Transformando a Presença Feminina em Computação a partir de Oficinas de Programação em Python
Resumo
Female participation in Computing continues to face historical barriers of inequality and underrepresentation. Educational outreach initiatives play a strategic role in promoting equity and fostering the inclusion of girls and women in the field. This work reports on a project offering introductory Python programming workshops for high school students and graduates, using active learning methodologies, accessible materials, and multimedia resources. The aim was to spark interest in Computing, strengthen self-confidence, and deconstruct stereotypes. Results indicate greater engagement, improved understanding of programming concepts, and increased protagonism in learning processes. Aligned with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs), this initiative reinforces the social and academic relevance of outreach actions for cultural transformation and the expansion of female presence in Computing, addressing a gap in the literature by demonstrating the effectiveness of Python-focused workshops for this specific audience.
Referências
Carla Diogo, Flávia Santos, Suelen Silva, and Viviane Santos. 2025. TechManas: Estimulando a igualdade de gênero e o interesse de mulheres e meninas da Região do Lago de Tucuruí nas tecnologias. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 708–718. DOI: 10.5753/wit.2025.8881
Mara Dota and Waine Teixeira Junior. 2025. Meninas na Tecnologia: O Papel do Projeto ReBECA e da UFR na Inclusão de Meninas em Programação e Robótica. In Anais da I Escola Regional de Sistemas de Informação de Mato Grosso (Cuiabá/MT). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 154–158. DOI: 10.5753/ersimt.2025.7993
Sthefany Ferreira, Victoria Cavalcante, Alessandreia Oliveira, and Catarina Costa. 2025. Do Scratch ao Python: utilizando metodologias ativas no ensino de programação no projeto Meninas Digitais do Acre. In Anais do XXXIII Workshop sobre Educação em Computação (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 849–860. DOI: 10.5753/wei.2025.8610
Sthefany Ferreira, Gabriela Santos, Victoria Cavalcante, Alessandreia Oliveira, and Catarina Costa. 2025. Iniciativas de ensino de programação para mulheres: Um mapeamento sistemático. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 151–160. DOI: 10.5753/wit.2025.8616
Gilvânia Frazão, Simone Aquino, and Aricelma Ibiapina. 2025. Promovendo a Inclusão Feminina na Computação por Meio da Robótica: Relato de Experiência do Desafio de Robótica do Mermãs Digitais. In Anais do XIXWomen in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 786–795. DOI: 10.5753/wit.2025.9098
Samilly Moraes, Wemilly Carvalho, Erika Veloso, Yasmim Barreiros, Cecília Araújo, Andrya Almeida, Hugo Kuribayashi, Leia Sousa, and Marcela Alves. 2025. Divas Digitais: Promovendo a Inclusão Feminina em STEM do Ensino Médio à Computação. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 487–497. DOI: 10.5753/wit.2025.8084
Gabriela Oliveira, Gabriel Nunes, Natália Melo, and João Silva. 2025. Mulheres transformando com tecnologia: um relato de experiência do projeto de extensão ElaTech. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 764–774. DOI: 10.5753/wit.2025.9083
Maria Palma, Emilli Oliveira, Maria Castro, Leticia Nascimento, Gracyeli Guarienti, Ludmilla Galvão, and Paulo Silva. 2025. Relato de Experiência de um Projeto de Extensão de Incentivo à Meninas na Tecnologia. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 543–553. DOI: 10.5753/wit.2025.8256
Guilherme Augusto Pavan, Luciano Cardoso, Adelio Conter, and Katiani Pereira. 2024. Um estudo para Aplicação do Python como Linguagem de Iniciação à Programação no Ensino Fundamental II. In Anais do XXI Congresso Latino-Americano de Software Livre e Tecnologias Abertas (Foz do Iguaçu/PR). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 504–507. DOI: 10.5753/latinoware.2024.245690
Maria da Graça Campos Pimentel, Juliana Martins Leoncio Eusebio, Rudinei Goularte, Uthant Vicentin Leite, and Helen Santos Picoli. 2024. Cursos curtos online síncronos para meninas do ensino médio e concluintes e para professoras do ensino básico. In Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web - WebMedia. SBC. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2024.243755
Geovanna Pires, Lana Dias, Tatielly Araújo, Leticia Batista, and Ana Boaventura. 2025. De Princesas a Protagonistas: Oficinas sobre Mulheres em STEM e a Reconstrução de Jogos Digitais. In Anais do XIXWomen in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 741–751. DOI: 10.5753/wit.2025.8994
Andreza Santos, Ana de Oliveira, Angélica Dias, and Juliana França. 2024. StoryGirl na Prática: Um relato de experiência sobre as práticas colaborativas no projeto de extensão. In Anais Estendidos do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos (Salvador/BA). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 170–173. DOI: 10.5753/sbsc_estendido.2024.238737
Aymê Santos, Gláucia Braga e Silva, Thais Silva, Maria Silva, Estela Batista, and Deisiane Goncalves. 2025. Impacto do programa MinasCoders: atração, motivação, fixação e ascensão de mulheres na área de TI. In Anais do XIX Women in Information Technology (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 719–729. DOI: 10.5753/wit.2025.8917
José Armando Valente. 2016. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum 14, 3 (2016), 864–897.
Jeannette M Wing. 2021. Pensamento computacional. Educação e Matemática 162 (2021), 2–4.
