A school for the future: reflections on teacher training

Abstract


This work deals with continuing teacher training in distance learning, based on the reference document for the preparation of the National Education Plan 2024-2034. The general objective sought to evaluate ideas and reflections from course teachers about what they think of the proposal to build a school for the future that ensures access to innovation, technologies and connectivity. Methodologically, the research was designed following an empirical qualitative approach. The results summarize the themes of the reflections carried out in the interactive activities by the course participants, highlighting the limits and challenges to building the school of the future in the next decade.

Keywords: Technologies, connectivity, teacher training

References

Alarcão, I. (Org.). (1996). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Editora Porto.

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil. Conae (2022). Documento Referência Inclusão, equidade e inclusão: compromisso com o futuro da educação brasileira. Brasília. Disponível em [link]

Cardoso, M. J. C.; Almeida, G. D. S.; Silveira, T. C. (2021). Formação continuada de professores para uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 29, p. 97–116.

Castells, M. (1999). A sociedade em rede – a era da informação: economia, sociedade e cultura. Volume 1. Tradução: Roneide Venancio Majer e Jussara Simões. São Paulo: Paz e Terra

Fonseca Junior, F. M. (2019). Perspectiva da inovação pedagógica. In: Sarmento, Maristela (coord.). O futuro alcançou a escola? O aluno digital, a BNCC e o uso de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Editora do Brasil.

Hartmann, H. J. (2015). Como ser um professor reflexivo em todas as áreas do conhecimento. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre, AMGH.

Kurtz, F. D; Silva, D. R; Padoin, E. L; Possani, T. N; Gundel, B; Brandão, R. P. (2023). Discutindo a inovação na educação: uma pesquisa-ação participante na formação continuada de professores sobre Tecnologias de Informação e Comunicação. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE).

Lüdke, M; André, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Michels, A. B; Danilevicz, Â. M. F; Mesquita, D. I. A; Aragón, R. (2023). Reflexões acerca do processo de inovar docente: uso de recursos tecnológicos abertos na construção colaborativa. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE).

Moran, J. (2019a). Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. In: [link].

Moran, J. (2019b). O papel das metodologias ativas na transformação da escola. In: Sarmento, Maristela (coord.). O futuro alcançou a escola? O aluno digital, a BNCC e o uso de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Editora do Brasil.

Nóvoa, A. (2001). O professor pesquisador e reflexivo. Entrevista concedida ao programa Salto para o Futuro em 13 de julho de 2001. Rio de Janeiro, TV Escola (MEC). Documento impresso.

Piangers, M; Borba, G. (2019). A escola do futuro: o que querem (e precisam) alunos, pais e professores. Porto Alegre: Penso.

Turchielo, L. B. (2017). A formação de professores reflexivos no curso de Pedagogia a distância da UFRGS: um estudo de caso. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre
Published
2024-11-04
TURCHIELO, Luciana Boff. A school for the future: reflections on teacher training. In: WORKSHOP OF DISTANCE EDUCATION AND HYBRID LEARNING (WEADEH), 2. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 90-99. DOI: https://doi.org/10.5753/weadeh.2024.245897.