Hybrid Education as a Study Alternative: An Experience at the University During the Floods in Porto Alegre (RS)

Abstract


This article aims to analyze how the use of active methodologies in the context of Distance Education (EaD) and hybrid teaching contributed to the engagement of undergraduate students at the Federal University of Rio Grande do Sul during the floods in Rio Grande do Sul. This is a case study of two undergraduate classes that interacted in a hybrid manner mediated by pedagogical proposals that put students into action with the object of knowledge.

Keywords: Hybrid Teaching, Active methodologies, Floods in Rio Grande do Sul, University

References

Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini. Narrativa das Relações Entre Currículo e Cultura Digital em Tempos de Pandemia: uma experiência na pós-graduação. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v.17, n. 45, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 set. 2024.

Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini; Valente, José Armando. Currículo e Contextos de Aprendizagem: integração entre o formal e o não-formal por meio de tecnologias digitais. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 12, n. 2, p. 1-27, 2014. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 set. 2024.

Conselho de Educação: Disponível em: [link] em 09 set.2024

Mattar, João. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. MORAN, José; BACICH, Lilian (Org). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso 2018

MEC: Disponível em [link] Acesso em 09 set, 2024

MEC. Educação hibrida disponível em: [link] Acesso em 09.set.2024

Moran, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A.; Morales, O. E. T. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: [link] Acesso em: 10 set. 2024.

Real, L. M. C; Ziede, M. K. L. Intervenções e aprendizagens: presenças social, cognitiva e de ensino na educação a distância. Anais do Workshop de Educação a Distância e Ensino Híbrido (WEADEH). 52-59. DOI: 10.5753/weadeh.2023.236235. 2023.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4° Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010. Yin, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Souza, Raimundo; Leonardo Zenha, Priscilla Bellard Mendes de Souza; Organizadores. Ensino remoto na pandemia do coronavírus: relatos, experiências e desafios na educação superior – in Capítulo 6 - Estratégias de apoio à docência no contexto do ensino remoto emergencial: uma experiência na FACED/UFRGS, Lopes, Daniel de Queiroz; Ziede, Mariangela Kraemer Lenz ; Menezes, Crediné da Silva de; Aragon, Rosane . Curitiba: CRV, 2021.214 p.

Valente, J. A. Prefácio - In: Bacich, L; Tanzi neto, a.; Trevisani, f. M. Org.). Ensino Híbrido – personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

Valente, José Armando; Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de; Geraldini, Alexandra Flogi Serpa. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, 26 jun. 2017.

Valente, J. A. Ensino híbrido mão na massa: aprendizagem com alunos mais ativos. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11340,2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11340. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 set. 2024

Ziede, Mariangela Kraemer Lenz. A (re)construção da docência na educação a distância: um estudo de caso no PEAD. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2014. Disponível em [link] Acesso em 10set.2024
Published
2024-11-04
ZIEDE, Mariangela Kraemer Lenz; PICETTI, Jaqueline; REAL, Luciane Magalhães Corte. Hybrid Education as a Study Alternative: An Experience at the University During the Floods in Porto Alegre (RS). In: WORKSHOP OF DISTANCE EDUCATION AND HYBRID LEARNING (WEADEH), 2. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 79-89. DOI: https://doi.org/10.5753/weadeh.2024.245644.