Scratch na produção de recursos interdisciplinares com disciplinas indígenas

  • Hévellyn Rabêlo UFPB
  • Wênnio de Oliveira UFPB
  • Luan Santos UFPB
  • Ana Liz de Araújo UFPB
  • Flávia Souza UFPB

Resumo


Integrate computation at primary education is a current challenge. This work is an initiative that provides planning, implementation and evaluation of a course that integrate computational thinking by programming in Art and Culture and Tupi Language disciplines at Indian schools. Scratch was used to produce animations in the contents of indigenous culture. The animations were evaluated by a framework to measure the computational thinking with Scratch code.

Referências

Araújo, A. L. S. O; Scaico, P. D; Paiva, L. F; Rabêlo, H. de M; Santos, L. de L; Pessoa, F. I. R; Targino, J. M; Costa, L. dos S. (2013) Aplicação da Taxonomia de Bloom no ensino de programação com Scratch. In: XIX Workshop de Informática na Escola, Campinas – São Paulo.

Brennan, K. (2011). “Creative computing: A design-based introduction to computational thinking”. Disponível em: http://scratched.media.mit.edu/sites/default/files/CurriculumGuide-v20110923.pdf. Acessado em: jan. 2015.

Costa, T. A importância da gestão democrática no fortalecimento da qualidade de ensino. (2009). 39 f. Dissertação – Universidade Candido Mendes. Rio de Janeiro - 2009.

Lifelong Kindergarten (2007). Disponível em: http://llk.media.mit.edu/projects.php?id=783. Acessado em: 07 dez 2014.

Pereira, P. de S.; Medeiros, M.; Menezes, J. W. M. (2012) Análise do Scratch como Ferramenta de Auxílio ao Ensino de Programação de Computadores. In: XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Belém - Pará.

Resnick, M; Maloney, J; Monroy-Hern ández, A; Rusk, N; Eastmond, E; Brennan, K;Millner, A; Rosenbaum, E; Silver, J; Silverman, B; Kafai, Y. 2011. “Scratch: Programming for all”. Comm. ACM 52, 11, 60–67.

Seiter, L; Foreman, B. Modeling the learning progressions of computational thinking of primary grade students. In: Proceedings of the ninth annual international ACM conference on International computing education research. ACM, 2013. p. 59-66. APA

Wing, J. (2008) Computational thinking and thinking about computing. In: Philosophical Transactions of the Royal Society, 2008. p. 3717–3725.

Publicado
20/07/2015
RABÊLO, Hévellyn; DE OLIVEIRA, Wênnio; SANTOS, Luan; DE ARAÚJO, Ana Liz; SOUZA, Flávia. Scratch na produção de recursos interdisciplinares com disciplinas indígenas. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 23. , 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 21-30. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2015.10218.