Curso de Inteligência Artificial para Idosos - Inclusão Digital e Bem-Estar em Saúde

  • Caroline Barbosa de Oliveira Lira USP
  • Kamila Rios da Hora Rodrigues USP

Resumo


This extension activity presents a short course designed for older adults (60+), aimed at promoting digital literacy and understanding of artificial intelligence (AI). The course structure is based on a four-axis framework — educational, technological, ethical-legal, and socio-emotional — and was designed from the demands and interests of the participants, placing them at the center of the learning process. With a total of four hours divided into five interactive modules, the course combines brief lectures, guided practical activities, and collective reflection. Preliminary indicators, such as high demand and participant inquiries, demonstrate strong societal interest and the relevance of the initiative. This activity seeks to fill a significant gap in digital education for older adults, fostering autonomy, confidence, and critical awareness regarding the use of technology and AI in everyday life.

Palavras-chave: Artificial Intelligence, Digital Literacy, Older Adults Inclusion, Technology Education

Referências

Anon2. 2023. Ada - ferramenta para detecção automática de notícias falsas. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 160–164. DOI: 10.5753/ihc_estendido.2023.233805

Futuro da Saúde. 2025. CISM: Inovação em saúde mental. [link]. Acesso em: 19 ago. 2025.

Jornal da Unesp. 2024. Pesquisa usa IA para facilitar diagnóstico da doença de Alzheimer. [link]. Acesso em: 19 ago. 2025.

Agência FAPESP. 2023. Plataforma usa IA para diagnóstico e tratamento de transtornos mentais na Atenção Primária. [link]. Acesso em: 19 ago. 2025.

Instituto de Estudos de Saúde Suplementar (IESS). 2023. Estudo Longitudinal da Saúde dos Idosos Brasileiros (ELSI-Brasil). [link] Acesso em: 18 ago. 2025.

Eugene Tang KangJie, Tianqi Song, Zicheng Zhu, Jingshu Li, and Yi-Chieh Lee. 2025. AI Literacy Education for Older Adults: Motivations, Challenges and 187 W4E’2025, Rio de Janeiro/RJ, Brasil Lira e Rodrigues Preferences. arXiv preprint arXiv:2504.14649. [link] Submitted 20 Apr 2025; Acesso em: 19 ago. 2025.

Cícera Patrícia Daniel Montenegro, Maria Lúcia do Carmo Cruz Robazzi, and Maria Adelaide Silva Paredes Moreira. 2022. Fake News e suas consequências à saúde dos idosos. [link] Acesso em: 18 ago. 2025.

Rodrigo de Oliveira Pereira, Priscila Serra Pinto Goulart, Cleomar Costa de Oliveira, and José Carlos Alves Roberto. 2024. Tecnologia e inclusão digital na terceira idade. Revista de Gestão e Secretariado (GeSec) 15, 8 (2024), e4121. DOI: 10.7769/gesec.v15i8.4121 Acesso em: 18 ago. 2025.

Lucas Parente Pessoa, Lídia Sadaco Minamizaki Ikuta, Samila Sathler Tavares Batistoni, Thais Bento Lima da Silva, et al. 2023. Inclusão digital e seus benefícios para os idosos. KAIRÓS-GERONTOLOGIA 26, 33 (2023).

R. M. Ribeiro, J. D. S. Menezes, D. A. Pompeo, M. A. A. Diniz, G. S. Lima, P. C. P. S. V. Ribeiro, J. C. André, R. C. H. M. Ribeiro, R. A. P. Rodrigues, and L. Kusumota. 2025. Além do isolamento: as mídias sociais como ponte para o bem-estar na velhice. International Journal of Environmental Research and Public Health 22, 6 (May 2025), 882. DOI: 10.3390/ijerph22060882

Kamila Rodrigues, Suzane Santos, Daniele Gallego, Ketlen Martins, Katherin Malpartida, Aline Verhalen, and João Pedro Deus. 2024. Práticas com smartphones para idosos - Um projeto de extensão do ICMC/USP. In Anais Estendidos do XXX Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (Juiz de Fora/MG). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 239–245. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2024.243689

Kamila Rodrigues, Isabela Zaine, Brunela Orlandi, and Maria da Graça Pimentel. 2021. Ensinando configurações do smartphone e aplicações sociais para o público 60+ por meio de aulas semanais e intervenções remotas. In Anais do XIIWorkshop sobre Aspectos da Interação Humano-Computador para a Web Social (Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 25–32. DOI: 10.5753/waihcws.2021.17541

Luana Suemi Fujita, Gerson Flores-Gomes, Ana Caroline De Paula, Fabio Ricardo Hilgenberg Gomes, Valdomiro de Oliveira, and Gislaine Cristina Vagetti. 2024. A inclusão digital de pessoas idosas: Um estudo comparativo sobre autoeficácia e qualidade de vida em um programa de extensão universitária. Revista Brasileira de Extensão Universitária 15, 3 (2024).

TeachAI Initiative. 2023. TeachAI: Practical Guide for Educators on Teaching AI Responsibly. [link] Acesso em: 18 ago. 2025.

Eric Topol. 2019. Deep Medicine: How Artificial Intelligence Can Make Healthcare Human Again (1st ed.). Basic Books, Inc., USA.

United Nations. 2015. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. [link].

M. L. Vicchietti, F. M. Ramos, L. E. Betting, et al. 2023. Computational methods of EEG signals analysis for Alzheimer’s disease classification. Scientific Reports 13 (2023), 8184. DOI: 10.1038/s41598-023-32664-8

Carolina Zanette Dill. 2023. Inclusão digital de idosos esbarra na falta de acessibilidade de recursos tecnológicos e na perpetuação de estereótipos. Jornal da Universidade – UFRGS. [link] Acesso em: 18 ago. 2025.

Álaze Gabriel do Breviário, Denise Oliveira da Rosa, Willians Ribeiro Mendes, Sônia Maria Dias, Felipe Dutra Asensi, and Islane Cristina Martins. 2024. Uso de tecnologias digitais avançadas para o monitoramento da saúde mental de idosos em tempo real: um estudo sobre IA e aplicativos móveis. FisiSenectus 12, 1 (2024), 1–25. DOI: 10.22298/rfs.2024.v12.n1.8269 Acesso em: 18 ago. 2025.
Publicado
10/11/2025
LIRA, Caroline Barbosa de Oliveira; RODRIGUES, Kamila Rios da Hora. Curso de Inteligência Artificial para Idosos - Inclusão Digital e Bem-Estar em Saúde. In: WEBMEDIA FOR EVERYONE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 31. , 2025, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 183-188. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2025.16370.