Orbit A.R.: Olhando para o cosmos através da Realidade Aumentada

  • Ruben Edgar Ferreira Rodriguez Júnior UFPel
  • Marcelo da Silveira Siedler IFSul
  • Rafael Cunha Cardoso IFSul

Resumo


The act of increasingly exploring the implementation of ICTs in education and in the teaching and learning processes of students allows the creation of new digital tools that facilitate the understanding of complex topics. This article presents the Orbit A.R. app, an application that is part of the OrbitAndo platform, which is composed of a series of interactive digital applications aimed at teaching Astronomy. In addition to detailing the application in question, this article also describes a cycle of software validation with elementary school students, the project’s target audience. As a result, it was possible to perceive that with the use of ICTs, as teaching support tools, they stimulate the interest of students and lead them to participate actively and dynamically in the construction of knowledge on the topics studied.

Palavras-chave: augmented reality, astronomy, technology, education

Referências

Renato Oliveira Abreu et al. 2015. A realidade aumentada como recurso didático alternativo para o ensino de astronomia: uma sequência didática para o estudo do sistema solar. (2015).

Sérgio Mascarello Bisch. 1998. Astronomia no ensino fundamental: natureza e conteúdo do conhecimento de estudantes e professores. São Paulo: FEUSP (Tese de doutoramento) (1998).

Jon Blundell, Lynda Schmitz Fuhrig, Holly Little, Suzanne C Pilsk, Vince Rossi, Rebecca A Snyder, Beth Stern, Benjamin Sullivan, Melinda Jane Tomerlin, and E Keats Webb. 2018. Smithsonian Institution 3D Metadata Overview: A Product of the Smithsonian’s Digitization Program Advisory Committee’s 3D Sub-Committee’s Metadata Working Group. (2018).

Raul GS Cardoso, Said T Pereira, Jorge H Cruz, and Will RM Almeida. 2014. Uso da realidade aumentada em auxílio à Educação. Anais do Computer on the Beach (2014), 330–339.

Paulo Henrique da Silva Ferreira and Ezequiel Roberto Zorzal. 2018. PlanetARio–Uso da Realidade Aumentada para Apoiar o Ensino do Sistema Solar. RENOTE 16, 2 (2018), 281–290.

Fabrício Lopes de Souza Carvalho, Gabriela de Leon Nóbrega Reses, Cynthia de Jesus Cravo, and Inês Margarida da Graça Mendes. 2020. “Space Mission”: um percurso gamificado de atividades para apoio ao ensino de Astronomia. (2020).

Ânderson dos Santos Ritta, Sandra Dutra Piovesan, and Marcelo da Silveira Siedler. 2020. O uso da realidade virtual para ensino de astronomia: Desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico 6 (2020), e096420–e096420.

Ángel I Pérez Gómez. 2015. Educação na era digital: a escola educativa. Penso Editora.

Claudio Kirner and Romero Tori. 2006. Fundamentos de realidade aumentada. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada 1 (2006), 22–38.

Rodolfo Langhi and Roberto Nardi. 2005. Dificuldades de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia 2 (2005), 75–91.

Maicon Palhano, Fabiane de Oliveira, and Luciane Grossi. 2019. A realidade aumentada no ensino de sølidos geométricos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 30. 1012.

André Schmidt and Antonio Pazin Filho. 2007. Recursos visuais. Medicina (Ribeirão Preto) 40, 1 (2007), 32–41.

Lizeth Zambrano, Greis Silva-Calpa, and Jose Romo. 2021. Identificando requerimientos para el diseño de un aplicativo móvil de Realidad Aumentada para el aprendizaje del patrimonio histórico regional. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 12–23. https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218132
Publicado
07/11/2022
Como Citar

Selecione um Formato
RODRIGUEZ JÚNIOR, Ruben Edgar Ferreira; SIEDLER, Marcelo da Silveira; CARDOSO, Rafael Cunha. Orbit A.R.: Olhando para o cosmos através da Realidade Aumentada. In: CONCURSO DE TRABALHOS DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 28. , 2022, Curitiba. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 61-64. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2022.226558.