Informatics for Seniors – Socialization and Digital Inclusion for the Elderly
Abstract
This paper describes the structure and methodology of a digital literacy program for the elderly, conceived and implemented in the first semester of 2025, with plans for future editions. This university outreach project has yielded significant results for the surrounding community. Through weekly in-person classes, with the help of somewhat individualized monitoring, seniors are taught and encouraged to test and expand their digital skills, increasing their knowledge of social networks. Classes at our university demonstrated the relevance of digital literacy programs for seniors. This work presents accounts of the course’s structure and implementation, as well as accounts from some senior students and tutors.
References
Ariel Moraes de Andrade, Livia Nascimento Rabelo, Andressa Paiva Porto, Elihab Pereira Gomes, and Ana Lucia de Lima. 2020. Inclusão digital na terceira idade: uma revisão de literatura / Digital inclusion in third age: a literature review. Brazilian Journal of Health Review 3, 2 (2020), 3231–3243. DOI: 10.34119/bjhrv3n2-164
Jocênio Marquios Epaminondas. 2019. Inclusão digital para terceira idade. Editora IFB, Brasília. [link]
Karina de Lima Flauzino, Maria da Graça Campos Pimentel, Samila Sathler Tavares Batistoni, Isabela Zaine, Lilian Ourém Batista Vieira, Kamila Rios da Hora Rodrigues, and Meire Cachioni. 2020. Letramento Digital para Idosos: percepções sobre o ensino-aprendizagem. Educação & Realidade 45 (2020), e104913. DOI: 10.1590/2175-6236104913
Iolanda Carvalho Fontenele. 2024. A curricularização da extensão no Brasil: história, concepções e desafios. Katálysis 27 (2024), e97067. DOI: 10.1590/1982-0259.2024.e97067 Acesso aberto.
Sarah Soyeon Oh, Kyoung-A Kim, Minsu Kim, Jaeuk Oh, Sang Hui Chu, and JiYeon Choi. 2021. Measurement of digital literacy among older adults: systematic review. Journal of Medical Internet Research 23, 2 (2021), e26145. DOI: 10.2196/26145 Errata: J Med Internet Res, 23(3):e28211 (2021); J Med Internet Res, 23(6):e30828 (2021).
Kamila Rodrigues, Isabela Zaine, Brunela Orlandi, and Maria da Graça Pimentel. 2021. Ensinando configurações do smartphone e aplicações sociais para o público 60+ por meio de aulas semanais e intervenções remotas. In Anais do XIIWorkshop sobre Aspectos da Interação Humano-Computador para a Web Social (Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 25–32. DOI: 10.5753/waihcws.2021.17541
Kamila R. H. Rodrigues, Suzane S. dos Santos, Daniele Gallego, Ketlen Martins, Katherin F. C. Malpartida, Aline E. C. Verhalen, and João Pedro de Deus. 2024. Práticas com smartphones para idosos - Um projeto de extensão do ICMC/USP. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (WebMedia) (2024). DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2024.243689
Emily Scott. 2022. Building digital literacy among older adults: best practices. Technical Report. Social Connectedness Fellowship Program. [link]
Pedro Lucas Silva, João Vitor Cecim, Marcelo Rocha, and Débora Muchaluat-Saade. 2024. Jogos Sérios para Auxiliar o Exercício Cognitivo de Idosos Utilizando o Robô Social EVA. In Anais Estendidos do XXX Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (Juiz de Fora/MG). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 95–98. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2024.244430
Magda Becker Soares and Antônio Augusto Gomes Batista. 2005. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Ceale/FaE/UFMG, Belo Horizonte. 64 pages.
Aline Inêz Tilvitz and Silvia Virginia Coutinho Areosa. 2023. Inclusão Digital de Idosos: as (TICs) e o uso do celular. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento 27, 1 (2023). DOI: 10.22456/2316-2171.96322
