Mídias Digitais como Ferramentas para Promover o Pensamento Computacional e Reduzir a Diferença de Gênero em Computação

  • Lara Oliveira Esteves UFJF
  • Luiza Caldeira Daniel UFJF
  • Sarah Cristina F. da Silva UFJF
  • Maria Luísa R. Guimarães UFJF
  • Bárbara de Melo Quintela UFJF
  • Alessandreia Marta de Oliveira UFJF

Resumo


The present work describes an institutional extension project initiative that, in addition to offering a playful approach to Computing for elementary school girls, also utilizes social media to disseminate the actions carried out by female students and professors, share accessible content about Computing, and feature profiles of relevant women in the field across various digital media. The project provides representation by involving female professors and mentors (undergraduate students) with the aim of breaking gender stereotypes and attracting more girls to Computing and related fields. A survey conducted with some of the undergraduate students involved in the project indicates that this type of project can also encourage women to remain in the field of Computing after entering higher education.

Palavras-chave: Igualdade de gênero, Educação em Computação, Computação Desplugada

Referências

Tim Bell, Ian H Witten, Mike Fellows, Robyn Adams, and Jane McKenzie. 2011. Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG (2011).

Peng Chen, Dong Yang, Ahmed Hosny Saleh Metwally, Jari Lavonen, and Xiao Wang. 2023. Fostering computational thinking through unplugged activities: A systematic literature review and meta-analysis. International Journal of STEM Education 10, 1 (2023), 47.

Sapna Cheryan, Sianna A. Ziegler, Amanda K. Montoya, and Lily Jiang. 2017. Why are some STEM fields more gender balanced than others? Psychological Bulletin 143, 1 (2017), 1 – 35. DOI: 10.1037/bul0000052

Comitê Gestor da Internet no Brasil. 2023. Pesquisa sobre o Uso da Internet por Crianças e Adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil. CETIC BR. [link]

Centro de Inovação para a Educação Brasileira. 2022. Relatório Guia Edutec Diagnóstico do Nível de Adoção de Tecnologia nas Escolas Públicas Brasileiras em 2022. E-book em pdf.

Jislane de Menezes, Cristiane de Santana, Gilson dos Santos Júnior, Paloma da Silva, Lucas Araujo, Larissa Barreto, and Leandro Fraga. 2020. Avaliação de Satisfação de Meninas em Curso de Desenvolvimento Mobile. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (Arapiraca-AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 357–366. [link]

Maria Victoria Fiori, Maria Elanne Rodrigues, Lauana Maria Oliveira, Ariany Maia, Marina Rocha, Victoria Gabriella Pereira, Jacilane Rabelo, and Anna Beatriz Marques. 2021. Transformando ações extensionistas para o ambiente digital: Um relato de experiência no projeto Meninas Digitais do Vale. In Anais do XV Women in Information Technology (Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 190–199. DOI: 10.5753/wit.2021.15855

Isabela Gasparini. [n. d.]. Programa Meninas Digitais – história e continuidade Horizontes. [link] Acessado: Julho de 2024.

Peter B. Henderson, Thomas J. Cortina, and Jeannette M. Wing. 2007. Computational thinking. In Proceedings of the 38th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education (Covington, Kentucky, USA) (SIGCSE ’07). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 195–196. DOI: 10.1145/1227310.1227378

Yan Lin, Hongjian Liao, Suxian Weng, and Wanqi Dong. 2023. Comparing the effects of plugged-in and unplugged activities on computational thinking development in young children. Education and Information Technologies (2023), 1–34.

MEC. 2022. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia.

Luciana Nascimento, Yuri Lima, Carlos Barbosa, Luis Costa, Ana Santos, Larissa Galeno, Geraldo Xexéo, and Jano Souza. 2023. Paridade de Gênero no Ensino Superior em STEM no Brasil: uma análise de 10 anos. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 217–227. DOI: 10.5753/wit.2023.229472

ONU. [n. d.]. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável | As Nações Unidas no Brasil. [link] Acessado: Julho de 2024.

Maria Pimentel, Juliana Eusebio, Rudinei Goularte, Uthant Leite, and Helen Picoli. 2023. Meninas Programadoras: Promovendo o Engajamento Feminino em Computação via Cursos Curtos Online de Programação. In Anais Estendidos do XXIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (Ribeirão Preto/SP). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 107–110. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2023.235830

Lenny Pitt. 2023. Turing Tumble is Turing-Complete. Theoretical Computer Science 948 (2023), 113734. DOI: 10.1016/j.tcs.2023.113734

Andreza Sartori, Luciana Kohler, Larissa Antunes, Mauricio Lopes, Fabrícia Zucco, and Leandro Ribeiro. 2023. Ensino de pensamento computacional por meio de jogos para empoderar meninas a seguirem a área da Computação. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital ( Rio Grande/RS). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 1410–1415. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2023.235754

Elulliany Sousa, Alessandra Castro, Cibele Pires, Alaiane Sousa, Liviane Rego, Yomara Pires, Mateus Silva, and Edson Costa Filho. 2023. Relato de experiência das Ações do Projeto Meninas Pai D’Éguas com alunas e professores do Ensino Básico e Superior no Estado do Pará. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação (Santarém/PA). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 242–251. DOI: 10.5753/ctrle.2023.232707

UNESCO. 2021. The state of the global education crisis: a path to recovery. UNESCO eBooks, Paris, France. DOI: 10.54675/JLUG7649

Jeannette M Wing. 2014. Computational thinking benefits society. 40th anniversary blog of social issues in computing 2014 (2014), 26.
Publicado
14/10/2024
ESTEVES, Lara Oliveira; DANIEL, Luiza Caldeira; SILVA, Sarah Cristina F. da; GUIMARÃES, Maria Luísa R.; QUINTELA, Bárbara de Melo; OLIVEIRA, Alessandreia Marta de. Mídias Digitais como Ferramentas para Promover o Pensamento Computacional e Reduzir a Diferença de Gênero em Computação. In: WEBMEDIA FOR EVERYONE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 30. , 2024, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 225-232. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2024.243854.