Intervenções e aprendizagens: presenças social, cognitiva e de ensino na educação a distância

  • Luciane Magalhães Corte Real UFRGS
  • Mariangela Kraemer Lenz Ziede UFRGS

Abstract


Evaluation in distance education within courses with pedagogical proposals with active methodologies is a challenge, as the presence of teachers and/or tutors is necessary. This article is of a case study, of an activity in an Extension Course for training tutors and tutoring supervisors. The presence of tutors was reflected from Garison's community of inquiry with social, cognitive, and teaching presences. One can observe in the results the possible learning from the different presences of the tutors in the Moodle distance environment.

References

Freire, P. Extensão ou comunicação? Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1992.

Garrison, R.; Anderson, T.; Archer, W. Critical Inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. Internet and Higher Education, 11(2), 2000. p 1-14.

Garrison, R.; Anderson, T. eLearning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice. London & New York: RoutledgeFalmer, 2003. Longhi; Behar; Bercht.

MORAN, J. M. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação. In: Bacich, Lilian; Tanzi Neto, A.; Trevisan, F. de M. (Orgs) Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

Moran, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofélia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015b.

Real, L. C.; Sirangelo, L.; Fernandes, V. Práticas pedagógicas na educação a distância (EAD): presenças sociais nos fóruns de discussão [recurso eletrônico]. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância - ESUD (17.: 2020: Goiânia, GO). Anais do XVII (ESUD) 2020: Anais do VI (CIESUD) 2020: Docência online: cenários e desafios da educação em rede [recurso eletrônico, Goiânia: Cegraf UFG, 2020. 12 f. [link]. Acesso em 02 mar. 2023.

Real, L. C.; Machado, R. Pensando e avaliando propostas interativas a distância no Ensino Superior. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 233, jan. 2014. ISSN 2316-8889. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 ago. 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2014.233.

Real, l. M. C.; Michailoff, F.; Machado, R. F.; Maciel, A. Avaliação de proposta pedagógica em ambiente virtual: interação e autonomia dos alunos. In: SIED 2016. Encontro de Pesquisadores de Educação a Distância, 2016a, São Carlos/SP.

Real, l. M. C.; Carvalho, C. Portfólios de aprendizagem: um estudo a partir da presença de estudantes e tutor na educação a distância. In: Anais do CIET:EnPET ESUD:CIESUD 2022 - Educação Híbrida: resiliência, equidade e sustentabilidade. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 ago. 2023.

Yin. R.K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Published
2023-11-06
REAL, Luciane Magalhães Corte; ZIEDE, Mariangela Kraemer Lenz. Intervenções e aprendizagens: presenças social, cognitiva e de ensino na educação a distância. In: WORKSHOP OF DISTANCE EDUCATION AND HYBRID LEARNING (WEADEH), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 52-59. DOI: https://doi.org/10.5753/weadeh.2023.236235.