Mídias Digitais como Ferramentas para Promover o Pensamento Computacional e Reduzir a Diferença de Gênero em Computação
Resumo
The present work describes an institutional extension project initiative that, in addition to offering a playful approach to Computing for elementary school girls, also utilizes social media to disseminate the actions carried out by female students and professors, share accessible content about Computing, and feature profiles of relevant women in the field across various digital media. The project provides representation by involving female professors and mentors (undergraduate students) with the aim of breaking gender stereotypes and attracting more girls to Computing and related fields. A survey conducted with some of the undergraduate students involved in the project indicates that this type of project can also encourage women to remain in the field of Computing after entering higher education.
Referências
Peng Chen, Dong Yang, Ahmed Hosny Saleh Metwally, Jari Lavonen, and Xiao Wang. 2023. Fostering computational thinking through unplugged activities: A systematic literature review and meta-analysis. International Journal of STEM Education 10, 1 (2023), 47.
Sapna Cheryan, Sianna A. Ziegler, Amanda K. Montoya, and Lily Jiang. 2017. Why are some STEM fields more gender balanced than others? Psychological Bulletin 143, 1 (2017), 1 – 35. DOI: 10.1037/bul0000052
Comitê Gestor da Internet no Brasil. 2023. Pesquisa sobre o Uso da Internet por Crianças e Adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil. CETIC BR. [link]
Centro de Inovação para a Educação Brasileira. 2022. Relatório Guia Edutec Diagnóstico do Nível de Adoção de Tecnologia nas Escolas Públicas Brasileiras em 2022. E-book em pdf.
Jislane de Menezes, Cristiane de Santana, Gilson dos Santos Júnior, Paloma da Silva, Lucas Araujo, Larissa Barreto, and Leandro Fraga. 2020. Avaliação de Satisfação de Meninas em Curso de Desenvolvimento Mobile. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (Arapiraca-AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 357–366. [link]
Maria Victoria Fiori, Maria Elanne Rodrigues, Lauana Maria Oliveira, Ariany Maia, Marina Rocha, Victoria Gabriella Pereira, Jacilane Rabelo, and Anna Beatriz Marques. 2021. Transformando ações extensionistas para o ambiente digital: Um relato de experiência no projeto Meninas Digitais do Vale. In Anais do XV Women in Information Technology (Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 190–199. DOI: 10.5753/wit.2021.15855
Isabela Gasparini. [n. d.]. Programa Meninas Digitais – história e continuidade Horizontes. [link] Acessado: Julho de 2024.
Peter B. Henderson, Thomas J. Cortina, and Jeannette M. Wing. 2007. Computational thinking. In Proceedings of the 38th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education (Covington, Kentucky, USA) (SIGCSE ’07). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 195–196. DOI: 10.1145/1227310.1227378
Yan Lin, Hongjian Liao, Suxian Weng, and Wanqi Dong. 2023. Comparing the effects of plugged-in and unplugged activities on computational thinking development in young children. Education and Information Technologies (2023), 1–34.
MEC. 2022. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia.
Luciana Nascimento, Yuri Lima, Carlos Barbosa, Luis Costa, Ana Santos, Larissa Galeno, Geraldo Xexéo, and Jano Souza. 2023. Paridade de Gênero no Ensino Superior em STEM no Brasil: uma análise de 10 anos. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 217–227. DOI: 10.5753/wit.2023.229472
ONU. [n. d.]. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável | As Nações Unidas no Brasil. [link] Acessado: Julho de 2024.
Maria Pimentel, Juliana Eusebio, Rudinei Goularte, Uthant Leite, and Helen Picoli. 2023. Meninas Programadoras: Promovendo o Engajamento Feminino em Computação via Cursos Curtos Online de Programação. In Anais Estendidos do XXIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (Ribeirão Preto/SP). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 107–110. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2023.235830
Lenny Pitt. 2023. Turing Tumble is Turing-Complete. Theoretical Computer Science 948 (2023), 113734. DOI: 10.1016/j.tcs.2023.113734
Andreza Sartori, Luciana Kohler, Larissa Antunes, Mauricio Lopes, Fabrícia Zucco, and Leandro Ribeiro. 2023. Ensino de pensamento computacional por meio de jogos para empoderar meninas a seguirem a área da Computação. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital ( Rio Grande/RS). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 1410–1415. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2023.235754
Elulliany Sousa, Alessandra Castro, Cibele Pires, Alaiane Sousa, Liviane Rego, Yomara Pires, Mateus Silva, and Edson Costa Filho. 2023. Relato de experiência das Ações do Projeto Meninas Pai D’Éguas com alunas e professores do Ensino Básico e Superior no Estado do Pará. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação (Santarém/PA). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 242–251. DOI: 10.5753/ctrle.2023.232707
UNESCO. 2021. The state of the global education crisis: a path to recovery. UNESCO eBooks, Paris, France. DOI: 10.54675/JLUG7649
Jeannette M Wing. 2014. Computational thinking benefits society. 40th anniversary blog of social issues in computing 2014 (2014), 26.