Dev.Learn - Relato de experiência de um curso de extensão para ensinar a desenvolver sites

  • Miguel Rodrigues Tomazini USP
  • Letícia Raddatz Jönck USP
  • Pedro Augusto Ferraro Paffaro USP
  • Gabriel Barbosa dos Santos USP
  • Sarita Mazzini Bruschi USP

Resumo


This paper reports on a community outreach course focused on web development, conducted by the USPCodelab Sanca group. With a mission to foster technological innovation at USP, this initiative aimed to empower high school students from local schools by promoting their digital inclusion. The course featured weekly theoretical and practical classes with one-on-one mentorship, using essential technologies such as HTML, CSS, and introductory JavaScript. This experience demonstrated the potential of university outreach to create a significant social impact, aligning directly with the UN Sustainable Development Goal 4 (Quality Education) and Goal 8 (Promote sustained economic growth). The course not only increased participants’ interest in technology, but also effectively transitioned them from passive technology consumers to active creators, achieving meaningful digital inclusion.
Palavras-chave: Web Development, University Outreach, Digital Inclusion, Social Impact, Educational Technology

Referências

Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (CETIC.br). 2024. Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas Escolas Brasileiras: TIC Educação 2023. Technical Report. Comitê Gestor da Internet no Brasil, São Paulo.

Paulo Freire. 1977. Extensão ou comunicação? Paz e Terra, Rio de Janeiro.

International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). 2019. International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 2018. [link] Technical Report.

Organização das Nações Unidas (ONU). 2015. A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Resolução A/RES/70/1. Assembleia Geral da ONU. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 ago. 2025.

Seymour Papert. 1980. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books, New York.

Boaventura de Sousa Santos. 2004. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. Cortez Editora, São Paulo.

World Economic Forum. 2023. The Future of Jobs Report 2023. Technical Report. World Economic Forum, Geneva.
Publicado
10/11/2025
TOMAZINI, Miguel Rodrigues; JÖNCK, Letícia Raddatz; PAFFARO, Pedro Augusto Ferraro; SANTOS, Gabriel Barbosa dos; BRUSCHI, Sarita Mazzini. Dev.Learn - Relato de experiência de um curso de extensão para ensinar a desenvolver sites. In: WEBMEDIA FOR EVERYONE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 31. , 2025, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 189-194. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2025.16403.