/10.5753/wave.2018.18.